Pengikut

Rabu, 12 Disember 2018

Kesusasteraan Kanak-kanak Tidak Dihargai?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.



Sejauh manakah kita menghargai buku kanak-kanak? 

Benarkah penulisan genre kanak-kanak diletakkan pada tempat yang sepatutnya dalam kesusasteraan tanah air? 

Apakah dalam penilaian anugerah sastera, kesusasteraan kanak-kanak diberikan merit sama rata dengan kesusasteraan dewasa/umum? 

Berapa banyakkah buku panduan penulisan kanak-kanak yang telah diterbitkan?

Adakah penulis yang menulis karya kanak-kanak dipandang sebelah mata sahaja?

Adakah tugas mencungkil bakat dan peluang kanak-kanak menulis cukup pada kertas peperiksaan dan sewaktu mereka bersekolah rendah sahaja?

Tepuk dada, tanyalah diri sendiri.

...



Saya terbaca perkongsian rakan penulis tentang buku belajar menulis cerita anak terbitan Indonesia.

Wah, barangkali penerbitan buku panduan menulis cerita kanak-kanak di sana, serancak buku panduan menulis karya dewasa?

Lantas, saya mendekati rak buku saya lalu membelek-belek koleksi buku yang ada.

Saya tarik buku Siri Asas Penulisan Kecil ITNM yang diterjemahkan daripada karya Nancy Loewen. Ada 10 judul yang diterbitkan berserta ilustrasi yang sangat memikat.

Buku tersebut merangkumi panduan menulis buku cerita bergambar, penulisan cerita lucu, cerita seram, cerita dongeng, puisi, laporan penyelidikan, surat, jurnal, drama dan novel. Langkah demi langkah diajarkan dan disertakan dengan contoh. Buku-buku ini sangat sesuai untuk dijadikan panduan oleh kanak-kanak yang minat untuk menulis.

...


Saya tidak pasti sama ada kita mempunyai senarai yang panjang atau tidak untuk dirujuk tentang buku panduan menulis karya kanak-kanak.

Dalam simpanan saya hanya ada dua buku sahaja, iaitu Tip Mengarang Buku Cerita Berilustrasi, ITBM (2013) oleh Umi E.Na dan Seronoknya Menulis Cerita, DBP (2018) oleh Marsli N.O.

Barangkali ada lagi buku yang diterbitkan, namun saya terlepas pandang. Jika ada, bolehlah kongsikan dengan saya. Manalah tahu, masih ada stok bolehlah saya beli dan baca.

Menulis karya kanak-kanak mencetuskan kepuasan yang tersendiri.

#KoleksiBukuMHA #MalaysiaMembaca #PanduanMenulisKaryaKanakkanak

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78