Pengikut

Sabtu, 31 Disember 2011

Menuju Penghujung Waktu


Benarkah masa pantas berlalu hingga kita sebagai manusia lelah mengejarnya? Tepuk dada tanyalah diri sendiri.

Penghujung waktu semakin tiba. Ada yang sudah berkira-kira untuk melangkah ke tahun baharu iaitu 2012 dengan semangat berkobar-kobar. Dengan keazaman untuk mencapai impian yang lebih besar pada tahun hadapan. Adakah azam pada tahun ini terlaksana? Dalam keghairahan mengejar azam baru, jangan lupa bermuhasabah.

Menyorot kembali perjalanan tahun 2011, dalam penulisan saya berpuas hati kerana karya-karya saya banyak yang tersiar dari dibakul sampahkan. Ada juga karya yang berjaya menerobos masuk ke media yang sebelum ini tidak pernah. Seperti puisi saya yang berjudul Waktu Bersayap Putih di Mingguan Malaysia. Inilah satu-satunya puisi saya yang berjaya memecahkan tombok kebal Mingguan Malaysia. Terima kasih editornya. Begitu juga dengan puisi yang berjaya menempatkan dalam Harian Metro. Tiga buah puisi ini memberi makna kepada saya. Bermula dengan Bersila di Beranda Takdir, Bunga Sejambak di Konvokesyen dan Kemilau Pelita Lampau. Selain itu majalah Perempuan juga tidak ketinggalan memberi ruang kepada puisi dan cerpen saya untuk tatapan pembaca. Dengan puisi berjudul Memugar Ladang Jiwa dan cerpen Mengejar Sarjana Muda. Masing-masing ada kisahnya. 

Dalam kesukaan masih ada dalam kesedihan ataupun kekecewaan. Saya masih mencuba untuk menempatkan karya saya di beberapa media yang belum pernah berjaya hingga kini. Selaku penulis tentulah mengidamkan melihat karya tersiar di majalah yang punyai reputasi hebat seperti Dewan Sastera. Saya sedar siapa diri ini. Namun itu tidak menjadi alasan atau penghalang untuk saya mencuba. Harapan saya pada tahun 2012 saya dapat melihat karya saya berjaya memikat hati editornya. 

Walaupun puisi saya banyak mendapat tempat di Tunas Cipta namun keterkilanan masih juga terasa apabila cerpen saya belum berjaya menempatkan diri. Saya berharap perjuangan saya itu tidak terhenti dengan begitu saja hanya dek kerana cerpen saya tidak tersiar di majalah ini.

Pada penghujung tahun ini iaitu bulan November menyaksikan saya kembali menghidupkan blog saya yang sudah lama nazak sebenarnya. Terima kasih kepada rakan saya Hafis yang sudi memberi tunjuk ajar. Tidak ketinggalan juga kepada rakan-rakan yang sudi menjengah ke blog Tetamu Istimewa ini. Nama blog saya sebenarnya diambil sempena judul cerpen saya yang pernah tersiar di Berita Minggu pada tahun lepas dengan judul Tetamu Istimewa. Dengan berblog inilah saya mendapat rakan maya baru. Dari penulis kecil-kecilan hinggalah sebesar-besar namanya.

Majlis Hadiah Sastera Kumpulan Utusan-Exxonmobil 2010  yang diadakan baru-baru ini telah melayakkan saya menerima hadiah penghargaan HSKU kategori cerpen remaja. Walaupun dua buah cerpen saya tersenarai ke peringkat akhir iaitu Rancanganku RancanganMu dan Bunga Telur Kenduri Kahwin. Bunga Telur Kenduri Kahwin inilah telah memberi kenangan manis kepada saya. 

Pada bulan ini jugalah (november) saya melapor diri di SJKC Choong Chee, Hulu Yam Lama, Batang Kali Selangor sebagai tenaga pengajar. Cabarannya belum teruji kerana pada ketika itu sudah di penghujung sesi persekolahan. Saya berharap saya dapat menanganinya dengan sokongan guru-guru lain, ibu bapa, rakan dan doa yang tidak henti-henti.

Dunia sastera pada tahun ini telah dilanda ombak yang begitu dahsyat. Bermula dengan kontroversi Interlok karya SN Abdullah Husain kemudiannya penarikan balik karya tersebut dan digantikan dengan Konserto Terakhir saya lihat adalah suatu cabaran yang harus ditempuhi dengan sabar dan bijaksana. Penarikan balik kontrak yang pernah ditawarkan kepada Abu Hasan Morad untuk novel KOMSAS yang berjudul Cinta Madinah sememangnya sangat mendukacitakan. Ternyata dunia sastera tidak pernah sunyi sebenarnya. Bahasa dan sastera adalah jiwa kepada dunia ini.

