Pengikut

Jumaat, 24 Februari 2017

Bagaimana Penulis Bermula dengan Karya Pertama?

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera.


Karya pertama yang disiarkan ataupun diterbitkan selalunya menjadi nostalgia yang membugarkan semangat dan inspirasi buat penulis.

Masih ingatkah lagi karya pertama kalian yang disiarkan dalam pelbagai media itu?

Sebagai penulis yang masih baharu, ayuh mulakan dengan kerja-kerja penulisan kita dengan sistematik dengan merekodkan setiap karya yang tersiar. 

Sejak awal menulis lagi saya telah merekod setiap karya saya yang disiarkan sebagai dokumentasi dan rujukan.

Puisi pertama saya disiarkan dalam akhbar tabloid - Bacaria pada tahun 2009 dengan judul "Berdiri di Atas Kaki Sendiri".


Puisi pertama saya yang disiarkan dalam majalah ialah "KL Masih Berlumpur" yang disiarkan dalam majalah Tunas Cipta, Februari 2009.

Cerpen pertama saya pula disiarkan dalam majalah Harmoni pada 1-15 Mac 2008 dengan judul "Nyanyuk Si Mentua".

Cerpen pertama saya yang disiarkan dalam akhbar ialah "Orang Surat Khabar" yang disiarkan dalam Berita Minggu, 30 Mei 2010.

Hasil daripada menulis secara eceran sejak dari tahun 2009, akhirnya buku pertama saya yang mengumpulkan cerpen remaja terbit pada tahun 2014 dengan judul "Tetamu Istimewa", ITBM.

Selepas itu, pada tahun 2015 terbit pula buku yang menghimpunkan puisi remaja saya yang berjudul "Madu di Tangan", ITBM.

Tidak lengkap sebagai penulis yang turut menulis karya dewasa ataupun umum, jika saya tidak membukukan cerpen tersebut. Justeru, pada tahun 2016 terbit pula "Bila Ayah Berkaca Mata Hitam", ITBM.

Menulis perlukan disiplin dan kesungguhan yang tinggi. Ayuh penulis, sekali kita mengangkat pena, teruskan melakar kata dengan menghasilkan karya yang menggugahkan minda dan membajakan jiwa.

Mohd Helmi Ahmad
Mengingat Sesuatu yang Bermula daripada...Kita akan Menghargai dan Menghormati Sesuatu yang Kita Miliki Kini.

2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78