Pengikut

Khamis, 10 April 2014

Contoh Soalan INSAK untuk Ujian Kelayakan Calon Guru (UKCG)

Mulai semalam, blog saya dihujani dengan soalan daripada calon guru yang bakal menduduki UJIAN KELAYAKAN CALON GURU ambilan Jun 2014. Nampaknya, mereka ini mula membuat rujukan dan mengumpul maklumat sebelum mereka menghadapi UKCG. 

Sudah pastilah maklumat yang ingin dicari sangat adalah mengenai bagaimana ujian UKCG ini dijalankan. Saya telah berkongsi sedikit panduan menduduki UKGC. Boleh klik pautan tersebut. Suka dingat bahawa saya bukanlah lepasan atau mengikuti Program Perguruan Lepasan Sijil Pelajaran Malaysia. Oleh itu, barangkali ujian yang dijalankan tidak sama, namun masih boleh dijadikan panduan untuk persediaan. 

Saya yakin soalan Inventori Sahsiah Guru (INSAK) pasti ada. Oleh itu, saya ingin berkongsi dengan calon UKCG ini soalan INSAK yang saya peroleh daripada sumber carian di google. Sebenarnya, soalan INSAK lebih menjurus kepada soalan untuk menguji inventori sahsiah guru yang merangkumi kejujuran, tanggungjawab, ikhlas, amanah, dan sifat-sifat terpuji yang harus ada pada seorang guru.

Saya tidak dapat berikan gambaran yang jelas jumlah soalan dalam UKCG. Soalan INSAK ini merupakan sebahagian sahaja daripada keseluruhan soalan UKCG. Terdapat bahagian lain juga. Jika saya mempunyai maklumat akan saya kongsikan nanti.

Contoh Soalan INSAK













Nota Peringatan: Soalan ini bukan soalan sebenar, sekadar perkongsian dan panduan sahaja.


81 ulasan:

  1. terima kasih kerana kongsikan ^_^ moga bermanfaat kepada yang mengambil peperiksaan ini

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama-sama. Sebolehnya saya nak bantu calon guru ni sedaya boleh.

      Padam
  2. trima kasih bnyak2.. hehe. at least tahu jugak bentuk n corak soalan dia..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama-sama. Ini cuma contoh soalannya ya. Saya tidak berapa pasti bentuk soalan sebenarnya lagi. Kalau ada maklumat tambahan akan saya kongsikan nanti.

      Padam
  3. Balasan
    1. Alhamdulillah, mudah-mudahan dapat memberi sedikit pencerahan kepada aadik-adik calon guru ni.

      Padam
  4. Thank u for those questions . At least dapat sedikit sebanyak preview soalan .

    BalasPadam
  5. Good luck untuk cikgu-cikgu semua...ini soalan spot ke? he..he

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukan soalan spot. Ini cuma contoh soalan INSAK salah satu bahagian dalam soalan UKCG. Kata lain, soalan untuk latih tubi.

      Padam
  6. tak silap CN soklan ni kena jawab masa sebelum interview kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, calon kena lulus UKCG dulu sebelum dipanggil temu duga.

      Padam
  7. ini yang baiknya...berkongsi ilmu..hebat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah, membantu adik-adik ni yang nak jadi guru.

      Padam
  8. thank you so much , its help me a lot ,, :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama-sama. Tapi suka saya mengingatkan bahawa ini cuma panduan sahaja. Format soalannya saya pun tidak ketahui.

      Padam
  9. Terima kasih berkongsi . Sangat sangat membantu saya dan rakan rakan sekolah saya yg lain yg mendapat tawaran UKCG :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama-sama. Ujian INSAK ini lebih kepada untuk Ujian MTEST. Jadi, jangan mengharap sangat. Boleh buat rujukan sumber lain juga ya. Semoga berjaya.

      Padam
  10. soalan memang dalam bentuk objektif? subjektif takde khe? terima kasih kongsi maklumat. sangat membantu saya. ^^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Soalan ada yang berbentuk objektif. Saya kurang pasti pula sama ada bahagian B tu bentuk subjektif atau tidak. Semoga berjaya.

