Pengikut

Ahad, 22 September 2013

Jatuh Bantal

Rasa denyutannya bagaikan ada yang menggigit-gigit leher dan belakang saya ini. Entahlah, pada mulanya saya ingatkan kesan daripada leka mengadap laptop yang melebihi had menyebabkan leher dan belakang saya terasa sakit dan lenguh. Saya tertanya-tanya juga, adakah virus yang boleh menyerang kerana kita terlalu kerap mengadap laptop? 

Jatuh bantal! Rasanya kesakitan yang dialami ini disebabkan saya telah jatuh bantal. Saya tidak tahulah di tempat lain "penyakit" ini dipanggil apa. Akibat cara tidur yang salah menyebabkan leher saya ini seperti terkehel dan hendak memusingkan kepala pun terasa sakit. Tambahan lagi, belakang saya juga terasa berdenyut-denyut. Kalau di kampung, pasti emak saya akan suruh saya menjemur bantal itu. Jangan tanya saya apa kaitannya menjemur bantal itu dengan leher yang seperti robot ini. 

Aduh! Tak boleh berlama-lama lagi di depan laptop. 



50 ulasan:

  1. Balasan
    1. Tak tahulah di tempat lain panggil apa.

      Padam
  2. selalunya syuk jatuhkan diri ke arah yang berlawanan. nanti oke balik :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biasanya macam tulah, kena tunggu dua tiga hari juga.

      Padam
  3. Kami panggil 'Salah Bantal' .. :D
    First time dengar jatuh bantal.. hehehe..

    BalasPadam
  4. betulla tu owg tua2 kata jatuh bantal..zara pun pernah alami gk..tido buas sgt smpai jatuh bantal..hehehe..Oo..petua dia kna jemur bantal ye..hehehe

    BalasPadam
  5. fizi panggil 'saloh orat' hehe..mmg salah satu sebab tidur buas..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah agak dah, kalau tidur baik-baik mesti tak jadi macam ni kan.

      Padam
  6. setahu bunda 'salah bantal'..mungkin lain tempat lain panggilannya...

    lagi yang bunda tau juga dari mak dulu...setelah dijemur bantal tu lepas tu di pukul ke belakang leher beberapa kali, buat syarat saja..simbolik...

    kononnya untuk melegakan sakit leher atau belakang olih sebab salah kedudukan cara tidur sebenarnye...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Samalah tu, kan. Nnati nak jemur bantal la.

      Padam
  7. pertama kali saya dengar istilah ni cikgu..ilmu baru ni :)

    BalasPadam
  8. Kebiasaannya istilah yang kami di sebelah Pahang dan Negeri Sembilan gunakan ialah salah bantal. Bantal sebenarnya tak bersalahpun, tuan bantal yang salah.

    saya kembalikan link Garisan Abdullah, 'terbuang' dek terlampau asyik mengedit. terima kasih. Jemput baca.
    http://monazman.blogspot.com/2013/09/garisan-abdullah_22.html

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang tuannyalah yang tidur buas.

      Ok, nanti saya baca ya. Tahniah!

      Padam
  9. kat daerah saya ' selawuk bantai ' .. versi sarawak .. miahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekarang kita dah tahukan, begitu pelbagainya istilah melalui bahasa kan.

      Padam
  10. apa ubat dia yer.. sebab saya pun tgh alami sekarang..adooiii... lenguh dan sakit.. saya kena kat bahu nie...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tengah alamai. Macam berjanji pula. Ada yang cakap jemur bantal.

      Padam
  11. Tersilap urat kot.. Semoga cepat sembuh ya cikgu..

    BalasPadam
  12. Jatuh bantal.. ada juga yg panggil 'salah bantal'.. Kita yg tersalah tidur, bantal pula yg disalahkan hehee :D.
    Semoga segera sembuh saudara Helmi..

    BalasPadam
  13. ohhhh salah bantal ,ingatkan apa tadi :) memang makan hari jgk sakitnya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itulah, dah dua hari ni leher macam robot.

      Padam
  14. yap salah bantal..ambil masa juga nak pulih :)

    BalasPadam
  15. ohooo krole tau ape skit ni...kat sabah orang panggil salah tidur...pastu petua nak bagi ilang cepat...amik bantal tu...pukul secukup rasa kat tempat yang sakit sebanyak 3 kali...lepas tu jemur~ eh? cam ada persamaan skit

    BalasPadam
  16. oh! salah bantal lah cikgu.. hihihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, salah cikgu sebab tidur buas sangat.

      Padam
  17. cik nor selalu kna mcm tu..mmg sakit sgt2..huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selalu kena? Oh, sekali-sekala pun dah macam tak tahan.

      Padam
  18. kekadang saya pun laluinya . sakit hadap lappy lama + salah letak badan masa tidur ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mula-mula saya ingatkan mungkin kerana saya duduk lama di depan laptop. Tapi fikir-fikir balik mungkin tersalah tidur ni.

      Padam
  19. aiza pun panggil salah bantal.. petua mak aiza pula kena ketuk bahagian yang sakit tu dengan bantal tu balik..

    BalasPadam
  20. cari ais n letak dlm tuala. tuam kn tempat yg skt tu smbl berselawat

    BalasPadam
    Balasan
    1. Satu petua yang bagus juga ni. Kalau dekat leher senang, tapi belakang pun rasa sakit juga.

      Padam
  21. Ohh.. Biasa la ni salah tidur.. Lain kali kena fix betul-betul tempat tidur tu la.. Kalau tak sehari memang leher tak boleh pusing.

    BalasPadam
  22. kami panggil salah tidur..hehehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nampaknya, apa yang saya kongsikan ni taklah pelik sangat kan. Semua pernah rasai.

      Padam
  23. ni kalau ibu saya panggil tersalah bantal..biasanya saya ketuk bantal tu 3kali, inshaa'Allah menjadi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah ketuk. Alhamdulillah, dah kurang sikit.

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78