Pengikut

Selasa, 31 Januari 2012

Kujumpai Sesuatu yang Telah Lama Kunanti

Sebelum saya pulang ke Batang Kali saya ada menjengah sebentar di kedai buku Toko Buku Cahaya Baru, Jalan Langgar. Kedai yang menawarkan bahan bacaan yang terbaik terutama dari terbitan Dewan Bahasa dan Pusataka. Rasanya berkali-kali saya pergi ke kedai ini sering kali saya menjumpai bahan bacaan yang menarik perhatian saya. Entahlah selalunya orang terkejar-kejar mencari buku baharu, sementara saya pula lebih gemar mengeledah buku lama. Walau bagaimanapun buku-buku itu masih relevan kerana kualiti gagasan yang dibawa penulisnya meletakkan buku itu seperti baru diterbitkan.

Hajat sebenar saya berkunjung ke kedai buku itu adalah untuk mendapatkan majalah terbitan DBP yang sudah lama tidak saya miliki dan baca. Saya kira dari edisi November hinggalah penghujung Januari 2012. Pada hari itu saya dapat merasakan yang majalah tersebut sudah ada di kedai tersebut. Tanpa terlebih dahulu menelefon kedai tersebut saya dengan pasrahnya ke kedai tersebut untuk mendapatkan majalah itu. Melangkah sahaja masuk ke kedai tersebut saya sudah dapat melihat kulit majalah yang berwarna merah. Lega rasanya. Saya dapat mengagak itu adalah majalah Tunas Cipta edisi Januari. Tanpa lengah-lengah lagi saya pun mendapatkannya. Bukan sahaja Tunas Cipta, malahan Dewan Sastera dan Dewan Siswa juga saya beli. Kepada sesiapa yang tinggal di Kedah, sekitar Alor Setar bolehlah dapatkan majalah terbitan DBP edisi Januari 2012 di kedai buku Toko Buku Cahaya Baru, Jalan Langgar. 

 Kredit gambar dari Portal DBP 
Kredit gambar dari Portal DBP

Apabila sudah di kedai buku mulalah mata merayap-rayap melihat buku yang disusun dirak-rak. Dan mata saya pun tertangkap pada beberapa buah buku seperti Perjalanan Z (kumpulan cerpen, Shapiai Mohd Ramly,) Kawah Gelombang (kumpulan cerpen, Jamaludin D.), kilabreT (kumpulan cerpen, Ahmad J.Husein) dan beberapa buah majalah Dewan Sastera terbitan lama.  Ada yang  diterbitkan pada tahun 1999. Yang menjadi saya tertarik untuk membelinya adalah  di dalamnya Arwahyarham Azizi Hj Abdullah menjadi karyawan bulan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78