Pengikut

Khamis, 5 September 2013

Ikut yang Baik, Hindarkan yang Buruk

"Saya pernah mengajar di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan kini, saya berpeluang mengajar di Sekolah Kebangsaan. Ada budaya yang diamalkan di SJKC tidak diamalkan di SK dan ada budaya yang diamalkan di SK tidak diamalkan di SJKC. Paling menarik untuk saya perkatakan, setiap murid dan guru di SJKC akan membawa sebotol air setiap hari ke sekolah. Botol air itu kurang lebih mengandungi 1.5 liter air. Sebaliknya, di SK tidak pula membawa botol air dijadikan amalan."


32 ulasan:

  1. Balasan
    1. Mereka ni memang selalu bawa botol air. Dah biasa.

      Padam
  2. yup, sebab itu kulit mereka putih. cukup air dalam badan :)

    BalasPadam
  3. Budaya orang Cina minum air masak. Bagus dan saya juga amalkan setelah melihatnya sendiri ketika saya masuk matrikulasi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya juga sudah terbiasa. Sekarang masih membawa sebotol air ke sekolah.

      Padam
  4. betul tu cikgu..dari dulu lagi saya perasan perkara ni..pelik jugak kenapa orang kita tak nak ikut kan :)

    BalasPadam
  5. Betul tu..memang perasan tenyang nie...studebt cina boleh dikatakan majoriti bawa air pergi sekolah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, kalau tak bawa memang nampak pelik pula.

      Padam
  6. susah nak jumpak budak melayu nak bawa botol air kat skolah..

    BalasPadam
  7. salam jumaat cikgu,ye betul tu.kawan sekelas saya masa sekolah menengah di shah alam,ramai kaum cina.mereka memang setiap hari akan habiskan sebotol mineral besar tu.kita kadang2 nak habiskan mineral kecil pun terkial-kial.akhirnya saya terikut-ikut cara mereka.bagus minum air putih banyak2 :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Jumaat Kak Lea.

      Ya, betul tu. Tapi sekarang ni saya dah biasa bawa botol air ke sekolah semuanya bermula mengajar di sekolah cina setahun.

      Padam
  8. kan.iqa perasa org cina memang suka minum air masak byk.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sepatutnya semua orang perlu contohi masyarakat cina ni.

      Padam
  9. betol.. kawan2 saya yg bukan malay, sampai ke universiti masih ke kelas bawak botol air besar gedabak tanpa rasa apa2.. budak2 melayu, malu nk buat macam tu.. hilang macho katanya.. hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Besar gedabk ya. hehehe orang Melayu ni malu sikit.

      Padam
  10. aiza pun perasan juga masa sekolah dulu kawan2 cina mesti bawa bekal botol air besar..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itulah amalan mereka. Sebab tu mereka ada tenaga dan dapat oksigen banyak.

      Padam
  11. betul tu, adik acik sendiri tak mahu bawa katanya malu ,, pelikkan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahahha... kalau yang bawa pun kecil saja kan. Tengok budak Cina bawa, mesti terkejut. Mesti kita terfikir, habis ke?

      Padam
  12. Bila ianya bukan menjadi budaya dan kebiasaan...memang sukar utk dilakukan walaupun ianya contoh yg baik. Peranan & cabaran buat cikgu ni utk memberi penerangan dan menggalakkan budaya yg baik ini...hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sudah semestinya. Peranan ibu bapa dan semua juga untuk menjayakannya. Amalan baik elok kita sebar-sebarkan.

      Padam
  13. budaya cina =) bagus diorang ni, sebab tulah otak mereka disegarkan dengan air mineral, mudah darah mengalir ke otak, harap ni contoh terbaik bagi kalangan orang melayu..dulu masa sekolah rendah ambe pun selalu juga bawa air..dapat hilangkan dahaga..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, sistem peredaran darah pun lancar. Tak mengantuk dan mudah menerima pengajaran guru.

      Padam
  14. kalau di sekolah rendah dulu memang cikgu yang galakkan murid untuk bawakan botol air ke sekolah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tapi, sekarang murid lebih suka beli di kantin. Kalau pelajar sekolah menengah lagilah. Mana mahu bawa botol air ni.

      Padam
  15. Air adalah sumber oksigen.. memang penting dalam badan kita.. untuk mendapat fokus ketika dalam kelas..dan menghindari dari mengantuk disebabkan tak cukup oksigen.. Memang disarankan agar memperbanyakkan pelajar minum air masak yang kosong..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagus Kak Erin ni. Boleh jadi cikgu sains ni.

      Padam
  16. betul tu cikgu..kaum cina ni kebanyakkan suka bawa botol air..bukan di sekolah je tpi di tempat kerja pun mcm tu..zara pun dah mnjadi kebiasaan.mesti bawa botol air dn minum sampai habis..=D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mereka ini menyedari kepentingan air dalam badan.

      Baguslah. Saya pun amalkan.

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78