Pengikut

Khamis, 3 September 2015

Analisis Bahagian C: Nilai Murni/Pengajaran UPSR 2007 hingga 2014

Assalamualaikum.



UPSR 2015 tidak beberapa hari sahaja lagi. Saya kira sudah pastilah guru-guru dan murid-murid sedang bertungkus lumus membuat persiapan terakhir untuk menghadapinya pada 8,9dan 10 September 2015. 

Mengikut Format UPSR yang terakhir, Bahasa Melayu Bahagian C: Membina Ulasan (Nilai Murni/Pengajaran), murid dikehendaki membina ulasan. Saya pernah berkongsi tentang Formula Menjawab Bahagian C

Oleh itu, untuk persiapan terakhir saya juga ada membuat analisis kertas Bahasa Melayu UPSR dari tahun 2007 hingga 2014. Saya kongsikan di sini nilai murni/pengajaran beserta ayat huraiannya. Ayat huraian itu boleh dijadikan kata kunci untuk murid mengenal pasti nilai murni yang paling tepat. Moga perkongsian ini bermanfaat. 

Analisis Bahagian C: NILAI MURNI/PENGAJARAN UPSR 2007 – 2014
Oleh: Mohd Helmi Ahmad

Nilai / Pengajaran
Huraian
        Bertanggungjawab
-          Membuat aduan tentang kerosakan jalan
-          Menjaga keselamatan murid-murid
        Mematuhi undang-undang
-          Tidak memandu laju
        Bekerjasama
-          Bergotong-royong membaiki jalan yang rosak
-          Semua ahli bekerja dalam kumpulan untuk mendirikan khemah
        Berhemah tinggi
-          Mengucapkan terima kasih sebagai tanda penghargaan
        Menghargai masa
-          Bangun awal
-          Melakukan hobi yang bermanfaat seperti membaca
        Rela/sanggup berkorban
-          Beberapa orang ahli menawarkan diri mencari kayu api
        Berdisiplin
-          Aktiviti meredah hutan mengikut ketetapan dalam jadual
-          Beratur ketika memasuki ‘Underwater World’
        Prihatin/bersimpati
-          Mengutip sampah sarap di tapak perkhemahan
-          Cikgu Farzana yang bersedia membimbing dan membantu murid-muridnya untuk menyelesaikan masalah
-          Meletakkan papan tanda amaran tentang jalan rosak supaya tidak berlaku kemalangan
        Tegas
-          Tidak bersetuju mencuri
        Baik hati
-          Membantu, menghubungi ibu bapa
        Insaf/Menyesal
-          Berasa kesal
-          Memohon maaf
        Bercita-cita tinggi
-          Cikgu Farzana yang akan melanjutkan pelajaran ke universiti
       Mengenang jasa
-          Warga sekolah yang menghargai jasa Cikgu Farzana
-          Mengucapkan terima kasih
        Menghormati guru/ibu bapa
-          Mematuhi segala nasihat dan bimbingan yang diberikan oleh guru
-          Murid-murid meminta izin guru untuk mandi laut
-          Mengingati nasihat mereka
        Menyayanyi diri
-          Menjaga kesihatan dan mengambil makanan yang berkhasiat
        Mengambil berat
-          Mendoakan kesihatan rakan
        Menjaga kebersihan persekitaran
-          Bagi menghindari penyakit berjangkit seperti denggi
        Mendengar nasihat
-          Bagi memperbaiki kelemahan diri
        Jujur
-          Menyerahkan dompet yang ditemuinya kepada guru
        Rajin
-          Menghadiri latihan sukan
        Ikhlas
-          Melaksanakan tugasan tanpa mengharapkan balasan
       Bersyukur/kesyukuran
-          Terselamat daripada ditempak pemburu
       Mempunyai semangat patriotik
-          Berdiri tegak ketika menyanyikan lagu Negaraku


3 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78