Pengikut

Selasa, 13 Disember 2011

Cerpen Pertama Tersiar di Media

Apabila seseorang 'penulis' ditanya sudah berapa lama menulis sudah pasti tarikh itu dikira daripada tarikh pertama karya sama ada puisi, cerpen atau apa-apa sahaja genre yang ditekuni tersiar di media. Tetapi bagi saya walaupun cerpen pertama tersiar di media-HARMONI pada tahun 2008 saya tetap mengatakan saya mula terlibat dalam dunia penulisan terutama cerpen pada tahun 2010. Hal ini kerana sejak cerpen pertama saya tersiar pada tahun 2008, selepas itu karya saya bergenre cerpen tidak pernah tersiar lagi di media. Bukan apa kerana saya tidak lagi menulis dan menghantarnya ke media. 

Pada tahun 2008 adalah tahun pengajian saya di UPM. Kebarangkalian cerpen itu tersiar secara tidak sengaja. Walaupun pada masa itu saya mengambil kursus penulisan kreatif sebagai minor. Inilah kenangan bersama Nyanyuk Si Mentua yang saya hasilkan atas desakan semangat melihat karya rakan saya Normaizura Md Zin menerusi cerpen Beranda. Semasa mengikuti kursus penglahiran bakat Dr. Lim Swee Tin telah membuat salinan cerpen ini dan diedarkan kepada pelajarnya untuk sama-sama menganalisis cerpen ini. Menerusi cerpen inilah Normaizura telah memenangi hadiah penghargaan Hadiah Sastera Kumpulan Utusan-Exxonmobel 2008. Secara tidak langsung cerpen ini telah membuka ruang kepada saya untuk cuba menulis cerpen. Ketika itu saya hanya menggunakan pos untuk menghantar cerpen. 

Sebenarnya cerpen ini pernah dibaca oleh beberapa rakan saya sebelum saya hantar ke HARMONI. Selepas membuat beberapa pengeditan akhirnya saya menghantarnya. Selepas itu saya tidak pernah menyemaknya sama ada tersiar ataupun tidak. Setelah sebulan atau dua bulan selepas itu saya menerima cek daripada Utusan Karya yang berharga RM 100. Betapa terkejutnya saya. Selepas membaca butiran yang tercatat cerpen Nyanyuk Si Mentua saya telah tersiar. Namun saya agak terkilan kerana saya terlepas untuk membelinya untuk simpanan. 

Kemudian saya menceritakan perkara ini kepada Normaizura. Betapa Allah itu maha Besar apabila Normaizura ini mengatakan bahawa dia pernah terbaca kisah seperti yang saya ceritakan kepadanya. Setelah Normaizura pulang ke kampung dia membawa HARMONI kepada saya. Perasaan saya ketika itu sangat gembira kerana dapat juga saya menatap karya pertama saya di media. Terima kasih sekali lagi saya ucapkan kepada Normaizura Md Zin. 

Cerpen kedua saya tersiar adalah pada tahun 2010. Betapa jarak senggang itu entah ke mana saya menghilang. Jadi saya katakan saya menulis cerpen pada tahun 2010. Semenjak 2010 alhamdulillah karya-karya saya diberi peluang untuk menemui pembaca di pelbagai majalah dan surat khabar.
 



*Kepada sesiapa yang pernah membaca cerpen ini saya ucapkan terima kasih. Dan yang hendak memberi komen silakan. Harap komen yang membina.

4 ulasan:

  1. Tahniah saudara
    hadiah paling indah bagi seorang penulis adalah pabila karya yang diusahakan dengan bersungguh terbit di media dan dibaca dengan senang oleh pembaca..

    saya sangat berharap dapat membaca karya saudara..pohon ditampal di entri blog jika sudi.

    BalasPadam
  2. Terima kasih EN ILHAM. Ya sememangnya saya sangat gembira tatkala menatap karya tersiar di media setelah menghasilkan karya itu bermati-mati.

    Isyaallah, saya akan menyiarkan karya saya di entri blog jika ada yang sudi membacanya. Adakah karya yang EN ILHAM maksudkan cerpen NYANYUK SI MENTUA ini untuk membacanya?

    BalasPadam
  3. Membuak-buak rasanya nak cuba hantar karya ke media-media macam ni pula. Majalah-majalah dewasa. Nak kena set strategilah macam ni.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78