Pengikut

Ahad, 15 Julai 2012

Hari Kemenangan Seorang Graduan






Ayah, saya, ibu, kakak ipar
Konvokesyen bagi saya adalah hari kemenangan bagi seorang graduan. Setelah menempuhi segala cabaran akhirnya berjaya menamatkan pengajian. Ini merupakan konvokesyen saya yang kedua. Setelah yang pertama saya berjaya mengenggam ijazah dari Universiti Putra Malaysia.

Ramai juga rakan-rakan yang bertanya, "bukankah kau sudah konvo?"

Untuk pengetahuan juga saya mengikuti Kursus Perguruan Lepas Ijazah KPLI selama setahun di Institut Pendidikan Guru Kampus Perlis, Perlis sejurus menamatkan ijazah di UPM. Kini sudah bertugas sebagai seorang guru di SJK(C) Choong Chee, sebagai guru bahasa Melayu.

Berbalik kepada hari konvokesyen tersebut, saya merasakan sambutan konvokesyen di UPM lebih meriah. Barangkali kerana di sini tiada Pesta Konvo. Mungkin ada yang tertanya-tanya juga kenapa saya tidak memakai topi. Untuk Diploma Pendidikan memang tidak ada topi.

Kepada yang tidak dapat bunga daripada ibu bapa mahupun keluarga usahlah berkecil hati. Kasih sayang mereka, kehadiran mereka lebih bermakna dari sejambak bunga itu. Saya pernah menulis sebuah puisi akan hal ini. Bersama-samalah kita menghayatinya.


Bunga Sejambak di Konvokesyen

Langit konvokesyen terbentang lagi
terbuka gerbang percikan meriah
graduan berjubah bertopi megah
menggenggam segulung ijazah.

Di horizon senja terpalit duka
di bawah pohon rhu di depan dewan
ibu teresak sendu
ayah menggalas pilu
sebentar lagi
siswa siswi melangkah gagah
di tangan ibu di wajah ayah
tiadakan bersambut bunga sejambak itu.

Melihat istiadat menyerah bunga
pada anak kesayangan
membalikkan kecewa pada kedua orang tua
mereka hanya mampu hadiahi
kucupan hangat tanda sayang tak pernah pudar.

Kata anak itu:
kaulah bunga ayah
kaulah harumnya ibu
buatku yang tak terhingga
tanpamu di sisi apalah makna
nikmat kejayaan ini.


Mohd Helmi Ahmad

HARIAN METRO-25 OKTOBER 2011

4 ulasan:

  1. Alhamdulillah, ayahanda, segala-galanya berjalan dengan lancar.

    BalasPadam
  2. Tahniah..Patutlah akak tengok ada org berlegar-legar dengan jambak bunga konvo area putrajaya.

    Tahniah ye dik.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78