Pengikut

Khamis, 6 Mac 2014

Contoh RPH Bahasa Malaysia Tahun 4 KSSR - Tema Keselamatan

Assalamualaikum.

Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) telah pun memasuki Tahun 4 di sekolah rendah sekarang ini. Walaupun PBS ditangguhkan seketika, namun guru dan murid harus meneruskan pembelajaran dan pengajaran (PdP). Oleh itu, di sini saya kongsikan Tema yang dipelajari oleh murid Tahun 4 dalam Bahasa Malaysia. 

1. Kekeluargaan
4. Keselamatan
4. Perpaduan
5. Kebudayaan, Kesenian dan Estetika
6. Jati Diri, Patriotisme dan Kewarganegaraan
7. Sains, Teknologi dan Inovasi
8. Alam Sekitar dan Teknologi Hijau
9. Pertanian dan Penternakan
10. Ekonomi, Keusahawanan dan Pengurusan Kewangan

Untuk entri kali ini dan beberapa entri akan datang saya akan berkongsi tentang Rancangan Pelajaran Harian (RPH) Bahasa Malaysia Tahun 4 KSSR mengikut tema yang disenaraikan di atas. Contoh RPH ini diperoleh hasil daripada kursus yang dihadiri oleh guru di sekolah saya pada tahun lepas. 

Tema Keselamatan - Banjir

CONTOH RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 4 KSSR
TEMA: KESELAMATAN


TEMA

KESELAMATAN

TAHUN

4 Wawasan

TAJUK

Banjir

MASA

8.30 pagi – 9.30pagi  (1 jam)

STANDARD
PEMBELAJARAN

2.3.2  Membaca pelbagai bahan yang mengandungi ayat tunggal dan ayat  
           majmuk berbilang subjek secara mekanis dengan lancar, sebutan yang
           jelas dan intonasi yang betul.
3.2.7 Menulis ayat majmuk secara mekanis dalam bentuk tulisan berangkai
          dengan betul dan kemas.

OBJEKTIF

Pada akhir pengajaran, murid dapat :

i.              Membaca pelbagai bahan yang mengandungi pelbagai jenis ayat tunggal dan ayat majmuk secara mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
ii.             Menulis ayat majmuk secara mekanis dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas.


AKTIVITI 

     1.      Murid diperdengarkan lagu `Banjir`
     2.      Murid dan guru bersoal jawab mengenai cerita/ situasi lagu tersebut.
     3.      Murid dipaparkan petikan `Tragedi Banjir` pada skrin .(Aras tinggi)
     4.      Murid membaca secara mekanis teks yang dipaparkan tadi.
     5.      Murid diminta membaca teks secara individu untuk dibuat pentaksiran.
     6.      Murid dipaparkan dialog bergambar pada skrin. ( Aras sederhana)
     7.      Murid diedarkan lembaran kerja yang mengandungi petikan. Murid menggarisi ayat         majmuk.
     8.      Murid menulis ayat majmuk yang digarisi dalam bentuk tulisan berangkai.
     9.      Murid diminta membaca secara berkumpulan dengan nada dan intonasi yang betul.
     10.    Murid diminta main peranan berdasarkan kad (situasi banjir) yang diberi oleh guru
     11.    Murid dipaparkan gambar kartun . Murid membaca dan membuat kesimpulan dan nilai.

Pemulihan
Murid mengeja perkataan yang disebut oleh guru.

Pengayaan
Murid menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca.


Ilmu     : Sejarah, DSV, Muzik
Nilai     : Menjaga keselamatan diri, menghargai alam sekitar, tolong-
               menolong
EMK     : TMK
KB        : Pembelajaran Koperatif, Kecerdasan Pelbagai (muzik,interpersonal)
BCB     : Bacaan Mekanis
BAHAN BANTU BELAJAR
LCD, Lembaran kerja
PENILAIAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Murid dapat membaca mekanis dengan nada dan intonasi yang betul.
REFLEKSI




10 ulasan:

  1. my kakak yg tak buat lagi blog pendidikan wpun dah diarahkan oleh jabatan . Domain dah disediakan dibawah .net ... busy katanya .

    BalasPadam
  2. bagus untuk rujukan ibu bapa...zaman skang ni...ibu bapa pun kena belajar sekali :)

    BalasPadam
  3. skrg nk mengajar pun dah macam semakin komplicated.. hehehe

    BalasPadam
  4. T kasih atas perkongsian cikgu.. amat baik utk saya jadikan rujukan.. t kasih.

    BalasPadam
  5. Hanya Allah sahaja yg dapat membalas jasa tuan. tima kasih bnyk2 atas perkongsian ini.

    BalasPadam
  6. Sgt baik dan byk byk berterima kasih.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78