Pengikut

Selasa, 16 Disember 2014

Kubentang Sehelai Peta: Antologi Teks Kesusasteraan Melayu Moden Tingkatan 4 dan 5

Assalamualaikum.


Kubentang Sehelai Peta: Antologi Teks Kesusasteraan Melayu Moden Tingkatan 4 dan 5 merupakan antologi baharu yang disediakan untuk menggantikan antologi sebelum ini. Antologi Kubentang Sehelai Peta ini akan digunakan mulai tahun 2015 hingga 2019

Antologi ini mengandungi genre puisi moden, cerpen dan drama. "Teks dalam genre ini disusun sedemikian rupa untuk memudahkan murid mengenal pasti, menghayati dan seterusnya menimbulkan minat terhadap warisan budaya Melayu yang tinggi nilainya." - Pendahuluan, Kubentang Sehelai Peta.

Senarai Puisi, Cerpen dan Drama dalam Antologi Kubentang Sehelai Peta


Tajuk Puisi Moden:

1. Virus dari Langit Global - Nur Suhada Sayuti
2. Seorang Tua di Kaki Tamadun - Fadh Razy
3. Selamat Tinggal Eropah II - Muhammad Hj. Salleh
4. Menterjemah Bahasa - Abdul Rahim Omar
5. Citra Pelangi 1Malaysia - A. Halim Ali
6. Mencintai Tanah ini - Lim Swee Tin
7. Ini Tanah Kita - Salman Sulaiman
8. Sekeping Kartu Kecil - Mohd Adid Ab Rahman
9. Kubentang Sehelai Peta - T. Alias Taib
10. Sepi Syawal Tanpa Bonda - Amylia Hussain
11. Kata Bukit kepada Jentolak - Mohd Faizal Said
12. Lidah Anakku Berbelang-belang - Abizai
13. Ingatan kepada Kawan "XXIV" - Zaen Kasturi
14. Jalur yang Tidak Pernah Terpadam - Jasni Matlani
15. Pancang Kenangan - Khadijah Hashim
16. Kolek Bonda - Aminah Mokhtar
17. Kuntum Rahsia dari Taman Takdir - WB Rendra
18. Aku Tidak Berani Berjanji - Rosli K. Matari
19. Aku Hanya Mahu ke Seberang - Hashim Yaacob
20. Wanita dan Laut - Mahaya Mohd Yassin
21. Ranting - Hilmi Rindu
22. Belajarlah Memahaminya - Gunung Legenda - Shapiai Muhamad Ramly
23. Pada Glaukoma ke Ahmar - Abd. Razak @ Rezeki Othman
24. Suara Pedih daripada Anak Penghuni Sungai - Naapie Mat
25. Mari Kita Cipta Alam Lestari - Nimoiz T.Y.
26. Kembali ke Rumah Nurani - Husna Nazri

Tajuk Cerpen:

1. OOOOOOOOOO - Shahnon Ahmad
2. Rindu Seorang Rafik - Nisah Hj. Haron
3. Res Judicata - Aidil Khalid
4. Namun Itulah Hakikat - Nazel Hashim Mohamad
5. Air Mata Dalang - Rahimidin Zahari
6. Profesor Sufi - A. Rahmad
7. Gulai Sembilang untuk Abah - Fauziah Mohd Ismail
8. Kami Akan Mati, Lin - Seroja Theavy Balakrishnan
9. Perspektif - NF Abdul Manaf
10. Bukit Emas - Mufidah Hanum Yusuf

Tajuk Drama:

1. Anna - Kemala
2. Mat Piah dan Mr. Blackway - Mahizan Husain

12 ulasan:

  1. Ya Allah. Saya sangat merindui masa lalu, belajar semua perkara ni. Seronok dan mengujakan.

    BalasPadam
  2. assalamualaikum.. saya nurin fathiah dari sekolah smk alam damai yang pada tahun hadapan akan mengambil spm. saya berminat nak ambil subjek tambahan iaitu kesusasteraan melayu. tetapi di sekolah saya, tak ada subjek sastera. tapi saay betul betul berminat untuk ambil. kawan kawan saya turut menggalakkan saya. cuma, saya takut untuk menyatakan hasrat saya ni kepada cikgu saya. saya juga tak tahu nak belajar dimana subjek sastera ni. buku apa yang patut saya beli. saya harap encik sudi jawab pertanyaan saya. terima kasih :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumusalam. Saya cadangkan saudari berbincang dengan pengetua sekolah. Jika elok lagi, kumpulkan rakan-rakan yang ingin mengambil subjek ini dan melalui PIBG sekolah, kemukakan cadangan ini. Jika hendak ambil persendirian, pastikan saudari mengambil kelas tambahan dan sebagainya.

      Padam
  3. Slm,..tidak ada rujukan atau nota yang boleh membantu subjek kesusasteraan melayu ke?

    BalasPadam
  4. Asalammualaikum, saya dari pelajar SMK TAMAN RIA JAYA saya ingin bertanya bagaimana hendak mencari maksud mengikut sajak virus dari langit global dari buku KUBENTANG SEHELAI PETA..cikgu saya menyuruh saya mencarinya sendiri maksud rangkapnya tapi saya tidak tahu boleh memberi pentunjuk kepada sya...please

    BalasPadam
  5. kalau boleh memberi jawapan sekarang kerana esok cikgu saya hendak melihat

    BalasPadam
  6. assalamualaikum? saya seorang pelajar yg m'ambil aliran sastera dan tahun ini saya akan mengambil peperiksaan spm sastera. boleh tak kalau di terbitkan unsur2 dan huraian dalam buku2 yg baru kmi pelajari? kalau boleh termasuk novel naratif ogonshoto... sebab novel ni agak sukar mahu di kaji dan novel ini berasaskan pemikiran aras tinggi.

    BalasPadam
  7. ada tak ulasan dan nota utk kebentang sehelai peta dan nilai insan...

    BalasPadam
  8. saya tak tahu nk buat maksud sajak... boleh anda jelaskan

    BalasPadam
  9. Boleh bagi saya tema n persoalan , watak n perwatakan cerpen perspektif ?

    BalasPadam
  10. boleh bagi maksud sajak selamat tinggal eropah ii ?sya perlukan utk peperiksaan akhir tahun.tahun nie saya tingkatan 4.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78