Pengikut

Isnin, 24 Mac 2014

Panduan Ujian Kelayakan Calon Guru (UKCG) untuk Kemasukan ke IPG

Assalamualaikum.

UKCG - IPG

Tarikh permohonan kemasukan ke Program Perguruan Lepasan Sijil Pelajaran Malaysia, Ambilan Jun 2014 berbaki kurang enam (6) hari sahaja lagi akan ditutup, iaitu pada 30 Mac 2014. 

Oleh itu, kepada calon lepasan SPM yang berminat untuk memohon masih mempunyai masa untuk berbuat demikian. 

Di sini juga, saya ingin membuat peringatan kepada calon bahawa permohonan program perguruan ini harus melalui beberapa tapisan sebelum ditawarkan mengikuti Program Persediaan Ijazah Sarjana M.uda Perguruan. 




UJIAN KELAYAKAN CALON GURU (UKCG) 

A. Sesi Ujian Bertulis 
  • Terdiri daripada Bahagian A dan Bahagian B yang MESTI dijawab oleh calon dalam tempoh 45 minit.

B. Sesi Ujian Kecerdasan Fizikal
  •  Semua calon MESTI menjalani Ujian Kecergasan Fizikal. 
  • Calon yang memilih Pendidikan Jasmani sebagai opsyen pertama (1) atau kedua (2) MESTI menjalani Ujian Amali Pendidikan Jasmani.
  • Calon MESTI menandatangani Surat Akuan Calon dan diserahkan kepada pengawas yang bertugas sebelum ujian dilaksanakan .

SESI TEMU DUGA 
  • Temu duga akan dilaksanakan pada hari yang berasingan dengan UKCG. 
  • Calon yang memohon Pendidikan Muzik, Pendidikan Islam dan Bahasa Arab akan menjalani ujian amali semasa sesi temu duga.

PEMILIHAN 
  • Calon yang terpilih untuk mengikuti program yang ditawarkan, adalah bergantung kepada keputusan UKCG, prestasi dan skor merit semasa temu duga serta perakuan panel (Kelulusan oleh Ahli Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Penajaan KPM adalah muktamad).

Panduan UKCG
Bagi ujian bertulis, calon mestilah bersedia untuk menjawab soalan Kuantitatif, Bahasa Inggeris, INSAK (Inventori Sahsiah Keguruan), Analitikal dan Verbal.

Rujuk juga entri ini:

1. SEMAKAN UJIAN KELAYAKAN CALON GURU 2014
2. CONTOH SOALAN INSAK UNTUK UKCG
3. ETIKA PAKAIAN MENGHADIRI UKCG 
4. 5 CHECK POINT UJIAN KECERGASAN FIZIKAL


118 ulasan:

  1. mesti ketat kan ujian ni.. nk jadi pendidik, mesti bukan calang2 orang.. :)

    BalasPadam
  2. Sebelum menjadi guru pun dah kena cabar bab ujian kelayakan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tapisan ini perlu supaya calon yang layak sahaja boleh jadi guru.

      Padam
    2. Ujian ni tak ganggu hujung minggu kan?

      Padam
  3. menarik, berguna untuk mereka yang bakal menjalani temuduga ke ipg nanti..

    BalasPadam
  4. menark ni, maklumat berguna untuk yang berkenaan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Moga calon UKCG dapat membuat persediaan yang rapi.

      Padam
  5. sangat bermafaat perkongsian ini untuk mereka yang berkenaan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Perkongsian yang sedikit ini diharapkan bermanfaat kepada calon UKCG, Kak Aiza.

      Padam
  6. Semoga dpt menghasilkan pendidik yg benar2 berkualiti agar generasi kita akan lebih berkualiti dlm pelajaran, adab sopan & seluruh sosio budayanya.. in shaa Allah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Harapan saya juga begitu, tapisan yang rapi perlu dilakukan untuk melahirkan guru yang betul-betul berkualiti.

