Pengikut

Sabtu, 24 Ogos 2013

Nilai Sebiji Cempedak

Saya percaya anda juga antara yang meminati cempedak. 



Cempedak boleh saja dimakan begitu sahaja dan digoreng. Saya lebih suka makan cempedak goreng. Apabila digoreng pasti, baunya sangat menusuk hidung. Hal inilah yang membuatkan saya tidak tertahan untuk memakannya. 

Pada bulan puasa yang lalu di bazar Ramadan, harga cempedak goreng boleh tahan juga. Saya tidak tahulah di tempat anda bagaimana. Harga di sini 5 ulas RM2.00. Mahu tidak mahu, dek mengidam hendak makan, saya pun belilah juga. 

Di Kedah sekarang ini cempedak sudah tidak jadi harga. Dah terlalu banyak sangat. Jadi, kalau hendak dibandingkan harga cempedak goreng di Kedah dan di Batang Kali memang jauh sekalilah lebih murah di Kedah berbanding di sini. 

Di kampung saya dapat menikmati cempedak goreng sepuas-puasnya. Sayangnya, jika pokok cempedak di belakang rumah saya itu tidak tumbang, pasti kami tidak perlu membelinya lagi. 

Kalaulah Malaysia mampu mempromosi cempedak ini dengan menghasilkan produk baru pasti mampu dipasarkan ke luar negara. Tidaklah bersepah saja di dusun. 

24 ulasan:

  1. wahh cempedak sekarang mmg mahal cikgu... kene bkorban lah kalo dah ngidam tu... kalo dipromosikan di luar negara mesti laku punya ... :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dulu memang mahal. Tapi, hari tu saya balik kampung, oklah harganya. Huhu...tak beli pun, kakak saya bawa balik dari rumah mak mentuanya. Banyak.

      Padam
  2. betul tu cikgu, jarang dengar tentang produk cempedak yang di komersialkan .. tapi memang sedap betul kalau goreng .. nyum nyum

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kita harus memikirkan bersama. Kalau yang ahli dalam bidang ini boleh cipta satu produk yang boleh membanggakan Malaysia.

      Padam
  3. cempedak goreng pon sodap!!!kalau nak komersialkan kene bwat cempedak cheese cake...sedap tu!!!cubelah...hehhehe

    BalasPadam
  4. Oh ternyata anda cikgu tow? hehehe pantas saja artikelnya selalu menarik dan sangat berbobot. Selamat malam cikgu :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, saya seorang guru Bahasa Melayu di sekolah. Oh, terima aksih atas pujiannya. Saya sekadar berkongsi saja. Sebolehnya dengan menggunakan bahasa Melayu dengan betul.

      Selamat malam.

      Padam
  5. Kita pun suka makan cempedak..ta[i lebih suka yang belum digoreng..manis sangat..kalau dah goreng pun ok cuma rasa manis dia dah tak ada..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oh, dulu masa kecil pun saya suka makan yang mentah. Manis. Dulu mak saya buat pulut lemak, makan dengan cempedak.

      Kalau goreng rangup.

      Padam
  6. cikgu...cik akak memang tak makan cempedak nie...tengok je..sebab perut nie tak boleh terima...makan je...mula perut sakit...hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul, ada yang tak boleh makan cempedak, katanya angin.

      Padam
  7. skrg musim durian bro...hehehehe

    saya dah update..jom semak :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, musim durian.

      Ok, nanti saya ke sana. Terima kasih singgah di sini.

      Padam
  8. kat pontian , jb 2 rm 1 ringgit :)

    BalasPadam
  9. baru je makan 3hari lepas =) tapi tak gorang la..memang sedap buah ni..dulu murah rm1 dapat 5 ulas..sekarang memang mahal..nasib baik la ada dusun kat rumah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oh, fais suka makan yang mentah ya. Rasanya lebih manis kan. Baguslah ada dusun sendiri.

      Padam
  10. baru ptg semalam mkn cempedak goreng..:)

    BalasPadam
  11. kini dah banyak produk berasaskan buah-buahan nadir tempatan dihasilkan.. contohnya nangka dah dibuat kerepek dan jus..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Seharusnya begitulah, kita harus memperomosikan produk kita walau dengan apa cara sekalipun.

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78