Pengikut

Sabtu, 19 Oktober 2013

Aku Lelaki Pemabuk

Hari ini kerja saya terbitkan entri baharu, blogworking, tulis cerpen sikit dan semak kertas peperiksaan. Memandangkan kerajinan saya memuncak hari ini, jadi saya nak kongsikan satu cerita ataupun pengalaman saya. 

Ya, kalian tidak tersalah membaca tajuk entri saya itu. Sejujurnya, "Aku Lelaki Pemabuk". Sebab yang menyebabkan saya mabuk bukanlah saya ini peminum, tetapi saya memang alah berjalan jauh apatah lagi menaiki kenderaan seperti kereta ataupun bas. 

kredit foto dari ariffinmamat.net

Sejak kecil lagi, jika saya menaiki kereta, pasti saya akan pening atau mabuk dan termuntah-muntah. Mesti minyak cap kapak perlu disediakan jika saya menaiki kereta ataupun bas. 

Memang saya tidak diajar menaiki kereta sewaktu kecil kerana ayah saya tidak boleh memandu dan tidak juga memiliki kereta. 

Adakah "penyakit" ini disebabkan keturunan? Hal ini demikian kerana, ibu saya pun juga begitu. Tidak boleh berjalan jauh dengan menaiki kereta ataupun bas. 



Kini, "penyakit" ini menyerang pula anak menakan (saudara) saya. Rasanya Sungai Limau dengan Simpang Empat, Kangkong tidaklah jauh sangat, tapi seringkali anak menakan saya ini akan pening dan loya jika pulang ke rumah toknya (nenek). 

Alhamdulillah, semenjak saya keluar dari Kedah iaitu belajar di UPM dan belajar berjalan jauh menaiki bas "penyakit" ini mula hilang. Tidaklah saya termuntah-muntah lagi. 


21 ulasan:

  1. samelah saya dulu pun suka sangat muntah- muntah. Kini, tidak lagi.

    BalasPadam
  2. kena bawa plastik kalau naik bus,,,,siap sedia kalau muntah,,,,

    BalasPadam
  3. Penyakit keturunan kot hehe... ida pun mcm tu juga...tp klu melalui jalan2 yang bengkang bengkok mcm nak pergi cameron highland tu jer...klu jalan biasa okey jer..

    BalasPadam
  4. saya pun pemabuk bila nak naik minibus :)

    sudah saya follow kembali :)

    BalasPadam
  5. kite kalau tak lama nak kereta pon leh mabok
    dan ikut mak jugak suka mabuk2 ni
    hehe

    BalasPadam
  6. sebab bila naik kereta atau bas terhuyung hayang.. Kak Erin pun sampai sekarang kena bawak minyak angin kalau jalan jauh..

    BalasPadam
  7. sama lah..kathy dulu dari tawau ke kk naik bas ekspress asyik muntah jer sepanjang jalan...

    BalasPadam
  8. adik aiza masa kecil dulu pun pemabuk juga.. kalau naik bas mesti kena bawa bekal plastik sebab mesti dia akan muntah.. alhamdulillah sejak dia dah dewasa mabuk dia hilang..

    BalasPadam
  9. Alhamdulillah saya tak pernah alami situasi begini. Pertama kali saya menaiki bas untuk perjalanan jauh, semasa darjah empat. Sampai sekarang ditakdirkan kena naik bas pergi balik ke asrama. :)

    BalasPadam
  10. saya mesti simpan plastik muntah dlm kereta.

    BalasPadam
  11. Balas kunjungan dan follow sini.. adik saya pun mabuk.. tapi rasanya da penawarnya..InsyaAllah..

    BalasPadam
  12. Dulu saya pun macam itu juga. Bila nak berjalan jauh siap pergi kedai sengseh beli pil untuk tahan muntah. Telan pil tu, tapi lama-lama agaknya dah serasi, so sekarang dah tak payah telan pil muntah lagi. Jalan jauh mana pun ok je.

    BalasPadam
  13. Saya klu berjalan jauh mmg tak tahan dgn bau asap diesel lori atau bas.. pasti mabuk, pening kepala & klu teruk sgt mmg akan muntah. Dari dulu smpai skrng mmg tak boleh tahan bau asap tu, walaupun kenderaan tutup berhawa dingin.. ttp terasa kehadiran bau tu.. Klu boleh mmg cuba utk elak dari menunda lori atau bas..

    BalasPadam
  14. Perkara biasa berlaku...saya pun sama juga. Tapi bila selalu naik kenderaan, ianya akan berkurangan dan beransur hilang.

    BalasPadam
  15. saya dulu pun pemabuk bila jalan jauh..sekarang alhamdulillah...lagi suka jalan jauh sekarang...sebab dah tak mabuk... :)

    BalasPadam
  16. dulu adik lelaki saya pun begitu juga. walau jalan tu lurus tapi lebih setengah jam berada dalam kereta mula lah nk muntah2. tapi sejak dia sekolah berasrama, fuhh lega. dia dah hilang semua tu. Kadang2 psikologi kena kuat utk bantu diri

    BalasPadam
  17. masa kecik dulu selalu gak jadi cnggini. alhamdulillah.skrg x

    BalasPadam
  18. Macam saya juga masa kecil dulu..panyakit macam ni kena lawan..kita kena selalu berjalan jauh..baru lama kelamaan dia akan ok..sekarang jauh macam mana pun saya tetap tak mabuk =)

    BalasPadam
  19. Samalah Cikgu..Saya kalau jalan jauh pun mabuk juga..kadang2 sebelum berjalan itu mesti nak kena sediakan plastik dulu..:)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78