Pengikut

Ahad, 9 Disember 2018

Karya Penutup Tahun 2018

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera.



Karya penutup tahun 2018. Alhamdulillah, ada dua karya saya yang disiarkan dalam majalah terbitan DBP, Bil. 12/2018.

1. Galeri Sastera: Pelancaran Buku Siri Anekdot dan Cerita Kehidupan - Tunas Cipta.

- Berita ini saya tulis bagi menghargai dan menyebarluaskan cerita tentang penerbitan buku siri anekdot dan cerita kehidupan terbitan Wacana MBM.

2. Reaksi: Plagiarisme, Etika dan Akta Hak Cipta Belum Selesai? - Dewan Sastera.

- Reaksi ringkas ini telah lama saya tulis dan hantar, namun baru berkesempatan disiarkan.

- Reaksi tentang kes plagiarisme yang berlaku pada bulan Februari 2018.

- Reaksi etika penulis sebelum menghantar karya, semasa karya dalam tempoh penilaian dan selepas karya disiarkan. (Saya dapati penulis masih salah faham tentang tempoh "idah" menyiarkan karya selepas karya tersiar. Bukan pagi karya tersiar, petang atau malam sudah boleh disiarkan secara penuh dalam media sosial).

- Reaksi etika editor menguruskan karya yang diterima.

- Reaksi Akta Hak Cipta 1987, keseriusan penulis membawa kes plagiarisme ke muka pengadilan.

Reaksi ringkas ini tidak cukup untuk menjelaskan semua perkara kepada penulis dengan sejelas-jelasnya. Oleh itu, suka saya menyarankan kepada penulis untuk membaca dan merujuk buku dan pelbagai sumber lain untuk membantu penulis memahaminya.

Terima masih kepada editorial Tunas Cipta dan Dewan Sastera yang menyiarkan kedua-dua penulisan saya ini.

#KaryaTersiar #GaleriSasteraTunasCipta #ReaksiDewanSastera
 
 

4 ulasan:

  1. Tahniah cikgu. Di tempt saya majalah DBP bil 11 pun belum sampai2 lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih. Ini pun saya beli dalam talian. Jika di kedai belum tentu ada.

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78