Pengikut

Khamis, 15 Ogos 2013

Hak Milik Saya

Assalamualaikum semua. 

Selain berada dalam suasana berhari raya, pasti ada juga yang menghadiri kenduri perkahwinan. Betul tak? Saya juga begitu. Hari ini merupakan hari perkahwinan sepupu saya. Tahniah diucapkan kepada beliau yang mendirikan rumah tangga dengan seorang guru dan akan kembali bertugas di Labuan minggu depan. Beliau pula seorang anggota TUDM yang bertugas di Sungai Besi. Betul-betul menguji keimanan. Pengorbanan kalian amat dihargai.


Sebenarnya saya hendak berkongsi dengan pembaca tentang hak milik. Memandangkan saya mempunyai sejumlah bahan bacaan yang mengisi 3 buah rak buku di dalam bilik saya, saya telah menempah satu stamp yang tertulis nama saya. Kemudian, saya menggunakan stamp ini untuk mengecop buku-buku yang dibeli sebelum dimasukkan ke rak. 

Hal ini perlu untuk melindungi buku saya daripada dikatakan buku orang lain dengan sewenang-wenangnya. Amalan ini telah saya lakukan bertahun sudah. Jadi, jangan sesiapa hendak mengatakan bahawa buku yang dipegangnya itu hak dia, sekiranya di muka depannya tertulis nama saya.

Selain itu, saya juga mencatat setiap buku yang dibeli berdasarkan judul buku, penulis dan genrenya dalam satu sistem jadual. Saya lakukan begini untuk memudahkan saya mengetahui koleksi bacaan saya sekiranya berlaku perkara yang tidak diingini seperti hilang dan sebagainya. Maklumlah, apabila sudah banyak mungkin memori untuk mengingat adalah terhad. 


25 ulasan:

  1. Wah dalam bilik pun cikgu buat 'amalan 5S' ? Mesti dah banyak sangat koleksi buku kan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tidaklah banyak sangat. Setakat yang berjaya dicatat sekarang ini mencecah 300 judul.

      Padam
  2. selamat pengantin baru..

    sama la mcm sy...sy letakkan sekali date pembelian..

    BalasPadam
  3. Sama macam kak Erin.. semua buku kak Erin cop nama..Tapi tak ada siapa berani pinjam.. Sebab kak Erin ni jenis kedekut..Kadang-kadang dah cop stamp nama pun boleh hilang entah kemana bila bagi orang lain pinjam.. Kita sanggup berhabisan duit.. Mereka tu senang-senang saja nak pinjam..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya kalau orang tu pinjam dan jaga elok-elok tak jadi masalah. Tapi, kalau lepas kali pertama dia pinjam dan pulangkan dalam keadaan tidak seperti dipinjam awalnya memang susah sikit saya nak bagi pinjam.

      Padam
  4. Balasan
    1. Saya suka mencatat dan menyusun koleksi saya ini.

      Padam
  5. wah..cikgu mmg seorang yg teliti ye..

    BalasPadam
  6. Usaha yang bagus! Bang Helmi sebelum pulang ke KL, pergilah ke Kedai Buku Satu Malaysia UTC Kedah tu. Tadi kawan saya hubungi saya, dia begitu seronok berada di kedai buku tu. Rasanya buku ITBM pun ada sebab hari tu Pengarah ITBM telah pergi ke kedai tu baru-baru ni. Saya belum berkesempatan lagi ke sana.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, teringin juga nak ke sana, insya-Allah kalau berkesempatan nak juga ke sana sebelum balik ke Kl.

      Padam
  7. Di setiap buku yang saya beli pula, saya wajib tulis nama, tarikh dan harga.

    Oh tidak pula saya menyenaraikan buku belian saya. Ini kerana saya pasti akan ingat setiap buku yang saya beli.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Baguslah.

      Kalau ingat lagi bagus. Saya ingat bukan tidak ingat, cuma adakala terkeliru sekejap. Kalau saya tidak ada pun sekurang-kurangnya senarai buku saya masih ada yang tahu.

      Padam
  8. pheww..hak cipta terpelihara. ada stamp nama sendiri

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, saya buat sekitar tahun 2009. Cadangnya, saya nak buat satu lagi.

      Padam
  9. aaah..bagus cara ni
    so org lain x blh ambil hak kita sesuka hati
    bukti pun dah ade
    byk gak buku sis ni...membaca amalan mulia

    jemput baca & komen entry yumida:

    http://umikasum.blogspot.com/2013/08/jom-komen-blog-jejaka-jambu-aka-mr-nan.html

    pengomen bertuah bakal memenangi hadiah..jemput la singgah :)

    BalasPadam
  10. samalah kita cikgu semua buku saya stamp ngan nama dan tarikh saya membeli... yelah kekadang orang pinjam ni bukan reti nak pulang balik siap ngaku hak diorang pulak hehehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu masalah yang sukar hendak cari jalan penyelesaiaan. Jika orang itu tidak sedar diri memang susah. Pinjam buat cara pinjam, mesti pulangkan balik.

      Padam
  11. nampak sayangnya sahabat pada ilmu

    BalasPadam
  12. Balasan
    1. Ya, saya sayang pada buku yang dibeli. Saya akan jaga dengan sebaiknya.

      Padam
  13. aiza pun cop koleksi buku-buku tulisan HM tuah yang aiza kumpul..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78