Pengikut

Selasa, 30 Julai 2013

Berfikir Tentang Apa-apa yang Tidak Terfikir



Apabila kita tidak tahu (tidak faham) dan selalu pula bertanya kita akan lebih tahu
(lebih faham) daripada orang yang tahu (faham) tetapi sekadar diam seribu bahasa. 
                                                                                                       


40 ulasan:

  1. sungguh mendalam makna nya..:D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama-samalah kita fikirkan. Sekadar mencoretkan apa-apa yang terlintas di fikiran.

      Padam
  2. malu bertanya sesat jalan.. baik bertanya dari nnti kesesatan :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, betul. Cara bertanya juga ada adabnya, moga kita memahaminya.

      Padam
  3. betul.. fiza setuju.. sebab mereka yang faham adalah mereka yg bertanya.. klu x fhm.. nak tanya apakan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada dua kategori faham dan bertanya atau tak faham dan bertanya.

      Padam
    2. faham yang bertanya .. pernah dengar x student berfikiran di luar kotak?? sbb fiza tergolong dlm golongan itu, di mana, dah faham.. tp mencuba manipulasikan apa yg mereka faham.. lecturer x galakan mereka buat mcm ny... fiza pung x brp pasti mengapa..

      Padam
    3. hebatnya. Tentu ramai yang nak kawan dengan orang pandai macam Fiza ni.

      Padam
  4. Peribahasa mengatakan malu bertanya sesat jalan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul, jika tidak tahu lebih baik bertanya. Jangan jadi, bodoh sombong.

      Padam
  5. Tpi cikgu.. kalau tanya byk2 kalai takut owg marah plk..=D

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu. anak murid saya suka bertanya. tak sempat nak terangkan sudah tanya. bila masa saya mahu mengajar ni. dah asyik tanya jer. kih kih kih

      Padam
    2. hehehe..kna layanla nampaknya..=D

      Padam
    3. Zara kita perlu tahu adab bertanya, tidaklah guru marah. Jangan melulu saja.

      Ustaz Zamani, ya, anak murid saya pun macam tu juga, kadangkala mereka bertanya perkara yang tak berkaitan dengan tajuk P&P pun.

      Padam
  6. ada betul jugak :) bila orang jelaskan kita akan lebih faham

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau kita tak faham, lebih baik bertanya untuk mengetahuinya. Kalau tak, memang ketinggalan lah.

      Padam
  7. betul tu, kalau x faham tanye lah kan baru lah faham... kalau x faham then tak tanye smpai bile-bile pun xkan faham ... byk lak pkataan faham tu ... faham tak? hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Faham... faham... faham... hehehe. Betul, kena banyak bertanya kalau tidak faham.

      Padam
  8. dalam sungguh maksud dia..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oh, biasa saja ni. Kalau budak yang baru pandai berfikir pun tak lemas kot. hehehe

      Terima kasih ya.

      Padam
  9. betul gak kata Zahra tu..sometime bila kita terlampau curios dan banyak bertanya..org pulak jadi emosional kita bertanya huhuhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenalah pandai cari masa yang sesuai. Jangan bertanya melulu begitu saja. Beri peluang untuk orang itu menjawab dan jangan mendesak-desak sangat.

      Padam
  10. Balasan
    1. Ya, kalau tak bertanya sesat jalan. Jadi, kenalah rajin-rajinkan mulut untuk bertanya.

      Padam
  11. Faham tapi buat2 tak faham supaya tak perlu berterus terang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lepas ni nak tanya Kak Zamlah,kalau ada soalan.

      Padam
  12. Faham tapi selalu buat2 tak faham untuk selamatkan situasi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oh, pandai ya nak mengelak Kak Zam.

      Padam
  13. malu bertanya sesat jalan.. :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bertanya bukan bermakna kita tidak tahu, tetapi untuk lebih memahaminya.

      Padam
  14. selalu segan nk bertanyae..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau kita tak bertanya, orang lain akan bertanya kan. Tapi kalau kita yang bertanya alangkah lebih baik lagi dan moga pemahaman kita itu lebih daripada yang tidak bertanya dan sekadar mendengar.

      Padam
  15. dlu kt sekolah sy ada org mcm ni =) dia thu dn cerdik..tp pndiam dn bt kerja sndri..kdg2 salute juga..pnuh dgn misteri

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya juga seorang yang pendiam, tak banyak bercakap dan bertanya. Alhamdulillah, nampaknya bila dah jadi cikgu ni kenalah banyak bercakap.

      Padam
  16. Kadang kala tak tahu bagaimana hendak mengajukan soalan...
    Dan kadang kala bertanya kerana suka bertanya...
    Dan kadang kala diam kerana langsung tak tahu apa2...

    Dan kadang kala kesian kat cikgu...asyik kena tanya jer, sampai pening kepala nak menjawab...hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih kerana kesiankan cikgu.

      Teringat pula iklan burung apa tu? Kesian bapanya yang terpaksa melayan soalan anaknya.

      Padam
  17. Pernah ada kenalan yang belajar melalui buku semata. Akhirnya tahu tapi tiada kefahaman.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kita boleh membaca untuk mendapatkan ilmu. Adat belajar perlu ada guru sebagai pembimbing.

      Padam
  18. Teringat satu pepatah ni. Malu bertanya sesat jalan :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pepatah ini sangat sesuai untuk menunjukkan situasi ini. Bertanyalah sekiranya tidak faham.

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78