Pengikut

Rabu, 28 Ogos 2013

Memperkayakan Ilmu dengan Membaca

Lagi buku tempahan saya selamat sampai di tangan. Teruja untuk menelaahnya. 
Namun, masa belum mengizinkan. Insya-Allah, moga koleksi bacaan ini mampu memperkayakan ilmu di dada. 


Membaca dapat memperkayakan ilmu. Maka, tidak rugi kita membaca. Masing-masing ada pilihan genre tersendiri. Terpulang pada diri sendiri untuk menyaji jiwa kita dengan segala apa-apa bahan bacaan yang banyak di pasaran. 

Saya mula berjinak membaca karya sastera apabila saya mula  menulis. Lama kelamaan saya menjadi "ketagih" untuk membaca karya sastera. Sesiapa yang pernah keluar dengan saya tahulah bagaimana gelagat saya apabila terlihat kedai buku. Saya boleh sahaja berlama di kedai buku. Kalau boleh satu persatu saya nak belek buku yang ada. 


36 ulasan:

  1. alhamdulilah membaca buku dapat menambahkan ilmu,, wahh banyak juga buku yang cikgu beli

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah, rezeki semuanya dari Allah. Ada lebih sikit, tak salah menambahkan ilmu dengan membeli buku.

      Padam
  2. membaca itu jambatan ilmu.. boleh buat mini perpustakaan kalau dah beli buku banyak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang hajat saya itupun. Moga koleksi ini semakit bertambah untuk saya membina sebuah mini perpustakaan.

      Padam
  3. suka gak g kdai buku..suka baca buku motivasi..haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Baguslah. Budaya inilah yang harus ditanam. Ada yang tak suka ke kedai buku.

      Padam
  4. Kita serupa! Yeay! Saya juga kalau datang ke kedai buku, pasti akan keluar dengan sekurangnya sebuah buku.

    Kadang kadang sedih juga sebab buku yang dibeli masih lagi tertera di rak. Tunggu masa untuk disambar baca. Belum sempat habis satu, datang lagi kawan baru di rak. Huh.

    Susah juga kalau ada penyakit begini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu Wong. Banyak juga buku saya yang tak terbaca lagi. Tapi, dari bulan ke bulan ada saja koleksi baru yang dibeli.

      Alangkah indahnya ada perpustakaan sendiri.

      Padam
  5. Segalanya bermula dgn membaca...kerana itulah juga ayat Al-Quran pertama diturunkan juga adalah suruhan membaca, Iqra...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju BM. Sama-samalah kita budayakan amalan membaca.

      Padam
  6. saya suka cerita fiksyen dan seram. hehe.. mesti rambang mata kan masuk kedai buku?

    BalasPadam
  7. Memang best dok kat kedai buku..Kak Erin pun suka..Tapi lagi best dok kat library.. lagi teruja..Cikgu selalu tak pergi perpustakaan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya tak selalu sangat pi perpustakaan. Kalau buku kena baca di situ juga. Pinjam tak seronok. Kalau ada rezeki, lagi suka beli sendiri buat koleksi.

      Padam
  8. saya baru je beli buku Agenda Politik Syiah. Sahaja mengetahui asal usul tntg syiah disamping dapat meningkatkan ilmu pengetahuan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tidak salah membaca. Moga ada penemuan baharu untuk pemahaman.

      Padam
  9. Salam Cikgu Helmi..kunjungan balas sudah dilakukan..saratnya kata-kata yang melantun semangat ni terutamanya bila melihat & membaca karya-karya yang dinukilkan oleh CH..semoga terus sukses CH!.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam kenal juga MR. Terima kasih sudi mengunjungi di sini.

      Pernah membaca karya saya di luar ke, selain di blog? Terima kasih ya.

      Padam
  10. nanti kongsikan sinopsis buku nisah haron boleh?

    BalasPadam
  11. Terima kasih kerana mendapatkan majalah Legasi. Jemputlah mengirimkan surat, resensi dan karya kreatif kepada kami ya Abang Helmi!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada bayaran sagu hati ke? huhuhu

      Insya-Allah, nantikan ya.

      Padam
  12. Assalamualaikum.

    Saya faham perasaan tu,hehe. Sebab saya pun tergolong dlm kategori suka buku.
    Mungkin genre saja yg berbeza.

    Bila saya dikelilingi buku..memang saya rasa mcm dlm dunia sendiri,hehehe. Lagi2 kalau pergi kedai buku atau pesta buku..kalau masuk tmpt mcmni, saya pastikan sekurg2nya beli sebuah dua untuk dibawa balik..wlaupun yg kt rumah, bnyk lagi tak terusik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumusalam,

      Eh, macam sama je. Tapi, elok juga kita beli sebagai koleksi. Sekurang-kurangnya kita tahu yang buku itu telah kita miliki. Kalau terlepas menyesal.

      Padam
  13. :)..saranan membaca itu juga wahyu pertama untuk Rasul Junjungan kita..
    moga manfaat dapat dimanfaatkan bersama..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu. Maka, kita harus memenuhi tuntutan ini untuk memperoleh ilmu.

      Padam
  14. saya ni suka membaca...cuma komitmen kerja tak bagi ruang masa nak membaca...terpaksa curi-curi masa membaca

    BalasPadam
    Balasan
    1. Begitulah yang selalu dialami oleh kita yang sudah bekerja. Namun kita kenalah pandai mencari masa yang sesuai kan.

      Padam
  15. Alhamdulillah =) selamat membaca cikgu..membaca amalan mulia

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78