Pengikut

Selasa, 18 Mac 2014

3 Penambahbaikan PBS Dilaksanakan Mulai 1 April 2014

Tan Sri Muhyiddin Yasin ketika mengumumkan penambahbaikan PBS

Akhirnya teka-teki sama ada Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dimansuhkan atau diteruskan terjawab pada hari ini setelah Tan Sri Muhyiddin Yasin yang juga Menteri Pendidikan Malaysia mengumumkannya diteruskan. PBS diteruskan setelah kajian semula dijalankan dan ada penambahbaikan yang dilakukan. 

Antara tiga (3) penambahbaikan yang dilakukan:

1) Dokumen Standard Prestasi (DSP) dipermudahkankan dengan digantikan dengan Panduan Perkembangan Pembelajaran Murid (PPPM).
2) Guru tidak perlu mengisi data pencapaian murid dalam Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (SPPBS) sebaliknya dijalankan secara offline.
3) Guru tidak perlu lagi menyediakan Fail Perkembangan Murid (FPM) dan Rekod Transit.

Dokumen Standard Prestasi
Bagi bukan golongan guru sudah pastilah tertanya-tanya apakah itu DSP? Dan bagaimanakah DSP ini dikatakan membebankan guru untuk melaksanakan. 

Contoh DSP Dunia Seni Visual

Secara mudahnya, DSP merupakan dokumen yang mengandungi butiran pernyataan band, deskriptor, evidens yang mana guru perlu mentaksir murid berdasarkan senarai deskripor dan evidens yang ditetapkan. 

Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (SPPBS)


SPPBS dalam PBS

Menerusi PBS guru perlu memasukkan data pencapaian murid yang telah ditaksir melalui evidens secara dalam talian menggunakan SPPBS. Isu yang dibangkit, apabila server sistem SPPBS ini lambat dan jumlah murid yang ramai dalam satu-satu kelas memungkin cara pengisian data murid melalui sistem ini tidak sesuai.

Daripada DSP, guru perlu menterjemahkannya pula ke bentuk evidens yang dihasilkan untuk mentaksir murid. Saya pernah berkongsi tentang perincian evidens untuk Bahasa Malaysia Tahun 3. Perhatikan jumlah evidens yang perlu guru sediakan. 

Fail Perkembangan Murid dan Rekod Transit
Selain Fail Portfolio Guru, guru juga perlu menyediakan Fail Perkembangan Murid setiap individu. Oleh itu, guru perlu memasukkan evidens terkini murid yang terbaik ke dalam fail ini dari masa ke masa yang ditetapkan mengikut mata pelajaran. 

Rekod Transit
Contoh Rekod Transit DSV Tahun 3

Rekod Transit pula perlu disediakan oleh guru untuk dijadikan panduan dan memudahkan guru sewaktu mentaksir murid. Kata mudahnya, Rekod Transit merupakan rekod manual yang perlu disediakan guru sebelum dipindahkan secara dalam talian dalam SPPBS. 

Penambahbaikan ini lebih menjurus ke arah mengurangkan beban guru. Seperti yang sedia maklum, tugas guru adalah mendidik, sebaliknya dengan pelaksanaan PBS sebelum ini tugas guru bertambah untuk melakukan kerja sampingan seperti yang disenaraikan di atas. 

Guru-guru diingatkan bahawa PBS dan KSSR adalah dua perkara yang saling berkait dan bukan dilaksanakan secara berasingan. Oleh itu, guru-guru haruslah menyambut baik 3 penambahbaikan PBS yang bakal dilaksanakan mulai 1 April 2014 nanti. 


Contoh RPH Bahasa Malaysia Tema Perpaduan Tahun 4 KSSR

Assalamualaikum.

Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) telah pun memasuki Tahun 4 di sekolah rendah sekarang ini. Walaupun PBS ditangguhkan seketika, namun guru dan murid harus meneruskan pembelajaran dan pengajaran (PdP). Oleh itu, di sini saya kongsikan Tema yang dipelajari oleh murid Tahun 4 dalam Bahasa Malaysia.

1. Kekeluargaan
2. Kemasyarakatan
3. Kesihatan dan Kebersihan
4. Keselamatan
4. Perpaduan
5. Kebudayaan, Kesenian dan Estetika
6. Jati Diri, Patriotisme dan Kewarganegaraan
7. Sains, Teknologi dan Inovasi
8. Alam Sekitar dan Teknologi Hijau
9. Pertanian dan Penternakan
10. Ekonomi, Keusahawanan dan Pengurusan Kewangan

Untuk entri kali ini dan beberapa entri akan datang saya akan berkongsi tentang Rancangan Pelajaran Harian (RPH) Bahasa Malaysia Tahun 4 KSSR mengikut tema yang disenaraikan di atas. Contoh RPH ini diperoleh hasil daripada kursus yang dihadiri oleh guru di sekolah saya pada tahun lepas.

