Pengikut

Khamis, 22 Ogos 2013

Sejarah yang Terlakar

Assalamualaikum semua. 

Hari ini saya berbesar hati untuk berkongsi akan sejarah blog saya diberi nama TETAMU ISTIMEWA. Sebenarnya, saya mengambil sempena cerpen saya yang tersiar di BERITA MINGGU yang berjudul Tetamu Istimewa. 

Jadi, tiada apa-apalah yang istimewa tentang saya dan blog saya jika bukan anda pembaca yang setia mengunjungi ke blog ini. Menerusi cerpen ini juga, sedikit sebanyak memberi impak yang positif dalam karier penulisan saya. 

Terima kasih saya ucapkan. Oleh itu, saya berbesar hati untuk berkongsi cerpen tersebut di sini. Sudilah membacanya. Jika ada cadangan, silakan.  

TETAMU ISTIMEWA
Oleh: Mohd Helmi Ahmad

K

 ATA Emak, semenjak Adik pulang dari sekolah dia sentiasa mengurungkan diri di dalam rumah, tidak mahu keluar bermain mahupun menghirup udara. Umurnya baru berusia lapan tahun, agak janggal bagi kanak-kanak yang seusianya tidak memanfaatkan waktu itu untuk bermain. Agak rugi kiranya dilepaskan begitu sahaja. Bukan senang untuk memperuntukkan waktu sebegitu. Masa tidak akan berpatah kembali. Apa yang ada harus diharungi. Begitulah perjalanan hidup.
Adik pulang dari sekolah. Pakaian seragam sekolah dibuka. Kasut dibiarkan terbengkalai di depan pintu. Stoking yang masam-masam itu diletakkan di atas meja kopi. Beg sekolah dicampakkan di atas kusyen. Emak yang sibuk memasak ketika itu tidak menghiraukan gelagat Adik. Adik terus mengurung diri di dalam bilik. Ada tetamu yang dibawa balik dari sekolah kata Emak. Tetamu itu tidak dipelawa untuk datang, tetapi mahu juga mengikut Adik pulang.
Adik tidak kenal akan tetamu itu, bercakap pun tidak, inikan pulak untuk bertanya khabar. Apa yang menghairannya Emak kenal akan tetamu yang tidak diundang itu. Seolah-olah sudah serasi dengan Emak, walaupun sebelum ini tidak pernah berkunjung ke rumah kami. Tetapi kata Emak, tetamu yang ini lain sedikit sikapnya, dia tidak meminta makan dan minum. Dia hanya minta untuk tumpang tinggal di rumah kami. Dia mahu berlindung daripada hujan panas. Dia mahu tinggal bersama Adik. Dia mahu berkawan bersama Adik. Dan juga dia mahu bermain bersama Adik. Tetapi Adik tidak mahu berkawan dengannya. Adik tidak mahu bermain dengannya. Malahan, Adik tidak mahu berkongsi bilik dengannya. Adik rimas. Setiap kali tetamu itu menyondol-nyondol ke tubuhnya Adik, dia akan rasa rimas, gatal merenyam dan tidak selesa. Setiap kali itu juga Adik akan menangis. Meronta-ronta menyeru tetamu itu pulang saja ke rumahnya. Tetapi tetamu itu masih tegar untuk tidak mahu  pulang.
Seketika cuma Adik, tenang. Tetamu itu tidak mengganggunya. Namun semenjak itulah Adik tidak lagi ke sekolah. Kawan-kawannya yang lain tidak mahu berkawan dengannya lagi. Dikatakan Adik seorang yang sombong. Tidak mahu berkawan dengan mereka. Adik hanya berkawan dengan tetamu barunya itu saja. Adik pentingkan diri sendiri. Adik hanya tahu mengurung diri di dalam rumah. Dah macam anak dara. Sementelahan itulah Adik hilang banyak kawan. Pelajarannya juga terganggu.
Terang-terang tanah Emak sudah menyediakan sarapan. Nasi lemak bungkus bersama teh kepada kami. Adik sudah pun bangun. Tetamunya juga begitu. Emak membuka bungkusan nasi lemak itu. Kemudian, Emak menyuapkan nasi ke mulut Adik. Adik ngangga lalu menelan setiap butir nasi yang masuk ke dalam mulutnya. Kami adik- beradik yang lain hanya melihat. Layanan Emak kepada Adik lain sekali. Sebelum ini Adik tidak mahu dilayan sebegitu rupa. Adik sudah besar. Tidak suka diperlakukan macam budak-budak lagi. Adik sudah boleh makan, mandi dan uruskan diri sendiri. Tanpa bantuan Emak lagi.
Adik malu jika kawan-kawannya melihat Emak mandikan Adik. Suapkan makan ke mulutnya. Tetapi pagi ini Adik tidak membantah. Adik seakan rela. Kami menganggapkan bahawa Adik hanya mahu menunjuk-nunjuk kepada tetamunya itu. Dia tidak mahu Emak melayan tetamunya itu seperti Emak melayannya sewaktu kecil-kecil dulu. Adik akan rasa cemburu. Adik merasakan hanya dia seorang yang wajar menerima layanan seperti itu.
