Pengikut

Khamis, 27 Ogos 2015

Karangan UPSR: Cara-cara Menghargai/Memanfaatkan Masa Lapang

Assalamualaikum.



Soalan: Tulis sebuah karangan bertajuk cara-cara menghargai masa lapang. 

Setiap orang mempunyai aktiviti masing-masing. Begitu juga dengan saya. Terdapat pelbagai aktiviti berfaedah yang boleh saya lakukan untuk mengisi masa lapang. 

Antara aktiviti berfaedah yang saya lakukan untuk mengisi masa lapang adalah bersukan. Pada waktu petang, saya bermain bola sepak dengan rakan-rakan di padang. Dengan bersukan, saya dapat menyihatkan badan dan mencerdaskan otak. 

Selain itu, saya membaca untuk mengisi masa lapang. Saya suka membaca buku cerita, majalah dan komik. Dengan membaca, saya dapat menambahkan ilmu pengetahuan dan perbendaharaan kata saya. 

Seterusnya, aktiviti berfaedah yang saya lakukan bergotong-royong sebagai cara menghargai masa lapang. Saya membantu keluarga saya untuk membersihkan rumah. Dengan bergotong-royong semua kerja dapat dilakukan dengan cepat. Setelah itu, rumah saya menjadi bersih dan cantik.

Akhir sekali, saya memancing untuk mengisi masa lapang. Pada hujung minggu, saya mengikut ayah ke sungai. Dengan pergi memancing, saya dapat merehatkan minda dan dapat menikmati keindahan alam. 

Pelbagai aktiviti berfaedah yang boleh dilakukan sebagai cara menghargai masa lapang. Oleh itu, kita haruslah bidak mengurus masa agar masa kita tidak terbuang begitu sahaja, sebaliknya dapat dipenuhi dengan aktiviti berfaedah. Bak kata pepatah, masa itu emas. 

....................................

Karangan ini merupakan karangan yang ditulis oleh murid kelas saya dengan bimbingan saya. Suka saya untuk berkongsi hasil kerja murid ini sebagai penghargaan daripada seorang guru kepada seorang murid. Untuk makluman juga, karangan ini ditulis oleh murid kelas belakang. 

Oleh itu, saya percaya dengan bimbingan oleh guru, murid kelas belakang juga mampu menulis dengan baik. Jika diperhatikan, kerangka karangan ini cukup mudah dihasilkan dengan mengikut formula yang diberikan. Walaupun karangan fakta, jika murid mampu mengikut formula yang diberikan, murid itu juga mampu mendapat markah yang tinggi. 

#Contoh karangan UPSR #Cara-cara menghargai masa lepang #Cara-cara memanfaatkan masa lapang #Aktiviti berfaedah untuk mengisi masa lapang #karangan fakta

2 ulasan:

  1. Berkat kesabaran guru membimbing..berkat juga jegigihan muri menuntut ilmu..in sya Allah kelemagan boleh di atasi,,

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78