Pengikut

Isnin, 31 Disember 2018

Penerbitan Karya Eceran, Buku dan Antologi Tahun 2018

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.


Menuju ke penghujung tahun, selalunya saya akan merekodkan karya saya yang tersiar dan diterbitkan secara eceran, buku mahupun antologi. Rekod ini sebagai dokumentasi untuk rujukan sendiri.

Pada tahun ini, momentum saya menulis tidaklah laju dan prolifik. Karya eceran yang tersiar pun hanya beberapa sahaja. Biarpun dengan kadar penghantaran karya kepada editor yang agak minimum, masih ada juga karya yang dihantar, terkandas. Bagi saya, semua itu sebagai proses pembelajaran. Walau bagaimanapun, saya berpuas hati dengan perkembangan penerbitan buku dan antologi. 

Bagi karya eceran pula, tidak semua karya yang tersiar pada tahun ini ialah karya yang dihasilkan pada tahun ini kerana ada karya yang telah lama dihantar, namun pada tahun ini baru disiarkan. Ada yang telah mencecah dua tahun. 

Ada enam buah buku saya yang diterbitkan pada tahun ini. Satu buku perseorangan, iaitu "Gadis dan Cermin Masa Depan" dan lima buku antologi. Satu daripadanya selenggaraan saya, iaitu "Karya daripada Diari Rahsia".  

Pada tahun ini juga saya mula berjinak-jinak menyertai projek antologi, iaitu Siri Anekdot dan Cerita Kehidupan. Hasilnya empat buat antologi berjaya diterbitkan. 

Satu pengalaman baharu buat saya apabila saya diberikan peluang untuk membantu editor menyunting manuskrip antologi Arkitek Kehidupan dan Naskhah Kehidupan.

KARYA ECERAN:

1. Kerana Bakul Surat Khabar - Asuh, Februari 2018

2. Menantikan Laporan Penuh HSPM 2015/2016 - Dewan Sastera, Mei 2018

3. Sekolah Tanpa Bangunan -Tunas Cipta, Jun 2018

4. Bahasa Kiasan: Cerminan Bahasa Berbudaya Tinggi - Jendela Utara, Jun 2018

5. Reaksi “Suara” Penulis Muda - Tunas Cipta, Jun 2018

6. Prospek Kerjaya Sebagai Penulis - Dewan Siswa, Julai 2018

7. Waris Pejuang: Misi besar Memperjuangkan Bahasa Melayu - Dewan Bahasa, Ogos 2018

8. Penerbitan Antologi Bicara Tunas dan Buah Pena Alumni MPR - Tunas Cipta, Oktober 2018

9. Plagiarisme, Etika dan Akta Hak Cipta Belum Selesai? - Dewan Sastera, Disember 2018

10. Pelancaran Buku Siri Anekdot dan Cerita Kehidupan - Tunas Cipta, Disember 2018

BUKU PERSEORANGAN 

11. Kumpulan Cerpen Remaja: Gadis dan Cermin Masa Depan - ITBM, 2018

BUKU SELENGGARAAN 

12. Antologi Bicara Tunas dan Buah Pena Alumni MPR: Karya daripada Diari Rahsia - DBP, 2018

BUKU ANTOLOGI BERSAMA 

13. Siri Anekdot dan Cerita Kehidupan (Fasa 1): Rimbun Kehidupan - Wacana MBM, 2018

14. Siri Anekdot dan Cerita Kehidupan (Fasa 1): Rencah Kehidupan - Wacana MBM, 2018

15. Siri Anekdot dan Kisah Kehidupan (Fasa 2): Arkitek Kehidupan - Wacana MBM, 2018

16. Siri Anekdot dan Kisah Kehidupan (Fasa 2): Naskhah Kehidupan - Wacana MBM, 2018


Apakah harapan saya pada tahun 2019? Sebenarnya, ada tiga antologi anekdot yang akan saya sertai pada tahun 2019. Selain itu, saya turut berharap manuskrip buku ke-5 saya, lulus diterbitkan. Bagi karya eceran pula, ada yang sedang dalam proses penulisan, selebihnya biarlah masa yang menentukan. Menjadi penulis, menulislah selagi mampu. Selamat menyambut Tahun Baharu!


2 ulasan:

  1. Tahniah abang Helmi. Satu pencapaian yang baik juga. Saya sendiri semakin lemau, tidak ada karya yang tersiar dalam majalah DBP tahun lepas. Cuma saya masih berusaha agar bakat dan minat yang pernah wujud ini, tak akan terpadam dan dilupakan. Selamat tahun baharu!

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78