Pengikut

Ahad, 8 Julai 2012

Editor yang Profesional

kredit gambar dari wikipedia

Saya memuji sikap editor yang profesional. Selama saya menjadi penulis eceran, pada tahun ini ada beberapa orang editor yang mana karya (cerpen) yang saya hantar dipulangkan semula untuk disunting sendiri penulis kerana kekangan yang dihadapi. Antaranya tidak cukup ruang, sukar untuk memasukkan ilustrasi (kerana terlalu panjang). Saya menghormati mereka ini. Ada pula sebaliknya.

2 ulasan:

  1. Alhamdulillah, atas peluang yang diberi Allah, dengan jawatan sebagai editor sambilan ini saya diberi peluang untuk memiliki 'rasa' tugas sebagai seorang editor. Kini saya lebih memahami jiwa editor yang halus tetapi tegas dalam menjalankan tugas mereka.

    kadang-kadang pernah saya rasa 'kusut' apabila sedang mengedit karya penulis, dan beginilahh rasanya mungkin apabila editor menyunting karya-karya saya. Mungkin? moga setiap karya yang kita lahirkan mampu memberi kelancaran dan keselesaan editor untuk membaca dan memilih untuk karya kita disiarkan. Ya! :)

    (panjang ulasan saya)hihi

    BalasPadam
  2. Ya, tugas editor sememangnya berat. Para penulis dinasihati supaya meminimakan kesalahan terutamanya ejaan, struktur ayat.

    Cik Hanna lepas ni banyak pengalaman akan dikutip. Moga dapat dikongsikan nanti.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78