Selepas makan, Emak memandikan Adik pula. Emak mencampurkan sedikit air yang berada di dalam botol ke dalam besen yang disediakan. Lain sedikit cara memandikan Adik. Sebelum ini Adik hanya dimandikan dengan air paip yang mentah-mentah itu, tetapi kali ini Emak memasukkan sedikit campuran air yang dibawa balik oleh Ayah dari rumah Haji Soot. Air itu dalam keadaan keperangan. Kandungannya seperti campuran akar kayu yang telah dihancurkan dan dicampurkan dengan air biasa.
 “Air apa ni, mak?”
“Ni air penawar.”
“Air penawar?”
“Air penawar ni untuk memulihkan kau.”
Kami adik-beradik yang lain curi-curi dengar perbualan Emak bersama Adik. Kami tergelak bersama-sama. Mudah benar Adik ditipu. Ternyata Adik bukanlah seorang yang bijak kerana terang-terang Emak memasukkan sedikit air dari sumber lain kemudian mencampurkan ke dalam air itu. Tujuannya adalah untuk menyakinkan Adik supaya mudah untuk mandi. Adik memanglah seorang yang ketegar untuk mandi. Dia takut dengan air. Seboleh-bolehnya dia akan mandi sehari sekali sahaja. Itu pun jika diingatkan Emak.
Tetamu yang mengikut Adik pulang masih tidak mahu pulang. Sudah seminggu dia bertamu di rumah kami. Kawannya adalah dengan Adik. Dia tidak mahu berkawan dengan kami semua. Termasuk Emak.
“Mak boleh Ijam tanya sikit?”
“Ada apa?”
“Kenapa dengan Adik?”
“Kenapa pulak dengan dia?”
“Iyalah kenapa Adik dilayan begitu?”
“Kenapa, kamu pun cemburu?”
“Bukannya cemburu, tapi kenapa Adik disuap makannya, dimandikan dengan air penawar?”
“Adik kamu tu sakit.”
“Sakit! Adik sakit apa mak?”
“Dia demam baik.”
“Demam baik!”
Kami adik-beradik yang lain ketawa terbahak-bahak. Jawapan yang diberikan Emak kepada kami amat melucukan. Kalau sudah demam baik buat apa lagi susah-susah nak mandikan dengan air penawar? Sahlah, jangkaan kami sebelum ini Adik sudah kena tipu. Adik yang dikatakan bijak dalam Matematik sebelum ini senang-senang ditipu Emak. Dia tidak dapat mengira setiap butir kata Emak yang membelit akal fikirannya. Jelasnya, kemahiran adik untuk menafsir masih pada tahap yang rendah.
            Adik menangis lagi. Adik tidak dapat tidur malam. Tidurnya sentiasa diganggu tetamu yang mengikutnya pulang. Kami sudah mengagak Adik hanya pandai bermuka-muka. Sebelah siangnya memanglah Adik buat tak layan saja dengan tetamunya itu, sebaliknya pada waktu malam dia akan kembali cergas. Dia seperti burung hantu yang aktif pada waktu malam. Dia akan bermain-main dengan tetamunya itu. Dia akan berkawan dengan tetamunya itu. Sehinggalah lewat malam. Pandai sungguh Adik bersandiwara.
Apabila sudah letih, sendi-sendinya akan berasa lenguh. Badannya akan berasa gatal-gatal. Tenaganya sudah tentu kehabisan ketika bermain bersama tetamunya itu. Kulitnya akan mudah dinaiki bintil-bintil kemerahan. Keadaan itu disebabkan peluh yang berlinangan di badannya. Angin sukar menyelinap masuk ke bilik Adik. Jadi keadaan bilik Adik terpeluwap.
Setelah Adik kalah dalam permainannya Adik akan menangis. Adik akan meronta-ronta. Sudah agak dah Adik macam itu. Hanya dia seorang yang boleh menang. Orang lain tidak akan berpeluang jika bermain dengan Adik.
“Kenapa ni, Adik?”
“Badan Adik gatal-gatal.”
“Itulah mak cakap jangan main sampai lewat malam. Nanti gatal-gatal susah.”
“Adik tak main apa-apa pun.”
“Dah, mari sini mak tengok!”
Kami sekali lagi terkesima. Bualan Adik bersama Emak seakan tidak masuk akal. Sekali lagi Adik ditipunya Emak hidup-hidup. Tabiat Adik yang sukar diubah adalah suka tidur lewat. Sewaktu usianya ini tidak elok baginya berjaga lewat malam. Kesihatannya akan mudah terganggu. Keesokannya apabila Adik ke sekolah Adik akan mengantuk. Mata Adik akan jadi merah. Mahu tidak mahu Adik akan tidur di dalam kelas. Dia tidak akan dapat menumpukan perhatiannya terhadap pelajaran lagi.