      Padam
  7. mana nk cek kita layak UKCG ni? bole tunjuk ajarkn syifaa ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Syifaa, dah boleh semak di http://apps.moe.gov.my/smg/02/020002/spcg/index.cfm

      Padam
  8. Semakan Ujian Kelayakan Calon Guru : http://apps.moe.gov.my/smg/02/020002/spcg/index.cfm

    BalasPadam
  9. ecah dah check..alhamdulillah dapat.. kena kental pergi interview nanti. huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam ecah.. gud luck ya.. cikda doakan ecah berjaya.

      nanti share la pulak pengalaman ecah.

      Padam
  10. Saya akan hadiri Ujian UKCG ni. Info yang membantu :)

    BalasPadam
  11. any useful tips for ukcg test ? what kind of question ukcg ni ? plissss

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya kurang pasti tentang bentuk soalannya bagaimana. Namun boleh buat persediaan tentang Kuantitatif, Bahasa Inggeris, INSAK (Inventori Sahsiah Keguruan), Analitikal dan Verbal.

      Padam
    2. Utk ujian kecergasan tu kan, apa je yg dorg nak uji?

      Padam
    3. Mungkin larian sebegitu. Saya tak berani nak bagi secara tepat kerana kurang maklum akan hal ini.

      Padam
  12. Analitikal Dan verbal Tu akan ditanya macam mana

    BalasPadam
    Balasan
    1. Soalannya memerlukan kita membuat analisis. Dia akan bagi situasinya. Semuanya soalan objektif jika tak silap.

      Padam
  13. Takotnye..nk pgy ujian nie..knpe sye dpt 17/4..padahal tarikh pd kalendar kpm ujian smpai 16/4 jewp..blh x sye Nk kpastian??

    BalasPadam
  14. Sye Nk tnye..knpe sye dpt tarikh 17/4..walhal tarikh akhir pd kalendar kpm last 16/4..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tahniah! Oh, barangkali ada perubahan atau calon yang berjaya menduduki UKCG ramai. Kalau nak pengesahan boleh cuba hubungi KPM bahagian ni.

      Padam
  15. ujian kecerdasan fizikal tu macam mana ya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nampaknya ramai yang bertanya soalan ni. Saya tak berapa pasti bagaimana ujian ini dilaksanakan. Boleh berhubung terus dengan bahagian urusan ini. Maaf ya.

      Padam
  16. perlukah saya pergi ujian tersebut ? sekarang ini saya sudah menempatkan diri di salah satu IPTA di Malaysia ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekiranya saudara Firdaus dah selesa dan kursus di IPTA itu adalah yang terbaik teruskan. Tidak salah juga untuk mengikuti UKCG ni. Jika berjaya UKCG barulah dipanggil temuduga.

      Padam
  17. contoh soalan analitikal dan verbal ?

    BalasPadam
  18. Kenapa UKCG tahun ini agak berbeza ye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Adakah saudara AK merupakan penuntut IPG? Jika ya, bolehlah kongsikan maklumat bagaimana ujian yang saudara lalui. Moga bermanfaat.

      Padam
  19. Salam.Soklan kuantitatif tu cane erk?

    BalasPadam
  20. Assalamualaikum. Ujian kecergasan fizikal tu macam mana ya pelaksanaannya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumusalam, mungkin ada modul khusus yang akan dilaksanakan.

      Padam
  21. assalamualaikum. saya terpilih untuk menjalani ujian UKCG selasa ni. saya dapat course bahasa inggeris. Ujian bertulis masa tengah hari tu, ditanya dalam bahasa melayu atau bahasa inggeris? adakah soalan nya selaras bg semua guru yang memohon jurusan yang lain juga?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumusalam. Tahniah saya ucapkan. Untuk UKCG soalannya selaras jika tak silap saya. Jika soalan dalam bahasa Inggeris akan disoal dalam bahasa Inggeris. Ujian bertulis.

      Padam
  22. assalamualaikum . saya dapat ujian ne . tapi itu laa saya masih lagi blur tntg ujian yg akan diambil . ada apa2 info kaa ttg ujian betulis dan ujian kcrgasan ne ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumusalam, tahniah! Saya kurang pasti akan hal ini kerana saya bukan lepasan PPISMP. Tetapi, apa yang saya kongsikan di atas boleh dijadikan panduan.

