Pengikut

Selasa, 13 November 2012

Karyawan Bulan Ini (i)


Dalam Dewan Sastera edisi Jun 1999 telah memuatkan Allahyarham Azizi Hj. Abdullah sebagai Karyawan Bulan Ini. Sejujurnya, saya mengaku bahawa Allahyarham Azizi telah banyak menaikkan semangat saya untuk menulis. Sering kali saya membaca karyanya terutama cerpen, ilham untuk menulis selalu muncul. Saya pernah membaca cerpennya yang berjudul RANGGI ANAK CUCU. Kemudiannya telah membuahkan hasil untuk saya menulis cerpen saya yang berjudul CIKGU (judul asal-RANGGI SEORANG GURU) yang disiarkan di majalah WANITA edisi Mei 2012. 

Antara karyanya yang saya suka adalah kumpulan cerpen PENDOA YANG IKHLAS. Dalam kategori novel pula, SEORANG TUA DI KAKI GUNUNG, SANGEETHA sering disebut-sebut tatkala dikaitkan dengan nama Allahyarham. Selain itu, mutahir ini novel HARGA SEBUAH MARUAH tidak boleh dipertikaikan juga akan kewibawaan Allahyarham dalam pengkaryaan genre novel. 

Usaha yang dijalankan oleh AMEEN KREATIF dengan menerbitkan semula novel BERUK, ANAK BELANTARA, SURIATI, BADAI CINTA membolehkan penggemar karya Allahyarham Azizi Hj Abdullah  terutamanya generasi kini menikmati karyanya yang begitu hebat ini. Sebelum Allahyarham menghembuskan nafas terakhir, Allahyarham sempat menyudahkan sebuah novel yang berjudul MANDALA DUNIA KEDUA yang diterbitkan oleh PTS pada tahun 2011. Sepanjang penglibatan beliau dalam dunia penulisan, Allahyarham telah dianugerahkan S.E.A Write Award pada tahun 1986. Allahyarham pernah muncul sekali lagi dalam ruangan ini pada tahun MAC 2008.



Dewan Sastera edisi Mac 2004, pernah menyiarkan kisah Allahyarham S. Othman Kelantan. Saya tidak begitu akrab dengan karya-karya Allahyarham. Antara karyanya yang pernah saya baca adalah JUARA dan PERJUDIAN. Sementara sebuah lagi novelnya yang berada dalam koleksi saya dan belum sempat ditelaah adalah WAJAH SEORANG WANITA. Allahyarham pernah dianugerahkan S.E.A Write Award pada tahun 1990. Paling tidak dapat dilupakan dalam sejarah seorang penulis apabila dianugerahkan Sasterawan Negara pada tahun 2003.

Senarai karyawan yang pernah mengisi ruangan Karyawan Bulan Ini:
(senarai yang dirujuk sekadar yang berada dalam koleksi saya)

1. NOVEMBER 2005       - MASKIAH HAJI MASROM
2. JUN 2006                      - WAN A. RAFAR
3. JULAI 2006                   - WAN AHMAD ISMAIL
4. OKTOBER 2007           - CHAI LOON GUAN
5. JANUARI 2008             - RAHMAN SHAARI
6. FEBRUARI 2008           - SN SHAHNON AHMAD
7. MAC 2008                     - AZIZI HJ ABDULLAH
8. OGOS 2008                   - ABD. GHAFAR BAHARI
9. SEPTEMBER 2008        - KAMARIAH AWANG
10. OKTOBER 2008         - MABULMADDIN SHAIDDIN
11. NOVEMBER 2008      - MOHAMAD MOKHTAR ABU HASSAN
12. DISEMBER 2008         - SITI HAWA SALLEH
13. MAC 2009                   - A. RAHMAN C.M
14. APRIL 2009                 -  SN DATO' NOORDIN HASSAN
15. MEI 2009                     - ALI BADRON
16. DISEMBER 2009         - ZAID AKHTAR

Kepada pembaca yang membaca entri ini sekiranya mempunyai maklumat akan karyawan yang pernah mengisi ruangan KBI yang tidak ada dalam senarai ini bolehlah menambah.

*Nantikan entri seterusnya untuk mengetahui siapakah yang mengisi ruangan KBI untuk tahun 2010 dan seterusnya. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78