Pengikut

Khamis, 16 Oktober 2014

Pertukaran Buku Sesama Penulis

Assalamualaikum.


Buku dan penulis ibarat kawan rapat. Tidak ada penulis yang tidak sukakan buku. Namun begitu, orang yang suka membaca tidak semestinya, penulis. Tetapi, penulis harus menyukai buku. Dalam cara mana penulis menyukai buku dapat diukur dengan melihat kesungguhan dan kerajinannya membaca, keterujaannya apabila ke kedai buku malah kekerapannya mengunjungi perpustakaan ataupun kedai buku.

Walau bagaimanapun, semenjak saya berkejaya saya lebih suka membeli buku daripada membuat pinjaman atau mengunjungi perpustakaan untuk membaca. Hinggakan, keghairahan saya membeli buku melebihi keghairahan saya membeli sesuatu benda lain. 

Setelah buku pertama saya terbit, Kumpulan Cerpen Remaja: Tetamu Istimewa, ITBM 2014 saya seboleh usaha untuk "memasarkan" buku tersebut supaya dapat dibaca lebih meluas. Pelbagai kaedah yang telah saya lakukan demi tujuan tersebut. Antara yang boleh saya kongsikan melalui pertukaran buku sesama penulis

Pada asalnya, idea ini saya baca melalui lontaran daripada seorang penulis mapan iaitu Nawawee Mohamad. Beliau menyarankan tidak kira penulis muda mahupun penulis mapan untuk bertukar-tukar buku demi menyearakkan dunia perbukuan dan pembacaan. 


Oleh itu, saya menyahut saranan itu dengan menyunting beberapa orang penulis untuk menjayakan "program" tersebut. Antara penulis yang terbabit ialah:

1. Nawawee Mohamad - Kumpulan Sajak Remaja: Umpama Mutiara, DBP
2. Zaidin Abadi - Kumpulan Puisi Remaja: Pelayar, Belayarlah, ITBM 2014
3. Nazim Mohd. Subari - Kumpulan Puisi: Sawah di Tengah Kota, ITBM 2014
4. Solihin Osman - Kumpulan Puisi: Membaca Manusia, ITBM 2014
5. Ehsan Jamily - Kumpulan Puisi: Orang Bijaksana, ITBM 2014
6. Ridzuan Kamis - Kumpulan Puisi: Mendambakan Damai, ITBM 2014
7. Kamal Sujak - Kumpulan Puisi: Segelas Kerikil, ITBM 2014

* Antologi Puisi: Payung Negara, Kumpulan Puisi Tradisional: Harga Maruah dan Kumpulan Puisi: Serunai Damai dihadihkan oleh penulis sendiri kepada saya. Terima kasih saya ucapkan.

Ayuh, penulis sekalian bersama-samalah kita menyokong antara satu sama lain. Semarakkan dunia penulisan, pembacaan dan perbukuan di Malaysia. Kepada pembaca pula, sudilah mendapatkan buku kami. 

3 ulasan:

  1. teringin - tapi novel terperangkap dalam kemelut royalti. Terpaksa menahan sabar.

    BalasPadam
  2. Bagus ideanya cikgu.. :) Semoga cikgu Helmi terus berjaya dalam bidang penulisan..

    BalasPadam
  3. Tahniah..good initiative cikgu...moga terus berjaya dalam karya masing-masing..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78