Pengikut

Jumaat, 11 November 2011

Kenangan Terindah-HSKU 2010



Cerpen Bunga Telur Kenduri Kahwin telah meninggalkan kenangan terindah dalam dunia kepengarangan saya. Terima kasih saya ucapkan kepada panel penilai HSKU kerana sudi menggangkat cerpen 'kecil' ini. Walaupun hanya dengan hadiah penghargaan namun bagi saya yang baru setahun jagung dalam penulisan cerpen, itu sudah cukup untuk permulaan. 

Tidak tergambar gembiranya melihat cerpen saya dibukukan dalam antologi cerpen. Selama ini saya hanya mampu menatap antologi yang sama pada tahun 2008 yang mana cerpen Beranda karya Normaizura Md Zin rakan penulisan saya termuat dalam antologi Batu-batu Jalanan. Kini saya boleh berbangga dengan kelahiran antologi pertama itu. 

Idea untuk menulis cerpen ini sebenarnya telah lama. Namun sebelum cerpen ini disiarkan di Harmoni saya terlebih dahulu telah menulis beberapa draf perenggan dan kemudiannya terbengkalai. Setelah desakan yang kuat untuk menyelesaikan cerpen tersebut saya melangsaikan rutin itu. Akhirnya berjaya juga disiapkan.

Berbalik kepada idea penulisannya saya terpanggil untuk mencoretkan sedikit tentang budaya kenduri masyarakat Melayu yang kian terpinggir. Jika dahulu orang tidak terkejut sekiranya kenduri di bandar mengamalkan budaya makan secara katering dan bufet. Tetapi jika anda berpelung ke kampung hari ini budaya itu sudah tidak menjadi janggal lagi. Sebaliknya menjadi sesuatu yang pelik sekiranya majlis yang dianjurkan itu tidak menggunakan budaya katering dan bufet tadi. 

Pelbagai amalan tradisi yang ditinggalkan oleh nenek moyang kita sudah kita tidak pedulikan lagi. Benarkah? Dan masih relevankan budaya itu diamalkan dalam zaman moden ini. Jawapannya hanya ada pada kita. Walau bagaimanapun selamilah dari sudut hati seorang tua. Hayatilah luahan hati seorang tua kepada cucunya yang dianggap sebagai generasi yang menjadi penentu kelangsungan sama ada meneruskan budaya kenduri di bandar atau di kampung . Semuanya akan dibongkarkan dalam cerpen Bunga Telur Kenduri Kahwin.   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78