Assalamualaikum.
kredit foto dari cpiasia.net |
Sudahkah calon PT3 (Pentaksiran Tingkatan 3) menerima soalan tugasan mata pelajaran Sejarah? Jika belum boleh klik di sini: Tugasan PT3 Sejarah. Baiklah, jika calon sudah menerimanya, sudahkah calon membaca dan meneliti soalan tugasan tersebut? Kemudian, faham betul-betul soalan dan cara bagaimana PT3 dilaksanakan. Selepas itu, barulah bertindak dengan bimbingan guru.
Apabila saya membuat carian tentang tugasan PT3 Sejarah umpamanya, saya ada singgah di beberapa blog yang berkongsi tentang tugasan ini. Kebanyakan calon yang meninggalkan komen pada entri tersebut meluahkan bahawa mereka tidak faham. Ada juga yang menyatakan bahawa bentuk rencana itu bagaimana? Jadi, saya cuba jelaskan secara ringkas.
Pelaksanaan PT3 melalui Tugasan
Hanya mata pelajaran Sejarah dan Geografi sahaja yang diberikan tugasan dalam PT3. Tugasan Sejarah PT3: Rencana Perpaduan Kaum di Malaysia. Calon dikehendaki menulis sebuah rencana yang panjangnya 300 patah perkataan dalam waktu Pengajaran dan Pembelajaran di sekolah.
Biarpun pelaksanaan itu dilakukan dalam waktu PdP di sekolah untuk menulis rencana 300 patah perkataan, calon juga dikehendaki membuat perancangan seperti yang dinyatakan dalam Kerangka Pelaksanaan Tugasan. Hal ini penting kerana mengikut Rubrik Penskoran markah perancangan dan penyediaan awal bahan membawa markah sebanyak (30 markah) dan penulisan rencana 300 patah perkataan itu pula membawa markah sebanyak (70 markah).
Rujukan Tambahan:
(a) Pengenalan – menjelaskan tentang isu-isu perpaduan kaum secara umum
(b) Menghuraikan kepentingan perpaduan kaum
(c) Menghuraikan faktor yang menyumbang kepada pengukuhan perpaduan kaum
(d) Menghuraikan cabaran untuk mengekalkan perpaduan kaum
(e) Mencadangkan langkah-langkah untuk mengekal dan memantapkan perpaduan kaum di Malaysia
(f) Membuat rumusan
(g) Menyenaraikan sumber rujukan
Rujukan Tambahan:
(a) Pengenalan – menjelaskan tentang isu-isu perpaduan kaum secara umum
(b) Menghuraikan kepentingan perpaduan kaum
(c) Menghuraikan faktor yang menyumbang kepada pengukuhan perpaduan kaum
(d) Menghuraikan cabaran untuk mengekalkan perpaduan kaum
(e) Mencadangkan langkah-langkah untuk mengekal dan memantapkan perpaduan kaum di Malaysia
(f) Membuat rumusan
(g) Menyenaraikan sumber rujukan
KBAT dalam Tugasan PT3
Sekiranya calon PT3 hendak tahu, tugasan menulis rencana ini adalah soalan berbentuk KBAT (Kemahiran Berfikir Aras Tinggi). Sekiranya sebelum ini, calon hanya menjawab soalan objektif tetapi kini, calon perlu berfikir dahulu sebelum bertindak.
Tidak banyak bezanya menulis karangan atau pun rencana. Seharusnya, calon PT3 tidak mengalami masalah untuk melaksanakan tugasan ini. Sekiranya dalam penulisan karangan calon hanya perlu menulis isi, huraian dan nyatakan contoh, tetapi untuk menulis rencana calon PT3 perlu memasukkan isi, huraian, contoh dan sumber rujukan. Dalam bahan Tugasan Sejarah PT3 telah diberikan contoh menulis sumber rujukan.
Contoh dan Sumber Rujukan
Saya tertarik dengan perkongsian Cikgu Razak dengan draf awal untuk menyiapkan tugasan ini. Oleh itu, saya salin untuk dikongsikan dengan calon PT3 semua.