Penorbatan Kemala sebagai Sasterawan Negara yang ke-11 telah menyelesaikan teka teki siapa yang bakal menyandang anugerah itu selepas SN Anwar Ridhwan. Begitu juga dengan S.M. Zakir yang telah dinobatkan penerima S.E.A Write Award pada tahun 2011. Ternyata Malaysia tidak pernah ketandusan penulis-penulis yang berbakat dan berjiwa besar memperjuangkan bahasa dan sastera negara. 

Pemergian beberapa tokoh sastera dan bahasa memang sangat dirasai. Pemergian penulis kegemaran saya Allahyarham Azizi Hj Abdullah sangat dirasai. Saya bermula dengan membaca novel Harga Sebuah Maruah. Kemudian saya jantuh cinta dengan gaya bahasanya yang bersahaja seolah-olah hidup. Selepas itu saya menjadi peminatnya dan berjaya mengumpulkan sebilangan karyanya. Antaranya, Zikir Rindu, Tukcai, Memoir Seorang Guru, Kuras-kuras Kreatif, Sangeetha, Beruk, Anak Belantara, Pencinta Alam, Kawin-kawin, Badai Cinta, Suriati, Pertiwi, Seorang Tua di Kaki Gunung, Pendoa yang Ikhlas dan yang terakhir juga terbaru adalah Mandala Dunia Kedua

Pada tahun ini juga saya telah membelanjakan sejumlah wang untuk membeli buku. Sama ada buku terbita lama ataupun baru. Ada antaranya masih belum sempat saya baca. Walau bagaimanapun saya akan cuba menghabisinya pada tahun hadapan. Insyaallah.

Selamat Menyambut Tahun Baru. 

16 ulasan:

  1. Salam..

    Tahniah atas HSKU yang telah diterima, saudara! semoga terus menulis dan mencapai sesuatu yg diidamkan di dalam kerjaya!

    Pa'al

    BalasPadam
  2. Terima kasih saudara Pa'al yang sudi kunjung balas. Sama-sama. HSKU untuk permulaan. Moga saudara juga terus menulis ya.

    BalasPadam
  3. Nampaknya Sdr jauh lebih gigih menulis & berjaya dalam dunia sastera; sy sekadar menulis puisi ketika terluang tak pun boleh dipanggil penulis mapan atau dikenali ramai...

    Ramai karyawan di Bahasa Moden UPM tu pernah makan semeja dengan mereka tetapi tak seorang pun tahu sy ni seorang yg menyukai puisi..

    BalasPadam
  4. Terima kasih saudara iDAN yang sudi kunjung balas. Saya masih dalam proses belajar. Masih banyak kelemahannya. Harap saling memberi tunjuk ajar.

    Ya memang banyak karyawan di UPM. Saya hanya sempat berguru dengan Lim Swee Tin dan Kamariah Kamaruddin sahaja.

    BalasPadam
  5. Salam bang Helmi...Tahniah dan terus prolifik lagi untuk tahun 2012!

    BalasPadam
  6. Salam silaturahim

    Tahniah diatas anugerah HSKU
    Moga terus sukses dalam lapangan yang kita sama-sama cintai ini :)

    BalasPadam
  7. Tahniah cerpen anaknda dalam HARMONI. Begitu gigih nampaknya. Teruskan anaknda....

    BalasPadam
  8. Terima kasih Haniff yang sudi ziarah lagi blog ini. Insyaallah sekiranya dikurniakan daya dan ilham oleh-Nya.

    BalasPadam
  9. Terima kasih Riesna Zasly yang sudi kunjung balas. Terima kasih atas ucapan HSKU itu. Itu semua berkat usaha dan rezeki dari-Nya.

    BalasPadam
  10. Cerpen terbaru anaknda dalam HARMONI: Tahniah....

    BalasPadam
  11. Ya terima kasih atas info itu. Saya telah membelinya. Di harap ayahanda dapat memberi pendapat ataupun komentar selepas membaca cerpen tersebut.

    BalasPadam
  12. Saudara, bersama-samalah kita terus berusaha. Tahniah atas banyaknya karya yang tersiar.

    BalasPadam
  13. Terima kasih MKriza. Ya semoga kita bersama-sama memartabatkan seni penulisan.

    BalasPadam
  14. Okay cikgu. Sekali lagi saya terkeliru dengan sejarah blog ini.

    "Pada penghujung tahun ini iaitu bulan November menyaksikan saya kembali menghidupkan blog saya yang sudah lama nazak sebenarnya. "

    Kalau cikgu sudi, boleh cikgu ceritakan sejarah blog cikgu? Mungkin dalam entri terbaharu.
    Cukup untuk ziarah arkib hari ni. Tamat cerita 2011. :) Nanti saya datang lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Wan Hanif yang sudi menziarahi arkib blog saya yang tidak seberapa ini. Kalau dahulu saya menulis dan tidaklah ramai sangat yang memberi respon dengan meninggalkan komen.

      Padam
    2. Sama-sama cikgu. Sekarang cikgu ni dah boleh dikategorikan sebagai Blogger Popular. :)

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78