Pengikut

Khamis, 13 Mac 2014

MH370: Konsep Isyarat Radar Boleh Dimatikan Perlu Difahami dengan Jelas

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, kita masih diberi kesempatan untuk bernafas di muka bumi ini. Panjatlah kesyukuran ke hadrat Ilahi, Allah SWT. 

Saya kira kita semua masih mengikuti perkembangan misteri kehilangan MH370. Hari memasuki hari keenam kehilangan pesawat MAS ini. Dalam tempoh ini, pelbagai usaha telah dilakukan. Begitu juga, pelbagai spekulasi dan hebahan media yang dapat diperolehi. Oleh itu, dalam dunia tanpa sempadan ini kita dinasihatkan supaya berhati-hati dalam menerima sebarang maklumat dan hebahan yang dibuat terutama menerusi laman sosial. 

Saya tertarik dengan artikel yang dilaporkan oleh Sinar Harian Online. Oleh itu, saya petik artikel tersebut untuk dikongsikan bersama.



SHAH ALAM - Isyarat radar pesawat MH370 boleh hilang daripada kawalan jika sistem transponder pesawat itu dimatikan sama ada secara sengaja atau atas sebab-sebab lain.

Pensyarah di Jabatan Kejuruteraan Aeroangkasa, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Leftenan Kolonel (B) Mohd Ramly Mohd Ajir berkata, sistem transponder ini akan beroperasi sebaik sahaja pesawat itu memulakan penerbangan dan berhubung dengan  Pusat Kawalan Trafik Udara Nasional (NATCC) di Subang.

Menurut Mohd Ramly, agak sukar untuk radar itu dilenyapkan terus daripada dikesan apabila sudah berada di kedudukan yang tinggi.

“Namun keadaan terputus hubungan boleh terjadi jika pesawat itu melalui kawasan yang mengalami gangguan cuaca atau berbukit. Sukar untuk dijelaskan dalam situasi ini kerana ia dipanggil ‘blind spot’ yang mana tidak ditemui hasil kajian mengapa gangguan itu terjadi (radar hilang).

"Namun, situasi itu hanya berlaku sementara saja dalam tempoh yang singkat, bukannya hilang terus," katanya.

Mohd Ramly berkata, pada kebiasaannya juruterbang yang berpengalaman sudah faham akan gangguan seumpama itu dan akan mula berkomunikasi dengan menara kawalan selepas melepasi kawasan itu.

"Mereka akan berhubung dengan unit kawalan ketika memasuki zon tertentu dan memaklumkan berada dalam kelajuan dan ketinggian berapa." katanya.

Mohd Ramly juga tidak menolak sistem radar itu dipadam dengan sengaja.

“Kebiasaannya untuk pesawat komersil, tiada keperluan untuk radar itu dimatikan. Tetapi boleh jadi (juruterbang) tertekan atau 'mendapat arahan' untuk dimatikan.

“Kebanyakan juruterbang yang terlatih boleh berbuat demikian (mematikan isyarat),” katanya.

Ketika ditanya, adakah ATC atau menara kawalan mampu mengesan radar itu semula jika transponder dimatikan, beliau menjawab: "Sistem yang ada di ATC menyukarkan pusat kawalan berbuat demikian kecuali menggunakan bantuan radar ketenteraan.

“Radar yang ada oleh pihak tentera mampu mengesan pesawat yang telah mematikan radar yang dalam penerbangan.

“Untuk kes MH370 yang menggunakan Boeing 777, sepatutnya lebih mudah dikesan memandangkan pesawat ini besar dan lebih cepat untuk refleks semula kepada signal diberikan, bagaimanapun sebaliknya yang berlaku,” katanya.

Mengulas lanjut, Mohd Ramly berkata, misteri kehilangan MH370 menimbulkan tanda tanya semua pihak, namun perkara sama pernah terjadi kepada pesawat Skyhawk A4 PTM milik Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM) pada 1988.

Pesawat dipandu Leftenan Wahi Anuar Mat Amin itu, hilang daripada kawalan radar selepas berlepas dari Pangkalan TUDM Kuantan menuju ke Pangkalan Labuan semasa sesi latihan.

Kehilangan Skyhawk A4 PTM itu juga dianggap misteri kerana tiada sebarang petunjuk ditemui sehingga ke hari ini.

Pesawat milik MAS yang dalam perjalanan ke Beijing, China dan membawa 227 penumpang serta 12 anak kapal itu, terputus hubungan dengan ATC kira-kira sejam selepas  berlepas dari KLIA pada jam 12.41 tengah malam.

Kali terakhir pesawat itu dikesan ATC adalah pada kedudukan longitud 06 darjah 55 minit 15 saat Utara dan latitud 103 darjah 34 minit 43 saat Timur atau kira-kira 120 batu nautika di timur Kota Bharu di Laut China Selatan.

9 ulasan:

  1. misteri masih kekal misteri
    bila dia akan terungkai? masih menanti

    BalasPadam
  2. sementara tiada penemuan ni, kita cuma boleh sertakan teori je la..

    BalasPadam
  3. Kejadian yg berlaku telah memberikan kita banyak sekali maklumat dan ilmu yg sebelum ini kita tidak ketahui.

    BalasPadam
  4. yang di harapkan semoga pesawat itu di jumpai #prayforMH370

    BalasPadam
  5. Ya Allah.. berilah kami petunjuk & dipermudahkan segala usaha pencarian MH370 ini... aamiin..

    BalasPadam
  6. Memang misteri kehilangan MH370 nie... rasa tak sabar plak nak tau keseluruhan criternya...

    BalasPadam
  7. hanya kuasa Allah yang dapat mengembalikan MH370 pada kita..

    BalasPadam
  8. baru akak tahu mengenai kehilanganpesawat skyhawk A4 PTM milik TUDM pada 1988 itu.. semoga misteri kehilangan ini akan segera terungkai..

    BalasPadam
  9. Memang benar Skyhawk milik TUDM tu...Juruterbangnya Lt. Mohd Wahi adalah bapa saudara Ida. Bukan senang untuk kerajaan Malaysia mengikhtirafkan kematiannya kerana hilang lesap begitu sahaja dipercayai terjunam kedasar laut yang dalam. Selepas 10 tahun baru mahkamah dan kerajaan Malaysia mengistiharkan kematiannya...Ketika itu lah baru ibu saudara ida mendapat title BALU dan menerima segala usuran wang pencen serta insuran.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78