Assalamualaikum.
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) telah pun memasuki Tahun 4 di sekolah rendah sekarang ini. Walaupun PBS ditangguhkan seketika, namun guru dan murid harus meneruskan pembelajaran dan pengajaran (PdP). Oleh itu, di sini saya kongsikan Tema yang dipelajari oleh murid Tahun 4 dalam Bahasa Malaysia.
1. Kekeluargaan
2. Kemasyarakatan
3. Kesihatan dan Kebersihan
4. Keselamatan
4. Perpaduan
5. Kebudayaan, Kesenian dan Estetika
6. Jati Diri, Patriotisme dan Kewarganegaraan
7. Sains, Teknologi dan Inovasi
8. Alam Sekitar dan Teknologi Hijau
9. Pertanian dan Penternakan
10. Ekonomi, Keusahawanan dan Pengurusan Kewangan
Untuk entri kali ini dan beberapa entri akan datang saya akan berkongsi tentang Rancangan Pelajaran Harian (RPH) Bahasa Malaysia Tahun 4 KSSR mengikut tema yang disenaraikan di atas. Contoh RPH ini diperoleh hasil daripada kursus yang dihadiri oleh guru di sekolah saya pada tahun lepas.
Rumah Terbuka - kredit foto dari tepaksireh.blogspot.com |
CONTOH RANCANGAN PELAJARAN HARIAN (RPH)
BAHASA MALAYSIA TAHUN 4 KSSR
TEMA: PERPADUAN
TEMA
|
PERPADUAN
|
TAHUN
|
4
TEKAD
|
TAJUK
|
RUMAH
TERBUKA
|
MASA
|
9.30
– 10.30 pagi
|
STANDARD PEMBELAJRAN
|
2.4.2
Membaca dan memahami maklumat daripada bahan untuk menjana idea dengan betul.
2.4.3
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat dengan tepat
daripada pelbagai bahan untuk membuat penilaian dengan betul.
3.5.2
Mencatat maklumat yang betul mengikut urutan untuk membuat carta daripada
pelbagai sumber.
5.1.1
Memahami dan menggunakan kata nama am konkrit dan penjodoh bilangan dengan
betul mengikut konteks.
|
OBJEKTIF
|
Pada
akhir pelajaran, murid dapat
i.
Membaca dan memahami maklumat yang
tersurat dan tersirat untuk menjana idea dengan betul.
ii.
Membaca dan memahami maklumat yang
tersurat dan tersirat dengan tepat daripada pelbagai bahan untuk membuat
penilaian dengan betul.
|
AKTIVITI
|
1.
Set Iduksi - Klip video lagu “Suasana Hari Raya” versi Upin Ipin
2. Murid
ditunjukkan dengan beberapa keping gambar tentang rumah terbuka
.
3.
Murid menyatakan pengalaman sendiri ketika menghadiri rumah terbuka
.
4. Murid
membaca petikan yang dipaparkan pada skrin dengan sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
5.Murid
membina jawapan daripada soalan yang dikemukan oleh guru berdasarkan petikan
yang dibaca.
6.Murid
membetulkan struktur ayat dalam teks cara memasak.
7.Murid
menghasilkan sebuah peta minda berdasarkan teks tentang cara penyediaan
rendang ayam.
8.
Guru merumuskan pengajaran dan nilai murni ( menyatakan nilai yang tersurat
dan tersirat )
Pemulihan
Murid
menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks
yang
diberi.
Pengayaan
Murid
menghasilkan peta minda berdasarkan petikan.
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
Ilmu : Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan, Pendidikan
Kesihatan
Nilai : Bekerjasama,
Kebersihan, Prihatin, Perpaduan
EMK : TMK
KB : Menjana Idea, Mengecam, Menentukan Urutan
BCB : Bacaan
mentalis, Membina peta minda, Membaca pantas
|
BAHAN BANTU BELAJAR
|
LCD,
benda maujud, lembaran kerja, kamus
|
PENILAIAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
Murid
dapat menjawab soalan pemahaman, menyusun struktur ayat dan membina peta
minda berdasarkan cara penyediaan resipi rendang ayam.
|
REFLEKSI
|
Perkongsian yg bermanfaat buat ibu bapa juga.. t kasih..:)
BalasPadamSemakin maju cara pembelajaran murid2 sekarang
BalasPadamsangat bermanfaat entri ini khususnya kepada merekayang berkaitan..
BalasPadambermanfaat untuk kathy..tq helmi..
BalasPadamPasti contoh yang dapat membantu mereka yg memerlukan.
BalasPadamni baru dia..sangat berguna..
BalasPadamSebenarnya idah masih blur lagi dengan KSSR nie... huhu... :(
BalasPadam