Pengikut

Sabtu, 26 Mac 2016

Koleksi Novel Remaja Terbitan DBP - Tahun 1991

Assalamualaikum.



Pada tahun 1990, DBP telah menganjurkan Peraduan Menulis Novel Remaja. Pada ketika itu Songket Berbenang Emas karya Khairuddin Ayip telah mendapat tempat pertama, kedua Seteguh Karang oleh Tuan Faridah Syed Abdullah dan ketiga Tekad oleh Nazel Hashim Mohamad.


Hadiah penghargaan pula dimenangi oleh Darma Mohamad dengan karyanya berjudul Menjaras Ribut, Sisa-sisa Planet oleh Zailiani Taslim, Tragedi Bujang Senang oleh H.M. Tuah Iskandar, Jalinan Kasih karya Mohd Ismail Sarbini dan Di Sinilah Akhirnya nukilan Zahari Affandi. Kesemua novel ini diterbitkan pada tahun 1991. 

Sejumlah novel remaja juga terbit pada tahun 1991. Saya tertanya-tanya adakah novel remaja ini hasil penyertaan peraduan ini? Jika ya, saya kira DBP telah berjaya mencungkil bakat dan mengundang senjumlah penulis untuk menghantar karya dan sekali gus layak diterbitkan walaupun tidak menang.

Antara novel remaja tersebut yang saya miliki ialah Pelayaran ke Timur - Hablum Ta'at, Diari Dua Dunia - Mohd Ghazali Tocheh, Janji - Azmah Nordin, Senang-senang Air di Kuala - Lokman Dollah, Sketsa Semalam - Zahari Affandi, Di Hujung Perjalanan - Siti Aminah Hj Yusuf, Takdir dan Harapan - Wahba, Bunga-bunga Pergunungan - Azman Abdullah, Di Bawah Lembayung - S.M. Zakir dan Selendang Anum - Lim Swee Tin.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78