Pengikut

Jumaat, 16 September 2016

Surat daripada Manusia kepada Masyarakat Burung

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera.






Surat daripada Manusia kepada Masyarakat Burung.



Melihat peti pos di hadapan rumah saya ini menyebabkan saya terfikirkan sesuatu. Salahkah burung ini membuat sarang di dalam peti pos tersebut?

Lantas fikiran saya mengalir kepada sebuah puisi SN Usman Awang- Surat Dari Masyarakat Burung kepada Datuk Bandar.
...
Tapi manusia kota ini telah membunuh Kehijauan alam
semata-mata untuk mengejar Kehijauan ringgit.
sejak lumpur kota ini menjadi batu-batu
kami masyarakat burung menjadi mangsa yang bisu ...

Oh, sudah sekian lama apa yang berlaku ini telah dibangkitkan oleh SN Usman Awang. Barangkali kita tidak sedar ataupun buat-buat tidak sedar. Burung bersarang di dalam peti pos ini cukup memberi isyarat bahawa kita sudah berlaku tidak adil terhadap masyarakat burung.

Hari ini kita bising dan memberontak apabila rumah kita dirobohkan dan kita tidak dapat membeli rumah pertama sedangkan masyarakat burung sekian lama menderita akibat sikap rakus manusia hinggakan mereka tidak dapat membina kehidupan dengan aman dan bahagia.

Cuba kita bayangkan jika masyarakat burung seperti segelintir manusia hari ini yang mampu bertindak melakukan demonstrasi di jalanan atau memviralkan sikap rakus manusia terhadap mereka, di manakah kita hendak meletakkan muka kita ini?

Maafkan kami wahai masyarakat burung. Jika pembangunan hari ini telah memperosok kalian ke lembah kesedihan dan kemelaratan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78