Pengikut

Sabtu, 11 Oktober 2014

Tetamu Istimewa Kini Boleh Dipinjam di Perpustakaan Negara Malaysia

Assalamualaikum.

Lima tahun dahulu tidak terbayang oleh saya untuk memiliki sebuah buku. Dahulu saya hanya menulis cerpen, puisi, dan artikel secara eceran sahaja. Setelah karya itu disiarkan di majalah mahupun surat khabar, hati ini berasa gembira amat. Keterujaan itu hanya penulis sahaja yang tahu. Hingga kini, saya masih merasainya setiap kali karya saya tersiar di media cetak. 

Usaha itu tidak setakat penulisan secara eceran sahaja. Setelah melihat banyak penulis yang sudah ada buku walaupun usianya masih muda, saya terdorong untuk menyusun manuskrip. Manuskrip pertama yang saya susun ialah kumpulan cerpen remaja. Alhamdulillah, setelah lama penantian proses penilaian manuskrip itu, akhirnya lulus dan diterbitkan. 

Setelah Kumpulan Cerpen Remaja: Tetamu Istimewa terbitan ITBM-2014 diterbitkan, saya mengambil tindakan untuk turut sama membuat promosi buku tersebut. Antaranya, melalui blog dan Facebook. Alhamdulillah, biarpun kadar jualannya tidaklah sekencang mana pun, tetapi masih ada yang sudi memilikinya. Terima kasih saya ucapkan kepada blogger, penulis, orang perseorangan dan rakan-rakan yang telah mendapatkan buku saya ini. 



Menjadi hasrat dan harapan pada penulis untuk memasarkan buku tulisan mereka ke perpustakaan di seluruh Malaysia. Usaha ini bukanlah sesenang yang difikirkan. Bagaimanapun, setelah saya membuat semakan sistem Online Public Access Catalogue (OPAC) Perpustakaan Negara Malaysia. Rupa-rupanya, 12 naskhah Tetamu Istimewa (1 naskhah telah dipinjam - Pinjaman Kelompok) telah ditempatkan di beberapa buah perpustakaan



Paling banyak sekali ialah di Perpustakaan Negara Malaysia. Selain itu, Tetamu Istimewa turut ditempatkan di Perpustakaan Jusco AU Setiawangsa, Perpustakaan Mahkota Cheras dan Perpustakaan Awam Bukit Damansara. Besar harapan saya lagi sekiranya Tetamu Istimewa dapat ditempatkan di Perpustakaan Desa, Perpustakaan sekolah, kolej, universiti di seluruh Malaysia


Kepada pembaca yang ingin membaca Tetamu Istimewa boleh berkunjung ke Perpustakaan Negara Malaysia untuk membuat pinjaman atau membaca di sana. Boleh juga mengunjungi perpustakaan lain yang disebutkan itu. 


5 ulasan:

  1. Tahniah cikgu. Satu perkembangan yang sangat bagus. Nampaknya buku cikgu ni, bukan calang-calang buku. Ada keistimewaaan yang tersangat istimewa.

    BalasPadam
  2. tahniah...moga suatu hari nanti setiap perpustakaan sekolah memiliknya...

    BalasPadam
  3. Tahniah cikgu, satu perkembangan yg positif! Permata kalau dicelah lumpur pun tetap ada yg terlihat sinarnya...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78