Keesokannnya, Emak tidak lagi menggoreng ikan dan menumis masakannya. Emak hanya merebus ikan yang dibeli Ayah. Ikan itu direbus semata-mata untuk menjamu Adik dan tetamunya. Kami gelisah. Ternyata Adik dan tetamunya itu betul-betul menyusahkan. Makan minum Adik dan tetamunya dijaga begitu rapi. Tidak boleh silap sedikit. Emak sangat berhati-hati dalam menyediakan makanan kepada Adik.
Sebelum ini Emak tidak mengambil kisah akan bab-bab masak-memasak ini. Maksudnya Emak akan memasak mengikut cita rasanya saja. Tapi lain untuk kali ini. Lauk mesti direbus setiap hari. Emak tidak akan menggoreng lauk lagi. Tidak ada lagi masakan yang melibatkan tumis-menumis. Semuanya rebus semata-mata. Dikatanya, jika Emak menumis, tetamu Adik akan meronta-ronta. Keadaan ini menyebabkan Adik turut meronta-ronta juga. Emak tidak sanggup melihat Adik dalam keadaan itu. Sangat terseksa.
 “Adik kamu tu demam biji. Tak boleh sembarangan. Nanti merebak susah. Mak kena jaganya baik-baik.”
Kelucuan yang Emak ciptakan sememangnya menggeletik perut kami. Seketika itu kami ketawa tidak henti-henti. Seakan mahu pecah perut dibuatnya. Sekejap demam baik, sekejap demam biji. Mana satu yang betul pun tidak tahu. Orang dulu ada-ada saja istilah yang diciptakan. Melihat saja badan penuh dengan bintil-bintil dikatakan demam biji.
Adik semakin pulih. Dia tidak lagi menangis pada waktu malam. Tidurnya lena dibuai mimpi-mimpi indah. Tetamunya tidak mengganggunya lagi. Sebaliknya, Angah pula yang mengurungkan diri di dalam bilik. Tidak mahu bercakap dengan orang lain. Tetamu Adik itu seolah-olah mahu berkawan dengan Angah. Dia tidak mahu berkawan dengan Adik lagi. Malahan tidak mahu bermain dengan Adik lagi. Agaknya tetamu Adik itu sudah bosan untuk bermain dengan Adik. Tiada permainan baru yang dimainkan. Dia mahu mencari kawan baru. Angah ialah orangnya. Sebelum ini Angah menunjukkan minat untuk berkawan dengan tetamu Adik. Angah selalu melawat bilik Adik. Di mana saja Adik berada di situlah Angah juga berada. Termasuk tetamu Adik.
Selepas Adik dan Angah, tetamu Adik itu beralih pula kepada kami sekeluarga. Dia menyondol-nyondol kami semua; dia menyondol punggung Emak, dia menyondol badan Along, dia menyondol kaki dan tangan Ayah. Dan juga dia menyondol muka Emak. Kami semua mengurungkan diri di dalam rumah. Makan ikan rebus setiap hari. Mandi air penawar. Hampir setiap malam tidur kami diganggunya tetamu Adik. Sendi-sendi kami berasa lenguh. Badan kami mudah berasa gatal merenyam. Bintil-bintil kemerahan tumbuh di mana-mana saja di tubuh kami semua. Orang kampung mengatakan keluarga Deris sombong belaka. Tidak mahu bertegur sapa. Hanya mengurungkan diri di dalam rumah.
Setelah itu datanglah Kiah Murai melawat kami semua. Sementelahan itu, berita tetamu yang dibawa pulang Adik tersebar ke seluruh pelusuk kampung. Habis semua rumah penduduk kampung dilawati tetamu Adik. Tetamu Adik itu mahu berkawan dengan semua penduduk kampung. Dia mahu bermain-main dengan penduduk kampung. Dia mahu menyondol-nyondol tubuh penduduk kampung. Habis semua penduduk kampung mengurungkan diri di dalam rumah. Mereka sedang bermain-main dengan tetamu Adik.
Sekarang baru kutahu bahawa tetamu yang dimaksudkan Emak. Di tempat kami demam itu dikenali sebagai demam baik, demam biji dan juga demam campak. Sebab itulah tidur malam Adik terganggu. Tidur malam penduduk kampung yang lain juga terganggu. Seluruh tubuh mereka gatal-gatal. Sejurus selepas itu kampung kami dibina sebuah klinik desa untuk merawat penyakit campak yang dihidapi penduduk kampung. Penduduk kampung dinasihati agar membawa anak-anak yang baru dilahirkan untuk pemeriksaan doktor. Kanak-kanak di kampung kami selepas itu diberi suntikan campak bagi mencegah daripada diserang campak. Setelah diberi suntikan campak kampung kami kembali aman damai. Tidak ada lagi tetamu yang datang tanpa diundang.


