Pengikut

Ahad, 14 Julai 2013

Memperkenalkan Mata Pelajaran Sejarah Tahun 2014 di Sekolah Rendah

kredit foto daripada lensaukm.wordpress.com

Mata pelajaran Sejarah merupakan antara mata pelajaran yang wajib lulus dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Oleh itu, Kementerian Pelajaran Malaysia, telah mengambil inisiatif untuk memperkenalkan mata pelajaran Sejarah di sekolah rendah mulai tahun 2014 bagi menggantikan Kajian Tempatan

Guru-guru yang akan atau bakal mengajar mata pelajaran ini telah pun menghadiri kursus Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR).

Murid rintis pemulanya ialah murid Tahun 4. Dengan harapan, setelah murid-murid didedahkan seawal usia akan sejarah Malaysia, mereka ini mampu menanam kecintaan terhadap negara. Di samping itu, besar harapannya agar melalui mata pelajaran sejarah juga, mampu memupuk perpaduan, sikap toleransi, menghormati budaya, agama sesama sendiri.

Pada saya, segala apa yang berlaku sebelum ini yang berkaitan soal demokrasi, perpecahan dan pertelingkahan sesama rakyat Malaysia dek kerana kita jahil dalam memaknakan erti perpaduan, kedamaian dan keamanan. 

28 ulasan:

  1. sejarah tu wajib utk kita pelajari
    yumida minat jgk sej masa skolah dulu..tp x pnh nk dpt skor gred tinggi...hikhik

    BalasPadam
  2. Yumida Huda,

    Ya, wajib dipelajari dan difahami.

    BalasPadam
  3. Mata pelajaran Sejarah sememangnya harus diajar dari sekolah rendah lagi.Baru anak-anak generasi Y ni tidak buta Sejarah dan kenal asal usul diri.

    BalasPadam
  4. Masa aiza sekolah rendah dulu tiada matapelajaran sains atau kajian tempatan.. yang ada manusia dan alam sekitar sahaja.. bertuah murid-murid sekarang kerana didedahkan awal.. sejarah membentuk peradaban sesuatu bangsa..

    BalasPadam
  5. Nor Ariffin Hamzah,

    Betul tu. Bagi saya sekurang-kurangnya generasi Y ni, sayangi negaranya sudah cukup.

    BalasPadam
  6. Mizz Aiza,

    Dari sejarahlah kita mengenali siapa diri kita kan. Jadi, untuk itu murid-murid haruslah didedahkan seawal usia dan bimbing mereka memahaminya.

    BalasPadam
  7. setuju , kalau tidak diorang takan kenal dan tau kisah lalu.

    BalasPadam
  8. syuk shusuke,

    Nampaknya ramai yang menyokong. Alhamdulillah.

    BalasPadam
  9. sangat bersetuju...bermaksud anak saya akan terlibat..anak sulung baru Tahun 1.

    BalasPadam
  10. Memang bagus subjek Sejarah ni diajar seawal sekolah rendah. Saya sokong 100%!

    BalasPadam
  11. zara sokong..bukan pelajar sek sahaja tpi kita pn harus tahu juga sejarah..tentang kedatangan islam..sejarah2 negara luar..kn cikgu helmi..

    BalasPadam
  12. Ummu Amar,

    Betullah tu. Tapi tak salah kalau kita sendiri yang ceritakan serba sedikit tentang sejarah negara kita kepadanya kan.

    BalasPadam
  13. Aida Ismail,

    Moga, pengisiannya juga dihayati. Bukan sekadar hendak lulus peperiksaannya sahaja kan.

    BalasPadam
  14. siti ZAHARA,

    Sokong. Sebagai rakyat Malaysia kenalah tahu kan.

    BalasPadam
  15. sepatutnya memang kena ada ,biar tahu tentang sejarah malaysia

    BalasPadam
  16. Aku Penghibur,

    Ok, mulai tahun depan dah ada. Harap-harap dapat dilaksanakan dengan jayanya.

    BalasPadam
  17. Pengalaman saya mengajar subjek Sejarah sebagai cikgu tuisyen.

    Saya: Apa yang cikgu Sejarah kamu ajar di sekolah?

    Murid: Ajar sejarah.

    Saya diam.

    Murid: Sejarah kelahiran anak dia dan apa entah.

    Murid 2: Buka powerpoint dan tekan-tekan. Minta kami salin. Bunyi loceng, dia keluar kelas.

    BalasPadam
  18. Wong,

    Saya faham akan situasi dalam dialog tu.

    Jadi, perlu satu pendekatan yang lebih baik agar murid mudah faham. Kalau bagi powerpoint saja, tidak cukup. Kalau budak universiti boleh lagi. Budak sekolah rendah perlukan bimbingan.

    BalasPadam
  19. Untuk itu saya lebih suka pendekatan bercerita.

    "Saya suka dengar cerita. Bila cikgu cerita pasal Hijrah Nabi dan Kedatangan Jepun, rasa best je."

    Saya berharap sangat mereka tetap ingat apa yang mereka belajar kerana saya meminati sejarah hanya selepas saya mengambil subjek TITAS di UPM. Pensyarah saya pandai bercerita. =D

    BalasPadam
  20. Wong,

    Oleh itu, guru tersebut haruslah terlebih dulu berilmu dan haruslah banyak pengalaman untuk dikongsi bersama muridnya.

    Tahniah, kepada pensyarah tu.

    BalasPadam
  21. Norhasniza Khalid,

    Maaf juga, komen untuk entri ni pun entah ke mana hilangnya.

    Tapi, tak apa saya akan beri respon juga. Seronoknya dapat balik bakar lemang. Kami lemang tak buat kot, cuma buat ketupat palas saja.

    BalasPadam
  22. Dan, saya pula bakal mengajar sejarah kelak di sekolah rendah. Insya-Allah.

    BalasPadam
  23. mata pelajaran feveret KA sejarah sentiasa score hehehe

    BalasPadam
  24. muzammil rahim,

    Opsyen Sejarah ke? Tahniah! Dah mula praktikum?

    BalasPadam
  25. Kesuma Angsana,

    Oh ya ka. Tahniah! Saya kurang sikit.

    BalasPadam
  26. elok sangat tu...biar anak2 kechil mengenali sejarah dari awal.....

    BalasPadam
  27. Remy hazza,

    Ya, sejarah perlu diajar dari kecil moga apabila mereka dewasa mereka tidak akan melakukan sesuatu yang menunjukkan mereka ini jahil tentang sejarah.

    BalasPadam
  28. Abg Helmi,

    Takdalah, minor sahaja sejarah. Insya-Allah, semester 7 nanti mula praktikum untuk subjek Sejarah.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78