Pengikut

Sabtu, 30 Disember 2017

Sejarah dan Pencapaianku dalam Penulisan 2017

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera.



Tahun 2017 bakal berlalu pergi. Mengimbas kembali perjalanan penulisan saya pada tahun ini agak perlahan, namun masih "hidup".

Jika melihat senarai karya eceran yang disiarkan tidaklah memberangsangkan. Hanya beberapa sahaja. Sebagai rekod peribadi dan perkongsian, saya catatkan di sini:

Puisi
1. Budi - Sinar Harian, 12 Februari 2017
2. Tanda Soal - Sinar Harian, 26 Februari 2017
3. Matahari Esok - Sinar Harian, 9 April 2017

Cerpen
1. Kelip-kelip di Hatiku - Asuh, Mac 2017
2. Orang-orang di Tengah Sawah - Asuh, Julai 2017
3. Jalan-jalan Kecil Seorang Sasterawan - Asuh, November 2017

Ya, hanya tiga buah puisi dan tiga buah cerpen kanak-kanak sahaja. Tidak ada karya yang disiarkan dalam akhbar Berita Harian ataupun Mingguan Malaysia dan majalah terbitan DBP.

***
Jika mengikut perancangan awal, buku ke-4 saya diterbitkan pada tahun ini. Namun begitu, perancangan-Nya lebih adil dan besar. Buku ke-4 itu masih belum dapat diterbitkan.

Saya anggapkan, Allah nak bagi peluang kepada saya untuk terus mempromosikan buku saya yang telah terbit.

***
Ya, Allah itu maha adil. Buku ke-4 saya belum terbit tapi Dia berikan saya dengan "Kartunis Muda". Kartunis Muda ialah antologi cerpen kanak-kanak yang diterbitkan oleh DBP.

Antologi ini memuatkan tiga cerpen kanak-kanak saya yang disiarkan dalam Dewan Pelajar. Terima kasih Pak Cu Hamidi yang membuka peluang dan memilih cerpen tersebut.

Buku ini juga pernah menjadi buku terlaris untuk jualan buku DBP pada bulan November.

***
Sepanjang tahun ini juga saya lebih menumpukan kepada penyediaan manuskrip buku ke-5. Alhamdulillah, setelah setahun lebih menulis, mengumpul, menyusun dan menyunting, akhirnya manuskrip ini siap.

Insya-Allah, saya berhasrat untuk menghantar manuskrip ini kepada penerbit untuk dinilai pada awal tahun hadapan. Doakan agar manuskrip ini lulus diterbitkan.

***
Selain menguruskan manuskrip buku-5, saya turut menimba pengalaman menjadi penyelenggara antologi. Saya mengucapkan terima kasih kepada Pak Cu Hamidi, yang banyak memberi tunjuk ajar dalam menyelenggarakan antologi.

Bermula daripada cadangan untuk membukukan artikel Bicara Tunas dan Buah Pena Alumni MPR yang diterbitkan oleh Tunas Cipta, kini manuskrip tersebut telah lulus penilaian dan dijangkakan terbit pada tahun 2018.

Buku yang disarankan beli ini menghimpunkan perkongsian pengalaman 20 orang penulis muda negara.

***
Pada 28 November 2017 lalu menjadi sejarah dalam dunia penulisan saya apabila kali kedua naik ke pentas Hadiah Sastera Perdana Malaysia (HSPM).

Untuk HSPM 2015/2016 saya menerima pengiktirafan dalam Kategori Kumpulan Puisi Remaja melalui buku "Madu di Tangan" terbitan ITBM.

Besar amat pengiktirafan ini. Saya menyifatkan pengiktirafan ini sebagai amanat dan tanggungjawab untuk saya terus menghasilkan karya yang lebih baik.

***
#HEBAHANKARYAMHA dikatakan menjadi hantaran yang ditunggu-tunggu oleh rakan-rakan pada setiap hari Ahad. Insya-Allah, selagi terdaya saya akan teruskan.

Hantaran ini tidak lain tidak bukan bertujuan untuk menyemarakkan dunia penulisan negara. Melalui hantaran ini saya dapat menyebarkan berita gembira kepada penulis.

Selain itu, pembaca dapat berkenal-kenalan dengan penulis yang saya "tanda" namanya setiap kali karya disiarkan.

***
"Kehilangan" saya selama 100 hari tidak termasuk dalam sejarah penulisan saya.

***
Saya mengucapkan terima kasih kepada rakan-rakan yang menyokong saya selama ini. Tidak ketinggalan saya ucapkan terima kasih kepada editor akhbar dan majalah yang membaca dan menilai karya eceran saya. Penerbit buku yang menerbitkan buku saya.

Saya mohon ampun dan maaf jika ada kesalahan ataupun tulisan dan komen saya yang menyinggung perasaaan rakan-rakan yang dilakukan tanpa disedari.

Mohd Helmi Ahmad
Saya Budak Baru Belajar. Berikanlah Tunjuk Ajar kepada Saya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78