Pengikut

Selasa, 18 November 2014

SAPS: Semakan Kedudukan Kelas Tahun 2015

Assalamualaikum.

Semakin lama semakin lama saya tinggalkan blog ini tanpa entri baharu. Maafkan saya kepada pengunjung dan pembaca yang selalu berkunjung dan membaca catatan dalam blog saya ini. 



Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) boleh digunakan sepenuhnya untuk menyemak keputusan murid/pelajar yang mengambil peperiksaan. Tahukah ibu bapa juga, bahawa SAPS juga menyediakan semakan kedudukan murid mengikut kelas dan keseluruhan dalam aliran. Oleh itu, ibu bapa boleh membuat semakan kedudukan kelas anak masing-masing untuk tahun 2015 melalui SAPS.

Selalunya guru-guru akan membuat pemilihan dan penyususan murid-murid dalam kelas tertentu mengikut kedudukan murid keseluruhan dalam aliran. Sebagai contohnya, jika aliran tahun 1 di sekolah itu mempunyai empat kelas, dan kelas pertama mempunyai 40 orang murid, kelas kedua 38 orang murid, kelas ketiga 36 dan kelas keempat 30 orang murid, ibu bapa sudah boleh menjangkakan sendiri, sekiranya anaknya yang mendapat kedudukan 10 terbaik dalam aliran akan berada dalam kelas mana. Sudah pastilah anaknya itu akan berada dalam kelas pertama. Begitulah selanjutnya perkiraan bagi penyusunan kedudukan kelas murid tahun 2015

Catatan ini sekadar memberikan pencerahan kepada ibu bapa. Namun keputusan muktamat tertaktuk pada pihak sekolah. Segala urusan berkaitan ini bolehlah dirujuki pada pihak sekolah. Harap maklum. 

4 ulasan:

  1. ye, saya dah start guna thn ni sistem nie

    BalasPadam
  2. Assalam cikgu Helmi.. semoga sihat selalu. T kasih atas info yg bermanfaat ini ye.. :)

    BalasPadam
  3. Mudah dan senang guna semakan SAPS ibu bapa secara online ini. At least dapatlah tahu pencapaian pembelajaran anak-anak dengan cepat.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78