Pengikut

Isnin, 17 Ogos 2015

Novel Berbaur Lucah Memenuhi Pasaran Terbuka

Assalamualaikum.

Apa faedahnya baca novel? Ada banyak perkara lagi yang aku boleh fikir selain daripada nak ambil tahu novel apa yang terbaru? Terbitan mana? Siapa penulisnya?

Haah..elok sangatlah begitu. Sampaikan murid kau bawa novel berbaur lucah pun kau tak tahu. Yang kau tahu, bagus. Teruskan membaca.


Murid pun dapat tahu guru yang banyak membaca dengan guru yang tidak suka membaca. Kalau setakat reaksi guru tu..oh..oh...oh...alamatnya mudahlah terpedaya dengan kelicikan murid zaman sekarang ni.
.............

Murid saya tiba-tiba berubah wajah apabila saya menyapanya. Baca novel apa? Tengok sekejap? Oh, ini terbitan ....? Kan saya dah cakap, jangan baca novel terbitan ni. 

Sebab .... belum sempat saya sambung, murid tu dah sambung. Mana kamu tahu? Cikgu kan dah pernah bagitahu, jangan baca novel terbitan ni.

Jadi kepada ibu bapa dan guru ambil tahulah sikit tentang dunia penerbitan novel di negara kita ini. 

Mana yang baik, mana yang tidak. Jika novel yang sebegini sudah dibaca oleh murid sekolah rendah, rosaklah akhlaknya.


Gunakan akal yang waras ketika menulis

Lelaki (penulis) mempunyai 9 akal dan 1 nafsu. Perempuan (penulis) mempunyai 1 akal dan 9 nafsu. Gunakanlah sebaik mungkin anugerah (fitrah) ini ke arah amal makruf nahi mungkar.

Andai sekalipun kau tidak berupaya melakukan kebaikan, jangan kau menyeru untuk melakukan kejahatan.

Saya pesan kepada diri sendiri terlebih dahulu dan rakan-rakan penulis supaya janganlah kita merosakkan akhlak anak-anak remaja kita dengan menawarkan bahan bacaan berbaur lucah ini. 

Menulislah untuk ibadah, bukan memikirkan keuntungan semata-mata. Biarpun di dunia kita dapat mengaut kemewahan tetapi di akhirat pula kita mengumpul dosa yang teramat berat. Percayalah setiap apa yang kita tulis itu akan dihisap di akhirat kelak.

5 ulasan:

  1. yap, sgt stuju, kbnyakan novel mmg mcm tu..

    BalasPadam
  2. Pmbaca boleh mmbygkan melalui penulisan yg melampau, sgt bhaya bg remaja bru nk knl dunia

    BalasPadam
  3. Pemantauan mesti dilakukan..sentiasa..setiap masa..

    BalasPadam
  4. Assalam cikgu,
    Akhirnya dapat jua bersua kembali. Membaca itu tabiat yg baik tetapi bahan bacaan memang perlu dipantau...

    Assalam Cik Akak,
    Blog cik akak ni memang kesayangan Nuffnang lah... :)

    p/s: Blog Relaks Minda telah berpindah ke blog baru @ www.dammahumnib.com. Semoga ukhwah berpanjangan.

    BalasPadam
  5. Pernah saya lihat sebuah buku di dalam tong sampah, kepunyaan kawan saya. Lalu saya ambil dan bawa semula kepadanya. Rupa-rupanya memang dia buang. Saya tanya kenapa, dia jawab mudah.

    "Buku tu tak elok dan tak boleh dikongsikan kepada sesiapa."

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78