Pengikut

Jumaat, 1 Januari 2016

Mengimbas Seperjalanan Kembara Penulisan 2015

Assalamualaikum.



JANUARI

- Tersiarnya cerpen Dengarkan Bahasa Gadis Tionghua di Dewan Siswa sebagai permulaan tahun baharu. Cerpen ini sudah lama ditulis dan dihantar, akhirnya bulan ini barulah tersiar. 
- Peng – Uji – An merupakan puisi yang disiarkan dalam Dewan Tamadun Islam. 
- Putih Bunga Hujan yang disiarkan dalam BH Ahad menjadi detik terindah apabila karya saya kembali mendapat tempat dalam akhbar arus perdana ini setelah lama kemarau.

FEBRUARI

- Tarian Lalalng disiarkan dalam Tunas Cipta. 
- Buku kedua saya diterbitkan. Kumpulan Puisi Remaja: Madu di Tangan, ITBM.

MAC, APRIL

- Saya menyambung proses penyuntingan manuskrip buku ketiga lalu dihantar penilaian.

JUN

- Seperkara dalam Wujud Waktu disiarkan dalam Dewan Siswa.

JULAI

- Saya mendapat surat makluman bahawa manuskrip buku ketiga saya lulus diterbitkan oleh ITBM. Buku ketiga ini merupakan kumpulan cerpen dewasa/umum.

OGOS

- Usain Bolt dari Kampung Kami, merupakan cerpen yang disiarkan dalam majalah Harmoni.

SEPTEMBER, OKTOBER 

- Mula menyusun manuskrip buku keempat.

NOVEMBER

- Tiga buah puisi saya disiarkan dalam majalah terbitan DBP. 
- Membaca Doa Sang Pengharap di Dewan Tamadun Islam. Puisi ini juga terperam lama di Dewan Tamadun Islam. 
- Pada Hukum Makna di Tunas Cipta.
- Ilusi Jerebu di Dewan Siswa. Puisi ini boleh dikatakan sudah lama terperam di Dewan Siswa. Kebetulan juga disiarkan ketika negara kita dilanda jerebu teruk.
- Kemenangan dalam HSPM 2014. Tetamu Istimewa memenangi kategori kumpulan cerpen remaja.

DISEMBER

- Menyambung semula menyunting manuskrip buku keempat lalu dihantar penilaian.
Catatan ini ringkas amat. Senarai karya yang tersiar secara eceran juga terhad. Namun, satu kebanggan kepada saya apabila buku kedua saya dapat diterbitkan dan kemenangan dalam HSPM. Moga 2016 diberi kekuatan untuk saya terus menghasilkan karya yang lebih bermutu.

1 ulasan:

  1. Suka saya membaca catatan seperti ini. Sejak awal tulisan abang Helmi di blog, sentiasa ada imbasan perjalanan untuk setahun. Dan catatan seperti inilah yang membuatkan semangat saya nak menulis sentiasa bertambah.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78