Pengikut

Selasa, 13 Ogos 2013

Kepercayaan yang Dipermain-mainkan

Assalamualaikum semua. 

"Cuba anda jelaskan pada saya, di muka bumi ini jika kita memberikan kepercayaan kita kepada pihak tersebut yang sangat kita percayai malah bukan saya seorang bahkan masyarakat semua, tiba-tiba ada pula yang sanggup tawar-menawar untuk membeli kepercayaan itu, maka apa yang tinggal untuk kita? Dan paling menjelikkan lagi pihak tersebut sudi menerima tawaran hebat itu demi sebuah kesenangan duniawi."

Nota: Setelah kemalangan yang melibatkan abang saya minggu lepas, saya seolah-olah sudah hilang kepercayaan pada pihak tersebut.


20 ulasan:

  1. Balasan
    1. Kepercayaan terletak pada jadi diri. Runtuh jadi diri binasalah tindakan.

      Padam
  2. dunia skg kepercayaan macma boleh dijual beli.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itulah yang ditakutkan. Orang yang diharap dipercayai boleh bertindak sebaliknya.

      Padam
  3. dulu saya pernah kena tipu masa tu umur 17 tahun, sampai skrang saya mesti teliti dengan seseorang lagi2x dalam membeli barang secara online..kadang2x kawan sendiri pun saya tak percaya sangat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, perlu berhati-hati. Jangan kita beri kepercayaan sepenuhnya walaupun kawan rapat.

      Padam
  4. kekdang kite x leh nak percaya tanpa kite selidiki terlebih dahulu....x kire kawan rapat sekalipon....sy dah pernah terkene gak...dekat rm300 gak terbang...pasal tuh sy lagik suke bwat GA daripada bagik orang camtuh free-free....huhuhuhuh!!!!!

    BalasPadam
  5. Abang Helmi, abang kepada abang bagaimana keadaannya sekarang?

    BalasPadam
  6. Bagi saya, kepercayaan itu bagaikan cermin. Apabila ia retak, walau dibaiki semulapun, tetap rekahan pecah itu ada.

    Begitulah kepercayaan. Namun begitu, tidak bermaksud saya juga tidak akan percaya orang lain. Saya hanya berhati-hati dalam memberi kepercayaan kepada orang lain.

    Dan kepada Allah sahajalah saya percaya balasan baik dan buruk itu datang.

    p/s: Sabar. Kepercayaan itu juga satu dugaan daripada Allah. Menguji kita dalam menghadapi ujian yang mendatang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cermin yang retak nampak sumbingnya. Sumbingnya itu pasti melukakan.

      Alhamdulillah, abang saya dalam keadaan semakin sihat.

      Padam
  7. jika sekali kepercayaan dikhianati, pasti kita akan ingat sampai bila-bila..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hanya kerana sekali tersilap langkah kepercayaan yang dipegang sebelum ini terlurut jatuh.

      Padam
  8. same goes to me :) sekali di tipu kurang percaya lagi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jadi, kita kena selalu berhati-hati dan beringat. Jangan tersilap langkah.

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78