Berita Minggu, 25 Julai 2010

28 ulasan:

  1. Bagus banget pak ceritanya. Sangat meng-inspirasi kita semua :)

    BalasPadam
  2. igtkan tetamu apa lah td..huhu

    BalasPadam
  3. Penat berteka teki, bila adik beradik berjangkit baru dapat tangkap apa tetamu tue. hahaha..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Susah juga untuk saya menulis cerpen ini untuk mewujudkan suspen itu.

      Padam
  4. Barulah terbongkar rahsia asalnya nama Tetamu Istimewa. Semoga anda sentiasa menjadi tetamu ku walaupun tanpa diundang...ya, kerana anda istimewa...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Huhuhu... boleh ke? tanpa diundang. Tak kena halau>

      Insya-Allah, saya tetap akan ke sana juga. Terima kasih, sudi membaca.

      Padam
  5. hambad ah terfikirkan makhluk halus dah..huhu..tapi penulisan sahabat membuatkan pembaca meneruskan bacaannya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itulah yang sebaiknya, penulisan yang dapat membawa pembaca untuk mengetahui ke akhir cerita.

      Padam
    2. tahniah..penulisan yang hebat

      Padam
    3. Alhamdulillah, banyak lagi yang perlu dipelajri.

      Padam
  6. hak3...serius ahh..saya baca cerpen ni suspen gila..sifat ingin tahu membuak2.. jangkaan saya tentang tetamu istimewa ni:

    1.first, saya ingat tetamu tu KUCING (bacaan first cerita)
    2.second, saya ingat syaitan or ada hantu merasuk sebab boleh buat diorg tak tido malam (bacaan tengah2 cerita)

    last sekali baru taw tetamu istimewa tu chicken pox ropenye. adeh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wah, pembacaan yang teliti ni. Terima kasih ya.

      Jangan marah tau.

      Padam
  7. sebuah cerita yang bagus, pengenalan cerita yang baik dan konfliknya memberi penjelasan segala masalah .. suka baca thanks sudi share cikgu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama-sama. Terima kasih juga sudi membaca. Sekadar berkongsi.

      Padam
  8. mula-mula baca macam-macam yang aiza fikirkan, adakah tetamu itu kucing atau ianya makhluk halus? rupa-rupanya demam campak.. sangat berkesan penyampaian dalam tulisan ini.. aiza suka membacanya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oh, tiada apa yang dapat mengembirakan penulisnya apabila pembaca menyukai tulisannya. Terima kasih ya.

      Padam
  9. he3..langsung tak tahu siapa tetamu tu =) terbaik la..semuanya tertanya-tanya..ingatkan kucing juga tadi..kan dah kena 1 kampung hu3..

    BalasPadam
  10. akhirnya baru tahu siapa Tetamu Istimewa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau dah tahu, senyap-senyap saja. Nanti dia ke rumah Adhie pula.

      Padam
  11. Balasan
    1. Terima kasih sudi membaca dan memberi ekspresinya.

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78