1. Tajuk rencana (contoh - Perpaduan kaum di Malaysia/ apa sahaja yang sesuai daripada petikan di atas dianggap betul contohnya Perpaduan Teras kejayaan negara , bersatu teguh bercerai roboh , perpaduan rakyat di negara ini, dll )
2. Nama penulis – Nama kita
3. Isi kandungan: bahagikan isi kandungan berdasarkan konstruk yang dikehendaki
Pengenalan - Isu-isu Perpaduan Kaum Secara Umum
(a) Pengenalan – menjelaskan tentang isu-isu perpaduan kaum secara umum ( cadangan )
· Dasar pecah dan perintah British
· Sistem pendidikan zaman British
· Pendudukan Jepun
· Peristiwa 13 Mei
· Isu agama dan budaya- trend terkini
Kepentingan Perpaduan Kaum di Malaysia
(b) Kepentingan perpaduan kaum ( cadangan )
· mewujudkan masyarakat harmoni dan aman
· memelihara kedaulatan Negara
· mewujudkan perasaan cinta kepada Negara/ patriotisme
· meningkatkan imej Negara di mata dunia
· membangunkan ekonomi negara
· mengekalkan kestabilan politik
· membina masyarakat yang saling menghormati
Faktor yang Menyumbang kepada Pengukuhan Perpaduan Kaum
(c) Faktor yang menyumbang kepada pengukuhan perpaduan kaum ( cadangan )
· Peristiwa 13 mei
· Sistem pendidikan penjajah/ sekolah vernakular
· Penubuhan parti politik
· Isu perkauman ( bahasa , budaya , pendidikan , agama , kerakyatan
· Dasar pebdidikan kebangsaan
Cabaran untuk mengekalkan perpaduan kaum
(d) Cabaran untuk mengekalkan perpaduan kaum ( cadangan )
· kewujudan pelbagai aliran sekolah
· parti politik berasaskan kaum
· kesan dasar penjajahan british
· Sikap individulistik dalam masyarakat
· Penyalahgunaan media sosial – menimbulkan isu sensitif
· Campurtangan kuasa luar
Langkah-langkah untuk mengekalkan dan memantapkan perpaduan kaum di Malaysia
(e) langkah-langkah untuk mengekal dan memantapkan perpaduan kaum di Malaysia ( cadangan )
· Kempen kerajaan
· Program RIMUP
· Gotong royong
· Rumah terbuka
· Sambutan perayaan
· Program sukan
· Slogan I Malaysia
· Aktiviti kokurikulum
Rumusan
(f) Membuat rumusan ( cadangan )
Pengetahuan
· Keamanan dan kesejahteraan negara sentiasa terjamin
· Berdasarkan peristiwa sejarah lama ( apa peristiwanya ) kita wajar ........
· Memahami dan menghayati peristiwa sejarah negara
Iktibar
· Bersatu padu , bertolak ansur, hormat menghormati antara sesama angota masyarakat
Harapan ( saya berharap agar )
· Sentiasa mematuhi undang-undang/ peraturan
· Tidak terpengaruh dengan anasir luar
· Menghargai jasa tokoh
Sumber Rujukan
(g) Menyenaraikan sumber rujukan- buku/ internet/ akhbar/ majalah/
Kredit Sumber: Tugasan PT3 Sejarah @ Cikgu Razak
Oleh itu, adalah diharapkan penerangan secara ringkas tentang tugasan Sejarah PT3 ini sedikit sebanyak dapat membantu calon. Calon PT3 juga boleh merujuk contoh dan sumber rujukan semasa proses penyediaan bahan dan penulisan rencana Perpaduan Kaum di Malaysia itu nanti. Semoga berjaya.
berapa perenggan diperlukan ?
BalasPadamberape2 pon boleh
Padamsatu perenggan satu isi. Paling kurang 3 isi.
Padammacam mana nak tulis rencana tu???-
BalasPadamx tau. guna tangan kut.
Padampkai pensil kod.
Padamboleh bagi sikit huraian pasal pengenalan tu tak ?
BalasPadamterangkan sikit huraian tentang pengenalan tu .
BalasPadamboleh ke kita mencari nya di website?
BalasPadamBoleh, tetapi digalakkan pelbagai sumber.
