Pengikut

Ahad, 23 Ogos 2015

Menjadi Penulis yang Berjaya

Assalamualaikum.

Selamat berhujung minggu rakan-rakan. Masih adakah yang sudi membaca coretan di blog saya ini? Harap-harapnya adalah ya. Saya cuba untuk mendisiplinkan diri untuk menulis di blog ini. Cara paling mudah saya fikir, saya boleh panjangkan status FB saya di blog ini. 

Menjadi penulis yang berjaya! Wah, besar tajuk entri ini! Namun tidak salah mempunyai cita-cita untuk menjadi penulis yang berjaya. Penulis yang berjaya hari ini pun bermula dengan langkah yang pertama. Oleh itu, untuk menjadi penulis yang berjaya haruslah mempunyai perancangan yang betul dan disiplin yang tinggi.

Sekadar perkongsian ringkas aktiviti penulisan saya adalah mengenai Bank Karya. Sejak daripada awal lagi saya telah menyediakan Bank Karya untuk mengurus karya saya supaya lebih sistematik. 



Dalam Bank Karya bahagian cerpen, saya membahagikan kepada beberapa fail iaitu Cerpen Tersiar, Cerpen Dalam Perhatian, Cerpen Belum Siap dan Cerpen Asal.

1) Cerpen Tersiar memuatkan koleksi cerpen saya yang pernah disiarkan dalam surat khabar dan majalah. 

2) Cerpen Dalam Perhatian menyimpan cerpen yang saya hantar kepada editor tetapi masih dalam tempoh pertimbangan. 

3) Cerpen Belum Siap menyimpan cerpen yang dihasilkan sekerat jalan. Jadi cerpen ini saya simpan walaupun entah bila pula hendak menyiapkannya. 

4) Cerpen Asal menyimpan cerpen asal yang saya hasilkan sebelum disunting oleh editor untuk disiarkan dalam ruangan kelolaan mereka.

"Untuk mendapatkan sesuatu, kita perlu memulakan sesuatu. Tanpa ada titik permulaan, mustahil akan muncul titik penamat."

Motivasi untuk diri sendiri. Selamat menulis.

3 ulasan:

  1. Jadi semangat menulis lagi. Thanks.

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah. Dah lama saya amalkan cara begini. Lebih mudah untuk rujukan diri sendiri sebenarnya.

    Apapun, folder "belum siap" paling banyak isinya. Heee.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78