      Padam
  23. Ujian fizikal untuk yang apply pendidikan jasmani je ke untuk semua?
    Ujian fizikal tu macammana nanti? Susah tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Seperti yang diiklankan ujian fizikal untuk semua calon. Barangkali juga ujian kecergasan fizikal itu dalam bentuk ujian bertulis. Tetapi untul yang Pendidikan Jasmani perlu lakukan amali.

      Padam
  24. Tumpang tanya kalau ujian bertulis tu kena pakai baju sukan terus ke pakai baju formal mcm baju kurung dulu?baju sukan mmg wajib utk ujian kecerdasan fizikal

    BalasPadam
    Balasan
    1. Areena saya kurang pasti, bolehlah berhubung terus dengan bahagian KPM.

      Padam
    2. Hi areena syafiqah, awak dikehendaki pakai baju sukan terus je.

      Padam
  25. objektif ke ujian bertulis ni? thanks for this information.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, soalan objektif. Jika ada pertukaran maaf ya.

      Padam
  26. nak tanya soalan yg sama mcm areena.. masa dtg ujian bertulis kena terus pakai baju sukan ke? sbb dia x mention pun suruh pakai formal

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sepatutnya KPM harus menghebahkan maklumat sebegini dengan teliti kan. Saya tidak pasti pula tentang perkara ini. Dalam surat semasa semakan tidak dinyatakan ke? Jika saya dapat makluman akan saya maklumkan nanti. Tahniahnya, semoga berjaya.

      Padam
  27. ujian amali sewaktu temuduga utk yg mohon bahasa arab . ermm .. cemana tu ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rasanya dalam UKCG untuk calon guru Bahasa Arab hanya ujian bertulis sahaja kot. Kalau masa temu duga nanti, kalau ada amali mungkin dia suruh mengajar.

      Padam
    2. Boleh awk kongsikan contoh soalan amali bhs arab??

      Padam
  28. Balasan
    1. Maaf ya, saya kurang pasti soal jumlah soalan dan formatnya lagi. Jika saya ada maklumat akan saya kongsikan nanti. Semoga berjaya.

      Padam
  29. nk tanya,sy dpt pegi ujian ukcg tu...kena pakai baju aper mase ujian bertulis tu??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Menurut calon yang mendapat panggilan UKCG ni, kena pakai tshirt putih dan seluar track. Anda cuba pada surat panggilan.

      Padam
  30. salam, sy nk tanye ttg ujian bertulis tu. terdiri drpd bhgian A dan B .. adakah bahgian A dan B tu sama ngn ujian INSAK ? I mean objektif la., dan kita xperlu kan bercakap depan penemuduga ? just jawab soalan tu then ujian kecergsn fizikal then balik kan ?

    BalasPadam
  31. Salam, sy nk tnya sal ujian bertulis tu .. iakan ada bhgian A dan B .. adakah bhgian A dan B sama ngn ujian INSAK tu ? I mean, objektif la. pastu, kite xperlu kn bercakap depan penemuduga ? just jalnkan ujian bertulis dan kecergasan then balik kan ? terima kasih ..

    BalasPadam
  32. Salam, sy nk tanye tentang ujian bertulis tu.. ada bahagian A dan B,, adakah bhgian A dan B sama ? I mean objektif .. lagi 1, kita g sana untuk ujian bertulis dan amali je kan ? xada kena bercakap depan penemuduga ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rasanya tidak. Masa bercakap tu atau soalan lisan masa temu duga nanti.

      Padam
  33. Saya dapat Pendidikan Khas . Ada tips tak? Saya betul2 berminat dengan pendidikan khas ini. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tahniah! Maaf, saya dalam bidang Bahasa Melayu. Mungkin boleh rujuk tentang bidang-bidang pendidikan khas untuk memudahkan untuk menjawab soalan nanti.

