Pengikut

Rabu, 13 Jun 2012

Nadi Sastera Kebangsaan


Kulit Dewan Sastera Jun 2012

Mereka inilah antara sejumlah sasterawan, penulis, pengkarya, pengkaji sastera serta menjadi nadi penggerak sastera kebangsaan. Kenalkah kita akan mereka ini? Sumbangan mereka ini dalam memartabatkan sastera di mata antarabangsa dan dunia sangat mengagumkan. 

Saya juga tidak dapat menyatakan nama mereka secara keseluruhannya. Namun saya cuba untuk menyenaraikannya. Ada beberapanya saya tidak kenali. Mohon kepada sesiapa yang mengenalinya memberitahu saya. Dan jika ada yang saya senaraikan ini tersilap namanya, mohon juga perbetulkan. 

1. Usman Awang
2. Arena Wati
3. Keris Mas
4. Shahnon Ahmad
5. Abdullah Hussain
6. A Samad Said
7. Noordin Hassan
8. Muhammad Haji Salleh
9. Kemala
10. S. Othman Kelantan
11. Anwar Ridhwan
12. S.M Zakir
13. Lim Swee Tin
14. Zaharah Nawawi
15. Zaen Kasturi
16. Siti Zainon Ismail
17. Ishak Hj Muhamad
18. Baha Zain
19. Hatta Azad Khan
20. Azmah Nordin
21. Khadijah Hashim
22. Azizi Abdullah
23. 
24. Dharmawijaya
25. 
26.
27. Latiff Mohidin
28. Rahman Shaari

Hanya terdapat empat orang penulis wanita yang tersenarai dalam gambar di atas. Saya rasakan masih ramai penulis wanita yang cukup hebat untuk dikenang. Antaranya, Fatimah Busu, Zurinah Hasan, Salmi Manja, Anis, Siti Zaleha M. Hashim. Sumbangan mereka ini juga perlu dihargai.

2 ulasan:

  1. 25. Zakaria Ali. 27. Jong Chian Lai. 28. zakaria Ariffin

    BalasPadam
  2. Terima kasih saudara Zain atas perkongsiaan.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78