      Padam
  11. Alhamdulillah , ade jugakk yang berkongsi . terima kasih . tapi nak tahu , soalan dia memang pilihan ye ? bukan kita soalan struktur ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebab ada bahagian A dan B saya tak berani jamin. Jadi bersedialah.

      Padam
  12. Semoga dpt dijadikan rujukan yg bermanfaat utk guru2 yg memerlukannya...

    BalasPadam
  13. Alhamdulillah.. tuk bakal guru.. adik saya jugak akan hadiri intrview ini

    BalasPadam
    Balasan
    1. Untuk makluman juga, ini ujian bertulis dan kecergasan. Jika lulus UKCG barulah akan dipanggil temu duga.

      Padam
  14. Alhamdullilah , cari2 , ada jgk contoh .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Moga bermanfaat. Ini bukanlah contoh soalan lengkap untuk UKCG, mungkin salah satu bahagian sahaja ya. Harap maklum. Semoga berjaya.

      Padam
  15. Alhamdulillah dpt jdkn rujukan . Terima kasih :) takot juga ni :/ dpt first day kos bm .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nanti bolehlah berkongsi bagaimana UKCG dilaksanakan ya. Saya menanti perkembangannya ya. Semoga berjaya.

      Padam
  16. soalan2 pengetahuan am dy akan tanye ke??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bersedia sajalah. Tetapi soalan begini mungkin akan ditanya juga semasa temu duga nanti.

      Padam
  17. Bkn ke utk ujian btulis ada 2 bhgian, A dan B.?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, jadi saya tak berani cakap semua soalan objektif atau tidak.

      Padam
  18. Yg ujian kecergasan 2 mcm mane ea.?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Komen seorang calon yang akan ambil UKCG: Ada lepasan IPG beritahu ujian bertulis ada 150+ soalan. Jawab 45 minit jeh. Kalau ujian kecergasan fizikal, ada bangkit tubi, tekan tubi, larian sampai tahap 5. Agak mencabar. Kena pastikan stamina cukup. Semua dalam masa 30 minit. Harap bermanfaat. Doakan saya UKCG 15hb ni ye. Terima kasih :D

      Padam
  19. Utk lulus ujian ni
    brape soalan yg prlu btul.?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu saya tidak tahu. Jadi, buatlah yang terbaik. Semoga berjaya.

      Padam
  20. Terima kasih sebab share :D Nebes ni

    BalasPadam
  21. Bahagian B soalan berbentuk apa ya ?

    BalasPadam
  22. Bagi ujian bertulis, calon mestilah bersedia untuk menjawab soalan Kuantitatif, Bahasa Inggeris, INSAK (Inventori Sahsiah Keguruan), Analitikal dan Verbal. Mohon pencerahan :) terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh baca entri ni. http://mieadham86.blogspot.com/2014/04/format-ujian-bertulis-untuk-calon-guru.html

      Padam
  23. Adakah semua soalan Kuantitatif, Bahasa Inggeris, INSAK (Inventori Sahsiah Keguruan), Analitikal dan Verbal dalam bentuk objektif?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semua soalan tu dalam bentuk objektif. Saya kurang pasti juga untuk UKCG kerana ada bahagian B kan?

      Padam
  24. hi,nak tanya kalau dpt kur
    sus mathematik then UKCG ada tanya soalan maths?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tahniah, semoga berjaya. Semasa saya dulu ambil MTeST, ada soalan matematik walaupun saya guru BM.

      Padam
  25. terima kasih .. perkongsian yang bermanfaat =) boleh buat ulang kaji 'sekurang-kurangnya ada' . Alhamdulillah .. terima kasih . semoga Allah merahmatimu ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama-sama. Moga perkongsian ini dapat sedikit sebanyak membantu.Semoga berjaya.

      Padam
  26. Tahniah calon-calon UKCG! Semoga berjaya! Kat sini ada maklumat bagus latih2b.e-panduan.net. Lihat la..
    Terima kasih tuan tanah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, kalau yang berkesempatan boleh juga rujuk apa yang dikatakan oleh Haba.

