Pengikut

Isnin, 23 September 2013

Orang Utara yang Tak Faham Bahasa

Terima kasih kepada blogger yang sudi singgah di blog ini untuk membaca entri yang entah-entah syok sendiri. Saya sangat menghargai kehadiran kalian semua. Sekiranya ada apa-apa respon terhadap entri saya, turunkan pandangan itu pada ruangan komen untuk kita sama-sama mencerna minda. 

Tajuk entri kali ini bukan main lagi kan. Tapi saya cuma nak kongsikan beberapa istilah yang disebut di utara (Kedah) yang merujuk pada sesuatu benda yang berbeza tetapi menggunakan istilah yang sama. Setakat ini saya baru dapat kenal pasti tiga benda tersebut. Barangkali kalian boleh menambah untuk sama-sama kita berkongsi di sini.


Nama benda
Nama benda
Sebutan orang utara
Roti
Biskut
Roti
Kasut
Selipar
Kasut
Coklat
Gula-gula
Coklat







40 ulasan:

  1. Balasan
    1. Bila sebut "betui" tu, tak boleh nak kata apa lagi lah.

      Padam
  2. Balasan
    1. Tajuk saja gempak, moga isinya juga gempak.

      Padam
  3. Kerana taju saya di sini.
    Tapi apa yang tertulis tu memang betul!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oh, terima kasih ya. Harap tidak kecewa membaca entrinya.

      Padam
  4. kerana perbedaan bhsa tu la mbuatkan negara kita ne unik!
    salam aramaitei dri org sabah bah.. huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Cik Nurani singgah di sini. Betul tu, Malaysia begitu unik.

      Padam
  5. Hahaa.. sy suka dengaq org utara cakap.. terutama yg suka sebut perkataan "Lagu tu..." :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oh, memang dah jadi kebiasaan orang utara sebut macam tu.

      Padam
  6. Sebenarnya itulah yang membuatkan bahasa (telor) daerah itu unik dan menarik...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang unik kalau dilihat dari segi loghat negeri.

      Padam
  7. Kat malaysia ni memang banyak loghatkan..orang utara agak pekat slang dia..cheq here cheq there..seronok je dengar dia orang sembang..

    BalasPadam
  8. best apa ckp utara. :D mcm2 bahasa ada kat malaysia ni, membuatkan malaysia unik dan best! haha over pulak saya.

    BalasPadam
  9. tajuk ''org utara yg tak faham bahasa' perhh memang gempak..! ingatkan ada yang tak kena dengan org utara..tu teroih buka entry nie..haha..terbaikk..!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pun orang utara, takkan saya nak kutuk pula, hehehe

      Padam
  10. Gula-gula tu Kak Erin sebut 'cekelat'.. Tapi ada perkataan utara yang memang Kak Erin tak boleh terima.. sarapan pagi tu orang utara sebut menyorok.. menyorok tu dalam kamus kan bermaksud sembunyi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kita sebut memang cekelat kan. Tapi, saja ja tulis formal.

      Ha... itulah semantik namanya.

      Padam
  11. itulah uniknya malaysia , terdapat bahasa dan loghat :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Loghat inilah yang memberi keunikan kepada sesebuah negeri.

      Padam
  12. hahaha....sangat lah betul.
    when i was in uni, kat selatan... bila kita mintak roti (sebenarnya nak biskut), bila kawan bagi roti gardenia, marah pulak siap cakap "aku nak roti tu lah (merujuk kepada biskut".
    pastu bila ngantuk dalam kelas, tanya member "ada cekelat tak?"... member jawab "coklat tak der, gula2 aku ada, hang nak?"... hahahaha... padahal mmg asked for gula2...

    oh yer tuan tanah... anda tercicir satu lagi "gayung" vs cebok... seriously perkataan ne memalukan... sebab to orang utagha, cebok meaning gayung lah weih... mula2 blur apsal kawan stare at me satu macam.... rupa2nya di selatan, maksud dia totaly lain... malu besar...
    apa-apa pun OH MY MELAYU.... hehehe...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Satu perkongsian yang menarik! Terima kasih.

      Padam
  13. Hehe..saya pun asal orang utara =) memang best loghat diorang. Bunyi kasaq je..takpe cikgu, tajuk biaq gempaq, nanti trafik naik

    BalasPadam
  14. salam...betoiii sgt! tp klu sebutan coklat tu bukn coklat tp cekelet...hiih
    p/s dlu kcik2 dok kat kdah sat

    BalasPadam
  15. kat tempat aiza di hulu perak pun guna juga perkataan tu.. sampai sekarang mak aiza kalau nak pergi kedai nak beli biskut mesti sebut roti.. sampaikan orang di kedai tu confuse bila mak sebut roti, tapi dia pegang biskut..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Huhuhuhu... kalau dekat utara tak jadi masalah kot. Tapi kalau di KL dan tempat-tempat lain jadi masalah sikit kot.

      Padam
  16. kadang2 orang utara cakap ganaih tapi sbnarnya sweet. hehe

    BalasPadam
  17. Ambo!! ganaih syuk noh!!..hehehe..nasib baikla bukan ank jati kedah..cuma tumpang je kat kedah..ada jugkla bahasa "ganaih2" yg zara harus belajar lagi kut..hehehe

    BalasPadam
  18. lebih kurang macam orang kelantan jugala yer

    BalasPadam
  19. Linguistik Melayu, kajian terhadap dialek Kedah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang berminat boleh buat kajian lanjut.

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78