Pengikut

Rabu, 17 April 2013

Kursus i THINK untuk Guru Pemulihan Hulu Selangor

Alhamdulillah, kursus i THINK untuk guru pemulihan Hulu Selangor telah berjaya dilaksanakan hari ini di Sekolah Kebangsaan Taman Bunga Raya 1, Bukit Beruntung Selangor. 

Buat pertama kalinya, setelah saya mengikuti kursus ini kemudian memberi latihan dalaman kepada guru-guru di sekolah saya, hari ini saya dijemput untuk memberi kursus tersebut kepada guru pemulihan pula. Saya tidak menjangka sama sekali kerana saya bukanlah Jurulatih i THINK dan saya hanyalah pemandu i THINK sekolah sahaja. 

Pada asalnya ada dua orang penceramah, namun setelah penceramah seorang lagi menarik diri atas sebab-sebab tertentu jadinya, saya mengambil alih tempat tersebut bersama Puan Zaiton Mohktar dari SJKT Ladang Batang Kali untuk menyampaikan kursus tersebut walaupun kami ini bukanlah guru pemulihan. 

Saya berharap guru-guru ini memahami apa-apa yang telah di sampaikan dan dapat mengaplikasikannya setelah pulang ke sekolah nanti.   

Guru-guru yang bertungkus lumus menyediakan peta pemikiran yang diberikan
Puan Zaiton yang sedang memberi penerangan

Kumpulan yang ditugaskan untuk membuat peta buih


Untuk pengetahuan semua, i THINK adalah satu alat yang digunakan untuk menjana pemikiran murid ke arah berfikir pada aras tinggi. 8 peta pemikiran telah dibangunkan oleh Kesrel Education di United Kingdom dan diperkenalkan di Malaysia.

1) Peta Bulatan (Mendefinisikan sesuatu konsep)
2) Peta Buih (Menerangkan kata/frasa adjektif)
3) Peta Buih Berganda (Membuat banding beza)
4) Peta Pokok (Membuat pengelasan)
5) Peta Dakap (Hubungan seluruh bahagian)
6) Peta Alir (Turutan)
7) Peta Pelbagai Alir (Sebab dan kesan/akibat)
8) Peta Titi (Membuat analogi)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78