PadamKene buat kat folio ke ?
Padamkesan penjajahan boleh dijadiakn faktor ?
Padamboleh ke kita cari bahan-bahan di website
BalasPadamKene buat kat folio ke?
BalasPadamTerima kasih atas perkongsian ini. Sangat sangat membantu.
BalasPadammacam mana nak buat FAKTA,HURAIAN serta CONTOH ?? . dan boleh ke copy bulat2 utk buat rencana sejarah ni ? tak dapat gred F ke ? :'(
BalasPadamkita just ambil..isi..lepas tu kita huraikan je
PadamCan you write the pengenalan menjelaskan tentang isu-isu perpaduan kaum in one paragraph?
BalasPadamboleh copy ke
BalasPadambalas
boleh tpi huraian kita kena buat sendiri ^^
Padammacam mana nak buat objektif kajian? or sejarah tak yah buat objektif pun boleh?
BalasPadamkena buat objektif kajian ^^
Padam· Berdasarkan peristiwa sejarah lama ( apa peristiwanya ) kita wajar ........
BalasPadamPeristiwa yang paling sesuai untuk di tulis dlm Mende ni..?
macam mana nak buat proses awal . saya tak faham
BalasPadamterima kasih di atas perkongsian ini. Sangat membantu.
BalasPadamsemua pengenalan,kepentingan dan lain2 kene gabung pastu buat satu karangan ke?
BalasPadamTidak. Tajuk kecil pastu karanganya.
PadamCth: Kepentingan Perpaduan Kaum
Bla bla bla
Faktor Perpaduan Kaum
Bla bla bla
------------------------------------------------------------------------------
Tapi, saya pun tak pasti. Cikgu kmi bagitau mcm tu. Tanya cikgu kmu for more information.
gambar hasil kajian tu bagi masuk kat dalam rencana jugak kerrr??
Padamberapa perengan aspp
BalasPadamboleh ke kite copy ayat kt website n then kite ubah ayat itu menjadi lain tetapi dengan maksud yang sama?
BalasPadamblh beri contoh untuk perenggan pengenalan ? please .
BalasPadammacam mana nk mula tulis rencana tu..
BalasPadamboleh ker buat tajuk: Langkah mewujudkan Perpaduan kaum
BalasPadamThank you very much !
BalasPadamThey are very helpful !!!
nak tanya bolehkah saya menggunakan kes "operasi lalang" sebagai pengenalan untuk menerangkan isu perpaduan?
BalasPadamsaye penigla x tau camne nak buat tlg......
BalasPadamapa fomat yang kita telah buat tu ?bagaimana kita nak buat ni ?saya lansung tak faham
BalasPadamapa fomat dia yang kita telah buat ?
BalasPadamklw nak masuk kn gambar ke dalam rencana sebagai bukti menjalan kn tugasan boleh x dan saya nak ambil sedikit isi-isi tu dari bahan dan kemudian ubah sedikit dari yang asal???
BalasPadamMacam Mana Nak Tulis Rencana Itu
BalasPadamBalas
diam diam diam
BalasPadamdiam diam diam
diam diam diam
BalasPadamdiam diam diam
diam diam diam
t(-.-t)
BalasPadamrencana ini guna maklumat yang saya cari untuk panjangkan ia atau sendiri fikir ??
BalasPadamkalau faktor pengukuhan kaum tu buat gagasan 1 malaysia boleh x?
BalasPadamcuba buat rencana kegemilangan melaka?
BalasPadamApakah contoh rencana yang bentuknya bukan ilmiah?
BalasPadamAssalamualaikum cikgu..saya pelajar dari SMKA Tun Said,Kota Belud..Baru baru ini saya ada praktikal PT3 rencana sejarah iatu proses kemerdekaan tanah melayu..saya tak faham la napa malayan union x boleh dmasukkan dlm rencana tu..harap cikgu boleh membantu
BalasPadamtak faham langsung nk bt proses awal.minta sila beri pencerahan yg sewajarnya agar para pelajar yg menduduki pt3 menggunakan web ni lebih fhm dan mengetahui ape yg patut dilakukuan
BalasPadam