Pengikut

Selasa, 21 Januari 2014

Guru Bahasa Inggeris Bakal Mendapat Pembantu?

Assalamualaikum semua. 



Oleh NAZMIL NASIRUDDIN

PUTRAJAYA 20 Jan. - Kementerian Pendidikan akan melatih sebanyak 20,000 guru Bahasa Inggeris (BI) tahun ini bagi meningkatkan kemahiran mengajar dalam kalangan para guru.

Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh berkata, bagi perancangan tahun hadapan, jumlah yang sama akan turut dilatih bagi memperkasakan kemahiran guru Bahasa Inggeris.

Beliau berkata, inisiatif di bawah Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) itu adalah bagi memastikan kemahiran menguasai Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar dapat dicapai.

"Penekanan terhadap kepentingan penggunaan Bahasa Inggeris sentiasa dititikberatkan dan pada tahun lalu sahaja sebanyak 5,000 guru telah dilatih.

"Mulai bulan depan sebanyak 9,000 orang guru Bahasa Inggeris akan memulakan latihan," katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan majlis penyerahan peserta Fulbright English Teaching Assistant (ETA) 2014, di sini hari ini.

Yang turut hadir, Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan, Datuk Dr. Madinah Mohamad dan Kaunselor Hal Ehwal Awam Kedutaan Amerika Syarikat, Bonnie S. Gutman.

Peserta ETA itu terdiri daripada 100 siswazah dari universiti terkemuka di Amerika Syarikat (AS) untuk membantu guru Bahasa Inggeris tempatan mengajar para pelajar menggunakan bahasa antarabangsa tersebut dengan lebih sistematik.

Sementara itu, Idris berkata, siswazah terbabit akan ditempatkan selama 10 bulan bermula 2 Februari ini di sekolah rendah dan menengah terpilih sekitar Terengganu, Johor, Pahang, Perak, Sabah dan Sarawak.

"Mereka akan menjadi pembantu kepada guru di dalam bilik darjah bagi memudahkan kefahaman pelajar bertutur dalam Bahasa Inggeris.

"Selain itu, mereka akan turut menganjurkan aktiviti kokurikulum termasuk mengadakan kem Bahasa Inggeris ketika musim cuti sekolah untuk menarik perhatian pelajar," katanya.

Beliau menjelaskan, program ETA yang bermula pada 2012 hanya disertai oleh 50 peserta dan ditempatkan di Terengganu, Pahang dan Johor.

"Pada tahun lalu, program ini telah diperluaskan ke Perak dan jumlah sekolah yang terlibat ditingkatkan kepada 75 buah.

"Pihak kementerian juga akan mengkaji dari semasa ke semasa untuk mempertingkatkan jumlah penyertaan sekolah dan perkara itu perlu dibincangkan dengan kerajaan AS terlebih dahulu," katanya.

Mengulas lanjut, beliau berkata, program kerjasama kali ketiga antara Malaysia dengan AS itu yang membabitkan kos RM9 juta setahun dapat mengeratkan hubungan diplomatik antara kedua-dua negara.

Sumber: Utusan Malaysia

17 ulasan:

  1. bagus juga gini, lagipun english adalah bahasa international
    tapi kalau pembantu tu dia punya slang pekat semacam

    confirm berpinar mata bebudak nak memahamkannya...hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang pekat jugalah. Di sekolah saya pun ada, tapi dah tamat tahun lepas.

      Padam
  2. Semoga berjaya mencapai matlamatnya...jgn membazir/sia-sia sudah le.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Harap-harap begitulah BM. Apabila ditanya hal gaji, masya-Allah, 10 tahun saya bekerja baru boleh dapat sebulan gaji dia.

      Padam
  3. Balasan
    1. Moga bermanfaat demi peningkatan BI anak-anak bangsa kita.

      Padam
  4. Wahhhh ini sudah bagus untuk adik2 kita ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Insya-Allah, jika pandai ambil peluang untuk belajar.

      Padam
  5. semoga tercapai matlamat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Amin. Ini merupakan kali ke-3 program begini dilaksanakan.

      Padam
  6. pembantu dari negara lain kah?? makin ramai pula warga asing di negara kita

    BalasPadam
  7. program penutur jati pun dah ada sebelum ni. ada pros dan kons..
    ada yang membantu dan ada yang tidak. harap2 program terbaru kementerian ni membawa perubahan..in sha Allah

    BalasPadam
  8. Semoga dipermudahkan usaha yg baik ini.. inggeris juga penting sbg saluran komunikasi antarabangsa utk memperjuangkan hak kita kpd dunia, juga sbg jalan dakwah kpd bangsa asing..syabas.. :)

    BalasPadam
  9. semoga usaha baik ini memberikan output yang positif untuk memperkasakan bahasa inggeris di kalangan pelajar..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78