Pengikut

Sabtu, 17 November 2012

HSKU 2011: Deru Angin Yang Berlalu

Sudah lama saya tidak membaca novel, walaupun masih ada novel terbaru yang saya beli di rak buku. Saya lebih selesa membaca kumpulan cerpen. Namun, sehari dua ini, saya gapai deru angin dan dalam masa tiga hari ia habis dibaca.

Saya tidak mahu bercerita akan kemenangan novel ini. Saya tidak mahu juga bercerita tentang Johan yang mencari sulurgalurnya. Saya tidak mahu juga bercerita tentang siapa Hiza dalam hidup Johan. Sesekali juga saya tidak akan mempertikaikan tindakan ibu mentua Scarlet, ibu kepada Adam. Siapakah Scarlet? Siapakah Adam? Anda harus mencarinya sendiri.

Tetapi saya suka untuk bercerita tentang kata-kata ini.

"Memanglah kerana kita hanya melihat apa yang kita ingin lihat. Kita tidak pernah ambil tahu persoalan di sekeliling kita kerana sikap ia bukan hal aku." 

Carilah di mana-mana dialog ini dipertuturkan.

Jadi saya membuat kesimpulan, anda harus bersedia membaca novel ini secara keseluruhannya. Jangan tumpukan perhatian anda terhadap kata-kata yang tercatat pada 'blur' di belakang novel ini. Sekiranya anda berbuat demikian, anda tidak akan jumpa selain apa yang anda telah pusatkan dalam fikiran, selain apa yang telah tercatat di 'blur' kerananya anda hanya ingin tahu apa yang ingin anda tahu. Tanpa mengambil tahu persoalan lain yang berada dalam novel ini.

deru angin yang berlalu, hujan menyimbah. Aku teralit dalam ketakjuban lena menyambung mimpi Johan meneruskan pelayaran mencari susurgalurnya hingga aku menemui pula waris pejuang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78