Rumah Terbuka - kredit foto dari tepaksireh.blogspot.com
CONTOH RANCANGAN PELAJARAN HARIAN (RPH) 
BAHASA MALAYSIA TAHUN 4 KSSR
TEMA: PERPADUAN

TEMA
PERPADUAN
TAHUN
4 TEKAD
TAJUK
RUMAH TERBUKA
MASA
9.30 – 10.30 pagi

STANDARD PEMBELAJRAN

2.4.2 Membaca dan memahami maklumat daripada bahan untuk menjana idea dengan betul.

2.4.3 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat dengan tepat daripada pelbagai bahan untuk membuat penilaian dengan betul.

3.5.2 Mencatat maklumat yang betul mengikut urutan untuk membuat carta daripada pelbagai sumber.

5.1.1 Memahami dan menggunakan kata nama am konkrit dan penjodoh bilangan dengan betul mengikut konteks.



OBJEKTIF



Pada akhir pelajaran, murid dapat
i.                    Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat untuk menjana idea dengan betul.
ii.                  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat dengan tepat daripada pelbagai bahan untuk membuat penilaian dengan betul.


AKTIVITI

1. Set Iduksi - Klip video lagu “Suasana Hari Raya” versi Upin Ipin

2. Murid ditunjukkan dengan beberapa keping gambar tentang rumah terbuka
.
3. Murid menyatakan pengalaman sendiri ketika menghadiri rumah terbuka
.
4. Murid membaca petikan yang dipaparkan pada skrin dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

5.Murid membina jawapan daripada soalan yang dikemukan oleh guru berdasarkan petikan yang dibaca.

6.Murid membetulkan struktur ayat dalam teks cara memasak.

7.Murid menghasilkan sebuah peta minda berdasarkan teks tentang cara penyediaan rendang ayam.

8. Guru merumuskan pengajaran dan nilai murni ( menyatakan nilai yang tersurat dan tersirat )


Pemulihan
Murid menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks
yang diberi.

Pengayaan
Murid menghasilkan peta minda berdasarkan petikan.


PENGISIAN KURIKULUM

Ilmu : Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan,  Pendidikan Kesihatan
Nilai  :     Bekerjasama, Kebersihan, Prihatin, Perpaduan
EMK :    TMK
KB     :    Menjana Idea, Mengecam, Menentukan Urutan
BCB  :     Bacaan mentalis, Membina peta minda, Membaca pantas


BAHAN BANTU BELAJAR

LCD, benda  maujud, lembaran kerja, kamus


PENILAIAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Murid dapat menjawab soalan pemahaman, menyusun struktur ayat dan membina peta minda berdasarkan cara penyediaan resipi rendang ayam.

REFLEKSI




Isnin, 17 Mac 2014

Inilah Modul PBS Terbaik Setelah Kajian Semula

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, selamat sampai di rumah kira-kira pukul 5.40 petang tadi. Hari ini seharian di Sekolah Kebangsaan Kuala Kubu Bharu untuk Bengkel Kerja Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT).  

Bengkel ini khusus untuk Guru Cemerlang, Guru Sumber dan Ketua Panitia Bahasa Melayu bagi Daerah Hulu Selangor. Satu lagi ilmu baru yang saya dapat pada hari ini. 

Sudah pastilah akan saya kongsikan nanti. Paling menariknya, Jurulatih Bengkal KBAT ini terlibat dalam Penggubalan Soalan UPSR bagi Tahun 2016 nanti. 

Bagaimana bayangan format UPSR 2016 nanti akan saya kongsikan dalam entri yang akan datang. 



Berbalik pada tajuk entri saya, "Inilah Modul PBS Terbaik Setelah Kajian Semula". Apakah ini tajuk utama akhbar esok? 

Dikhabarkan Menteri Pendidikan Malaysia, Datuk Seri Muhyiddin Yasin akan mengumumkan keputusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) setelah kajian semula dijalankan. 

Pasti, ramai yang berharap hasil kajian semula itu akan menambah baik PBS sedia ada yang digunapakai. 

Antara hasil yang sedikit diberi gambaran adalah, guru tidak perlu lagi memasukkan data pelajar secara dalam talian. Selanjutnya, kita tunggu sahajalah esok. 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78