Pengikut

Jumaat, 23 November 2018

Galeri Penulis Mohd Helmi Ahmad

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera. 

Sebelum balik ke Batang Kali, saya mengambil kesempatan untuk membersihkan habuk dalam almari yang menempatkan buku, sijil dan piala ini. Buku saya yang baru diterbitkan juga telah saya susun di dalam almari ini.

Sesungguhnya saya bukanlah penulis sayembara. Saya juga bukan penulis antologi bersama. Selalunya saya akan "memperkenalkan" diri saya sebagai penulis karya eceran. 

Boleh dibilang dengan jari sayembara yang pernah saya sertai. Tak sampai lima sayembara pun. Begitu juga dengan penyertaan saya untuk penerbitan antologi bersama. Menuju ke penghujung tahun, barulah saya berjinak-jinak dengan projek anekdot. 

Tanyalah saya, majalah mana yang saya tidak pernah hantar karya? Akhbar nyamuk mana yang saya tidak belek. Pernah satu tahun, lebih 40 buah cerpen saya pernah disiarkan dalam akhbar dan majalah. Oleh sebab itu, saya selesa menulis karya eceran. 



Dalam almari serba sederhana ini saya tempatkan buku perseorangan dan antologi bersama yang memuatkan karya saya. Senarainya adalah seperti berikut: 


ANTOLOGI PEMENANG HSKU/SAYEMBARA PENULISAN

1. Aku Datang, UP&D (2011) - antologi ini memuatkan cerpen "Bunga Telur Kenduri Kahwin", HSKU 2010.

2. Cerita Akhir Tahun, UP&D (2012) - antologi ini memuatkan cerpen "Kuih Bakul Limau Mandarin", HSKU 2011.

3. Sejujur Manggis, UP&D (2013) - antologi ini memuatkan cerpen "Rombongan Masuk Jawi", HSKU 2012. 

4. Layang-layang Impian, ASASI (2011) - antologi ini memuatkan cerpen "Akhir Sebuah Doa" (pemenang tempat kedua) dan tiga buah puisi yang memenangi sagu hati Sayembara ASASI.



KUMPULAN PERSEORANGAN 

5. Tetamu Istimewa, ITBM (2014) - kumpulan cerpen remaja yang memuatkan 15 buah cerpen, HSPM 2014.

6. Madu di Tangan, ITBM (2015) - kumpulan puisi remaja yang memuatkan 50 buah puisi, HSPM 2015/2016.

7. Bila Ayah Berkaca Mata Hitam, ITBM (2016) - kumpulan cerpen yang memuatkan 18 buah cerpen. 

8. Gadis dan Cermin Masa Depan, ITBM (2018) - kumpulan cerpen remaja yang memuatkan 15 buah cerpen.


ANTOLOGI BERSAMA 

9. Surat Waktu, Kursus BBK 3401 (2006) - antologi ini memuatkan puisi saya yang berjudul "Basikal".

10. Kartunis Muda, DBP (2017) - antologi ini memuatkan tiga cerpen kanak-kanak saya. 

11. Rimbun Kehidupan, Wacana MBM (2018) - antologi anekdot dan cerita kehidupan.

12. Rencah Kehidupan, Wacana MBM (2018) - antologi anekdot dan cerita kehidupan.


ANTOLOGI SELENGGARAAN 

13. Karya daripada Diari Rahsia, DBP (2018) - antologi ini memuatkan catatan kepengarangan saya yang bertajuk "Dimensi Penulis Eceran kepada Penulis Buku".
Lain-lain 

14. Direktori Penulis Utara - buku ini memuatkan biodata diri dan bidang penulisan.

Saya tidak mempunyai bakat dalam bidang sukan, nyanyian atau lakonan. Jadi, buku-buku inilah yang menjadi kebanggaan saya dan keluarga. Doakan saya terus istiqamah untuk berjuang dalam bidang penulisan ini.

#catatanseorangpenulis #koleksibuku #dokumentasiperibadi #motivasidaninspirasi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78