Pengikut

Sabtu, 21 Disember 2013

Sisi-sisi Kerja Penulisan yang Rumit

Assalamualaikum semua.

kredit foto dari www.inspiritinc.com

Sebelum cuti persekolahan, saya merancang untuk membuat rombakan dan menyunting semula dua buah cerpen yang saya tulis sebelum ini. Cadangan ini adalah atas penilaian peribadi saya terhadap cerpen tersebut yang mana cerpen ini masih ada nilai yang boleh diketengahkan. 

Sebuah cerpen sarat dengan fakta budaya, dan sebuah lagi memerlukan kreativiti untuk mencantikkan langgam bahasanya. Namun hingga minggu terakhir ini, belum terlunas lagi kerja-kerja itu. Bukan saya tidak pernah mencuba, sebaliknya saya perlu mengakui bahawa menulis sebuah karya baharu lebih mudah daripada menyunting atau merombak karya yang sedia siap. Inilah sisi-sisi kerja penulisan yang rumit bagi saya. 

Jadi, saya fikir saya perlu mengucapkan tahniah kepada editor yang berjaya melaksanakan kerja-kerja penyuntingan yang berkesan. Bukan mudah sebenarnya. Dalam karya kreatif, editor tidak boleh sewenang-wenangnya mengubah langgam bahasa penulis. Jadi, seorang editor yang hebat ialah editor yang mampu menyunting mengikut langgam penulisan penulis.

10 ulasan:

  1. cikgu juga adalah seorang penulis yg berbakat. ;) keep it up cikgu

    BalasPadam
  2. Setuju sgt...walaupun agak sukar menulis artikel baru tapi bila diberi tanggungjawab untuk menjadi editor, rupanya lebih sukar...terutama sekali utk orang yg bertatih2 belajar menulis seperti saya...

    BalasPadam
  3. Setuju sgt...walaupun agak sukar menulis artikel baru tapi bila diberi tanggungjawab untuk menjadi editor, rupanya lebih sukar...terutama sekali utk orang yg bertatih2 belajar menulis seperti saya...

    BalasPadam
  4. tanggungjawab editor sangat berat..tapi helmi pasti boleh..

    BalasPadam
  5. Sy yakin dgn bakat yg cikgu ada, pasti boleh.. in shaa Allah.. aamiin..

    BalasPadam
  6. nak menulis pun dah berat lagi pulak kalau jadi editor kan..

    BalasPadam
  7. Sebab itu untuk menjadi editor perlukan pengalaman yang bukan sedikit.
    Perlahan2 cikgu...Alah bisa tegal biasa...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78