      Padam
  34. Terima kasih ;) syifaa dh cek ^^ alhamdulillah dpt :D

    BalasPadam
  35. Ada lepasan IPG beritahu ujian bertulis ada 150+ soalan. Jawab 45 minit jeh. Kalau ujian kecergasan fizikal, ada bangkit tubi, tekan tubi, larian sampai tahap 5. Agak mencabar. Kena pastikan stamina cukup. Semua dalam masa 30 minit. Harap bermanfaat. Doakan saya UKCG 15hb ni ye. Terima kasih :D

    BalasPadam
  36. saya dapat bahsa melayu.. ada tips tak? hehe tak sabar nie

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oh, Bahasa Melayu. Tahniah! Saya tidak pasti sama ada soalannya selaras ataupun tidak.

      Padam
  37. assalamualaikum...terima kasih ats perkongsian yang amat bermanfaat..saya dapat kursus bahasa melayu 14/4 nie..ujian bertulis ok lagi laa kot..tapi UKF tu yang takut sikit..harap harap semua nya ok..

    BalasPadam
  38. salam, saya dpt opsyen math.. ujian ukcg nanti byk soalan math x?? saya nak opsyen sains... nanti boleh tukar opsyen x???

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumusalam, tahniah! Soal pertukaran tu saya kurang pasti.

      Padam
  39. salam. saya dapat bahasa melayu macam saudara. saya dapat 5A je spm. saya dengar kpm hanya ambil 7A ke atas je. benar ke? klu btol, patut ke saya pergi ujian tu? saya org melaka tp dpt ujian di seremban. boleh x kongsikan pengalaman saudara? mohon pendapat dan pandangan segera... terima kasih...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumusalam, saudara Ahmad Syahmi boleh cuba dahulu. Jika lulus ujian ini akan dipanggil temu duga pula. Rezeki itu Allah SWT yang aturkan, kita usahalah sedaya boleh. Semoga berjaya.

      Padam
    2. Ahmad Syahmi, Seremban? Dekat Kampus Raja Melewar ya? kita sama tempatlah macam tu. semoga berjaya :)

      Padam
  40. saya akan hadiri ukcg ni esok. doakan saya :')

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semoga berjaya Atywaa. Buat yang terbaik. Nanti lepas ujian esok bolehlah kongsikan perngalaman di sini ya. Boleh dijadikan rujukan kepada calon yang lain pula. Nanti saya buat satu entri khusus pengalaman calon UKCG 2014 yang sudi berkongsi. Terima kasih.

      Padam
  41. asslamualaikum.. terima kasih atas perkongsian :)
    nak taya..analitikal n verbal tuh macam mana ek ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumusalam, tahniah ya. Boleh rujuk entri ni: http://mieadham86.blogspot.com/2014/04/format-ujian-bertulis-untuk-calon-guru.html

      Bagaimanapun, saya nak maklumkan juga analitikal dan verbal tu merupakan soalan untuk MteST-KPLI. Tapi, tak salah kalau nak ambil tahu juga kan.

      Padam
  42. assalamualaikum,,,,masa ukcg tu soalan insak je ke yang di tanya??ataupun soalan verbal,kuantitatif,bi di tanya jgk??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumusalam, oh tidak. Merangkumi semua. Bukan Insak sahaja.

      Padam
  43. Sorry,saya nak tanya 【Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Melayu】 KL ada sama dengan 【Institut Bahasa Melayu Malaysia】 KL ke?Kerana alamat Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Melayu KL yang KPM maklum saya pergi ujian tidak dapat dicari di GPS dan juga Google map.Saya hanya jumpa Institut Bahasa Melayu Malaysia,no telephonenya pun sama,saya ada cuba call telephone itu,tetapi tak ada orang yang jawab.Minggu ini saya harus pergi situ untuk ujian kelayakan calon guru,harap ada org yang jawap saya, terima kasih

    BalasPadam
  44. Saya dipanggil utk ujian ukcg ni, tapi kalau x pergi ada apa2 tindakan x?

    BalasPadam
  45. Hi,, sy tak minat sebenarnya nak jadi guru, so if sy tak pergi , sy akan disenarai hitamkan ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu saya kurang pasti. Setahu saya untuk sesi pengambilan guru hanya terbuka untuk calon lepasan SPM sahaja melalui program PPISMP. Kemudian, KPLI dan DPLI dibekukan sekarang ni rasanya.

