Pengikut

Khamis, 15 November 2012

Karyawan Bulan Ini (ii)

Ruangan Karyawan Bulan Ini (KBI) sememangnya menghidangkan sejumlah maklumat tentang latar peribadi, proses pengkaryaan seseorang karyawan yang dipilih. Pada tahun 2010 sejumlah karyawan lagi dipilih untuk mengisi ruangan ini. Oleh itu, perhatikan senarai nama tersebut.

1. APRIL 2010                  - A. KARIM KADIR
2. MEI 2010                      - ABANG PATDELI ABANG MUHI
3. JUN 2010                      - HALIL ALI
4. JULAI 2010                   - AMIR HUSAINI
5. OGOS 2010                  - OSMAN DOL
6. SEPTEMBER 2010       - LATIFAH MOHD. SABLI
7. OKTOBER 2010           - KAMARIAH KAMARUDDIN
8. NOVEMBER 2010        - MAHIZAN
9. DISEMBER 2010           - S.M. ZAKIR



Saya mengenali Kamariah Kamaruddin (Dr.) sewaktu saya menuntut di UPM. Menerusi kursus Teori Kesusasteraan beliau telah membuka sejumlah pemikiran dalam merail ilmu. Kaedah dan cara pembawakannya dalam menyampaikan ilmu sangat mengujakan. Kadangkala terasa 'memeritkan'. Saya pernah mencoretkan sedikit tentang beliau dalam ruangan Bicara Tunas, Tunas Cipta, Februari 2012. Oleh itu, tidak perlulah saya membebel panjang. Karya beliau yang sempat saya baca adalah kumpulan cerpennya yang saya beli daripada tangannya sendiri - MENCARI KAMIL, novel di awal pembabitannya, SEBUAH SYAKIRAH, TANDA SEBUAH KURNIA dan buku motivasinya BERAPA HARGA SEGULUNG IJAZAH.


Osman Dol tidak perlu diperkenalkan lagi. Seorang penulis yang berasal dari Melaka ini telah menghasilkan 200 buah cerpen, 18 buah novel, skrip drama dan sajak. Beliau saya kenali lewat menjengah blognya. Walaupun tidak pernah bertegur sapa, bersua muka, beliau menyarankan saya memanggilnya ayahanda. Terima kasih, ayahanda. Anakanda berdoa agar ayahanda berada dalam keadaan sihat walafiat. Karyanya yang pernah saya baca adalah kumpulan cerpennya, MIMPI SEORANG HARTAWAN.  


S.M. ZAKIR, nama yang cukup gah dan hebat di pentas sastera sekarang ini. Memiliki kekuatan dalam penulisan cerpen, tidak kurang juga dalam penulisan sajak. Sering memenangi hadiah sastera seperti HADIAH SASTERA PERDANA MALAYSIA, HADIAH SASTERA UTUSAN-PUBLIC BANK, HADIAH SASTERA UTUSAN-EXXONMOBIL, HADIAH SASTERA DBP-DBKL, HADIAH FORMULA MALAYSIA, ANUGERAH SASTERA KELANTAN dan ANUGERAH GAFFIM (kritikan filem).

Saya bukanlah individu yang akrab dengan S.M. ZAKIR. Namun, karya-karyanya sering menghadirkan keterujaan untuk saya membacanya. Antaranya, kumpulan cerpennya, MENYIRAT NIRMALA, SERIGALA DAN SEKUNTUM TULIP, BIDADARI BURUNG. Saya pernah bertemu (dalam sedar tidak perasan) sewaktu saya mengikuti Bengkel Penulisan Karya Fiksyen di QUALITY HOTEL. Tetapi ketika itu siapalah saya, kosong dalam (ilmu mengenali nama-nama penulis). Baru kini saya sedar bahawa orang yang memberi ceramah tempoh hari bukanlah calang-calang dalam dunia penulisan kreatif ini. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78