Pengikut

Selasa, 11 Mac 2014

Misteri Kehilangan MH370 Sains Teknologi Belum Mampu Mengatasi Kun Faya Kun-Nya

Misteri kehilangan MH370 belum menemui pencerahan. Bagaimanapun pelbagai usaha telah dan sedang dilakukan bagi menjejaki 239 penumpang yang berada dalam pesawat Boeing 777-200 milik MAS (Malaysia Airlines). 

Hubungan diplomatik Malaysia dan kepakaran sains teknologi 

Melalui tragedi ini juga, kita dapat lihat bagaimana hubungan diplomatik antara Malaysia dengan negara luar seperti China, Amerika Syarikat, India, Australia, Arab Saudi, Singapura, Indonesia, Qatar yang sedia menghulurkan bantuan.

Hal ini berikutan juga apabila Malaysia bertindak pantas menghulurkan bantuan sekiranya negara luar menghadapi apa-apa bencana.


Dua bomoh tawar khidmat kesan pesawat MH370

Bomoh yang tawar bantuan
-kredit foto dari kosmo


Selain, kepakaran yang melibatkan kapal selam, kapal terbang yang berteknologi tinggi Malaysia beralih pula kepada ilmu tradisional melalui penggunaan Bomoh.

Antara bomoh yang menawarkan bantuan ialah Mohd. Rodhi Ahmad, 74 atau lebih dikenali dengan panggilan "Tok Janggut Bomoh Tauhid.

Rakannya Zainal Hamid, 54 yang dikenali sebagai "Bomoh Warisan" turut menawarkan bantuan tanpa syarat bagi membantu merungkai misteri kehilangan MH370.


Bantuan biarlah berlandaskan syariat Islam


Datuk Seri Jamil Khir Baharom


Kerajaan mengalu-alukan bantuan semua pihak dalam usaha mengesan pesawat MAS MH370 yang masih gagal dikesan walaupun sudah masuk hari ketiga dilaporkan hilang.

Bagaimanapun, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, bantuan itu perlu berlandaskan syariat Islam.

Jamil turut menegur tindakan segelintir pihak yang menghina serta memperlekehkan kejadian berkenaan termasuk usaha beberapa agensi yang terbabit dalam operasi mencari dan menyelamat pesawat berkenaan.

Katanya, adalah lebih baik rakyat di negara ini menggunakan cara masing-masing untuk menyatakan sokongan dan simpati kepada keluarga mangsa.


Bacalah dengan Kebesaran Allah melalui ayat-ayat Kun Faya Kun-Nya


Kun Faya Kun-Nya
Setelah kita berusaha, jalan terakhir ialah kita berdoa kerana hanya Kun Faya Kun-Nya boleh berlaku sesuatu ataupun sebaliknya tanpa terduga oleh manusia dan sains teknologi. Bacalah dengan kebesaran Allah SWT melalui ayat-ayat Kun Faya Kun-Nya ini.

[Al Baqarah:117]
Allah Pencipta langit dan bumi, dan bila Dia berkehendak sesuatu, maka Dia hanya mengatakan kepadanya: "Jadilah!" Lalu jadilah ia."

[An Nahl:40]
Sesungguhnya perkataan Kami terhadap sesuatu apabila Kami menghendakinya, Kami hanya mengatakan kepadanya: "kun (jadilah)", maka jadilah ia".

[Yaasiin:82]
Sesungguhnya keadaan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya: "Jadilah!" maka terjadilah ia".

[Al An'aam:73]
Dan Dialah yang menciptakan langit dan bumi dengan benar. Dan benarlah perkataan-Nya di waktu Dia mengatakan: "Jadilah, lalu terjadilah", dan di tangan-Nyalah segala kekuasaan di waktu sangkakala ditiup. Dia mengetahui yang ghaib dan yang nampak. Dan Dialah Yang Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui

[Al Mu'min:68]
Dia-lah yang menghidupkan dan mematikan, maka apabila Dia menetapkan sesuatu urusan, Dia hanya bekata kepadanya: "Jadilah", maka jadilah ia".

[Maryam:35]
Tidak layak bagi Allah mempunyai anak, Maha Suci Dia. Apabila Dia telah menetapkan sesuatu, maka Dia hanya berkata kepadanya: "Jadilah", maka jadilah ia".

[Ali 'Imran:47]
Maryam berkata: "Ya Tuhanku, betapa mungkin aku mempunyai anak, padahal aku belum pernah disentuh oleh seorang laki-lakipun." Allah berfirman (dengan perantaraan Jibril): "Demikianlah Allah menciptakan apa yang dikehendaki-Nya. Apabila Allah berkehendak menetapkan sesuatu, maka Allah hanya cukup berkata kepadanya: "Jadilah", lalu jadilah dia.

[Ali 'Imran:59]
Sesungguhnya misal (penciptaan) Isa di sisi AllAh, adalah seperti (penciptaan) Adam. Allah menciptakan Adam dari tanah, kemudian Allah berfirman kepadanya: "Jadilah", maka jadilah dia.

Sumber rujukan: detakhidup.blogspot.com, Berita Harian dan Kosmo

6 ulasan:

  1. hnya kepada Allah tempat mengadu...

    BalasPadam
  2. Betul tu , sepatutnya mereka perlukan orang-orang yang soleh seperti ustaz-ustaz atau pengamal perubatan Islam yang ada , bukannya bomoh . Aduhai ;)

    BalasPadam
  3. jangan sampai terpesong sudah... berserah saja pada Allah..

    BalasPadam
  4. akak memang tak percaya bomoh.. sebab hanya Allah sahaja yang berkuasa..

    BalasPadam
  5. Berdoalah hanya kpd Allah.. Pemilik segala kekuasaan, kerahsiaan.. Penguasa sekelian alam.. Allah maha Mengetahui & Maha Mengasihani.. Allahuakbar.. bantulah kami ya Allah..

    BalasPadam
  6. hmm...semua ni adalah ujian buat kita..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78