      Padam
  27. Assalamualaikum... saja nak kongsi info dengan adik-adik! Taip kat uncle Google latih2b. In Sya Allah dapat bantu bannyak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumusalam, baguslah dapat membantu adik-adik calon UKCG ni.

      Padam
  28. salam..adakah soalan matematik utk ujian ini sama spt math moden atapun addmath???

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumusalam, yang pasti soalan asas matematik.

      Padam
  29. salam..adakah soalan matematik untuk ujian ini sama spt math moden ataupun sama spt addmath??..mohon ptunjuk

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumusalam, soalan asas matematik. Tetapi buatlah persediaan secukupnya.

      Padam
  30. assalamualaikum , nak tanya . buku utk soalan insak ni ad jual tak ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. arisha aziz ada jual dkt kdai buku...saya shor kn awak pergi kdai buku popular.. tnye kaunter buku ujian kelayakkan clon guru INSAK...

      Padam
    2. Ya, ada dijual seperti kata snow.

      Padam
  31. assalamualaikum sy akan menghadiri ukcg 16 april ni,,nak tanya,,,soalan insak je ke 45 minit exam tu??kalau beli buku mtest agak2nya boleh x di buat sebagai rujukan or latih tubi utk persediaan exam??mohon pencerahan,,syukran

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumusalam, tahniahs aya ucapkan. Oh, bukan soalan Insak sahaja. Merangkumi bidang lain juga. mtest tu sebenarnya untuk ujian pengambilan KPLI, tetapi boleh juga dijadikan rujukan. Harap maklum.

      Padam
  32. assalamualaikum .. sya mendapat khabar bahawa ujian bertulis utk UKCG nie ada dua bahagian..bahagian A dan B,dan format nya sdh berubah..soalannya berbentuk struktur tidak spt sblm ini yg hanya menjawab ya atau tidak..sya ingin tahu adakah ini benar?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya tidak boleh sahkan berita ini sebab saya pun tidak pasti akan perubahan ini.

      Padam
  33. apa yang boleh dikatakan, all the best bakal cikgu =)

    BalasPadam
  34. Tertarik saya dgn informasi yang cikgu berikan. Ianya sangat membantu mereka yang memerlukan. Sekarang cikgu helmi bukan sekadar guru disekolah...malah sudah menjadi guru dan rujukan di alam maya! Tahniah! Inilah lonjakan yang paling mengujakan saya... semoga terus bersemangat!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya membantu apa yang saya ada dan tahu BM. Berdasarkan pengalaman nak menjadi guru juga pada suatu ketika dulu. Memandangkan tidak banyak maklumat yang dikongsikan di Internet, saya ambil keputusan untuk memperbanyakkannya.

      Padam
  35. apakah bahagian a dan bahagian b ?? saya pening memikirkan nya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Diberi 195 soalan dalam masa 45minit, soalan Bahagian A 135 soalan dan soalan Bahagian B 60 soalan. Semuanya soalan objektif.

      Padam
  36. Alhamdulillah :) . Maklumat yang sangat berguna . Sekurang kurangnya saya dapat gambaran untuk menduduki peperiksaan besok :) . Terima kasih .

    BalasPadam
  37. Bila keputusan UKCG akan keluar untuk nak tawu kita berjaya ke temuduga atau tidak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. 5 Mei 2014 nanti (jika tiada perubahan). Harap maklum.

      Padam
  38. Perongsian yang sangat baik untuk membantu adik calon UKCG saya lihat ramai yang keliru tentang kandungan INSAK dengan MTesT. INSAK hanya mengandungi soalan SAHSIAH manakala MTeST mengandungi INSAK, VERBAL, BI, ANALITIKAL dan KUANTITATIF. Semua maklumat tu boleh rujuk di blog http://abufarhi.blogspot.com.
    Terima kasih tuan tanah!

    BalasPadam
  39. assalamualaikum. saya tersenarai utk menduduki ukcg april ni, tp xboleh pegi. kalau saya tolak yg ni, lepas tu apply lagi utk intake 2019.. agak2 boleh tak? nama xkena blacklist ke? huhu

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78