      Padam
  46. ujian amali untuk pendidikan islam tu macamana ye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu saya kurang pasti untuk pendidikan Islam. Eh, bukankah UCKG dah lepas.

      Padam
  47. Saya telah dipanggil untuk menjalani temuduga bagi pendidikan islam.. uckg dah lepas, kalau refer kpd sesi temuduga yg encik telah postkan, calon yang memohon untuk pendidikan islam, muzik dan bahasa arab akan menjalani ujian amali semasa sesi temuduga. Sy kurang paham tentang ujian amali tersebut.. sama macam ujian fizikal waktu ukcg lagi tu ke macamana

    BalasPadam
  48. Saya telah menerima tawaran temuduga bagi subjek pendidikan islam.. refer kpd sesi temuduga yang encik telah postkan, calon yang memohon untuk muzik, amali, dan arab perlu menjalani ujian amali semasa sesi temuduga.. adakah ujian tersebut sama dengan ujian fizikal waktu uckg dahulu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sesi temu duga yang dikongsikan ini adalah sewaktu UKCG. Jadi, masa menduduki UKCG tempoh hari adakah ujian amali seperti yang dinyatakan ini dijalankan? Saya berkongsi seperti apa yang dikeluarkan oleh pihak KPM di portal iklan permohonan UKCG.

      Untuk sesi temu duga nanti, boleh rujuk beberapa panduan yang saya kongsikan seperti panduan temu duga menjadi guru, tips dan soalan temu duga guru dan panduan menulis pengalaman dan pernyataan hasrat di blog saya ini.

      Tahniah, dan semoga berjaya.

      Padam
  49. Selamat sejahtra...baru2 ni sa tidak tersenarai menduduki temuduga..bole buat rayuan ka?atau mungkin ada peluang dipanggil menduduki temuduga??

    BalasPadam
  50. Assalamualaikum tahniah kerana byk tip berguna utk dijadikan panduan.Alhamdulillah ank saya telah melepasi langkah pertama ujian kelayakan dan kini berpeluang meneruskan langkah kedua temuduga untuk pendidikan Pemulihan awal walaupun option pertamanya dlu adalah Pendidikan Matematik

    BalasPadam
  51. Asslammualaikum, adakah nama akan blacklist di ipg sekiranya saya mengikuti program diploma di uitm? Saya telah menjalani temuduga.. kalau ade rezeki alhamdullialh.. saya ingin menjadi pendidik.. itulah yang diharapkan

    BalasPadam
  52. Salam TI, terima kasih atas info yg sangat berguna ini.

    BalasPadam
  53. Maklumat yang sangat informatif :) Terima kasih Admin

    BalasPadam
  54. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  55. Kalau kita solat dan berdoa mesti berjaya dengan bantuan ALLAH 😁

    BalasPadam
  56. Salamm..cmna cth sokln amali utk opsyen pi?..Ada bacaan quran?? Sokln bkaitan hukum² tajwid ad jga ka??

    BalasPadam
  57. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tidaklah sampai disenaraihitamkan dalam peluang pekerjaan di bawah kerajaan.

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  58. Assalamualaikum, nk tnya, dari sudut mana calon dinilai semasa ukcg tuk pegi interview?...sma ada lebih kepada ujian fizikal atau bertulis. Dn bgi calon yg mngambil sejarah, apakah soalan2 yg lazimnya dtanya ole penemuduga?...

    BalasPadam
  59. Assalamualaikum, sya nk tnya, dari sudut mnakah penilaian ukcg tu djalankan. Sma ada lebih kpd fizikal test atau brtulis atau pun keduanya dicombine?. Dn bgi mreka yg amik sejarah, apakah soalan lazim yg akan dibangkitkan oleh penemuduga ktika IV?...

    BalasPadam
  60. Hello saya lulus ujian ukcg dapat iv ipg kursus bm. Tpi saya xberminat nak jadi guru jadi saya tolak tawaran itu dan pergi matrik. Adakah nama saya akan disenarai hitamkan?

    BalasPadam
  61. pemakaian utk ukcg ni mcm mna eaa ,bg lelaki

    BalasPadam
  62. pemakaian utk ke ukcg mcm mna eaa admin? bg lelaki

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78