Pengikut

Khamis, 15 Jun 2017

Jawab Begini, Jika Ditanya Bila Nak Kahwin?

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera.



Saya ada terbaca juga tentang jawapan-jawapan yang boleh diberikan andai orang bujang ditanyai dengan soalan ini pada hari raya Aidilfitri nanti.

"Bila nak kahwin?"

....................

Saya juga pernah ditanyai dengan soalan itu. Yang bertanya itu pula seorang ustaz, orang kampung saya.
"Mi, hang nak macam mana? Mai Abang E, carikan. Bekas anak murid Abang E pun ramai," katanya yang juga bekas pensyarah IPG.

Saya hanya tersenyum.

"La, orang tanya, senyum pula."

"Belum ada jodoh lagi," jawab saya.

"Jodoh kena cari juga. Tapi kalau belum sampai serunya, kita nak buat lagu mana kan.

Jodoh orang tak sama; ada yang cepat. Ada yang lambat. Ada yang kahwin awal, tapi belum ada anak. Itu rahsia-Nya yang kita tak tahu.

Hang tak payah risaulah. Kalau Allah dah tetapkan seseorang tu kahwin lambat, itu bermakna Dia nak kita (anak) berbakti kepada mak pak kita dulu.

Tak semua orang berpeluang berbakti kepada mak pak sehingga ke akhir hayat. Besar pahalanya."

................

Budi bahasa budaya kita. Selalunya orang yang bertanya, orang yang "sayang" dan ambil berat terhadap kita.
Santunilah mereka ini dengan bahasa yang baik, walau adakala pertanyaan itu berbaur sindiran ataupun lelucon.

Apabila kita menjawab dengan baik, insya-Allah mereka pun akan malu alah untuk bertanya lagi.
Jadi kita jawablah dengan lembut dan sopan.

"Tuan, puan, abang, kakak doakan saya cepat bertemu jodoh dan berkahwin."

Mohd Helmi Ahmad
Catatan Seorang Hamba Allah

2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78